Fanny-Lo
21-04-2008, 09:48
Jag sådde igår pionvallmo och jättevallmo.
Petade ner fröna i småkrukor och ställe ut i det inglasade uterummet. Kommer det att funka tro?
Jag har så fullt inne, och tänkte att de kanske mår bra av att ha det lite svalt.
Jag bor i zon 5, så vi har fortfarande 6-7 minusgrader på natten ibland (lika kallt i uterummet). Dagtid kan det bli upp emot 10-15 grader varmt där inne beroende på om solen är framme. I natt la jag en dagstidning över, behövs det? Borde jag ta in dem och låta dem gro inne istället?
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2008, 10:15
Ettårig vallmo bör man direktså på odlingsplatsen de gillar inte omplanteringar.
Fanny-Lo
21-04-2008, 10:20
Ok! Tur att jag har många frön kvar då! Men jättevallmon då, kan den få stå kvar ute i kruka?
Eva 33c
21-04-2008, 10:29
Egentligen är det nog bättre om du ställer jättevallmon ute. Risken med ditt uterum är att de lockas att gro när det är varmt några dagar ( jättevallmon gror fort och lätt i varmtemperatur) men blir det sen kallgrader så kan de faktiskt frysa bort. Utanför uterummet blir det ju inte så dramatiska temperatursvängningar så de gror nog inte så snabbt. Eller så får du ta in sådderna vid hotande frost, kanske kan det räcka att täcka dem med väv också.
sqrulan
21-04-2008, 18:22
Förra året sådde jag massor av ettåriga vallmo i en sålåda som jag
sedan lät stå på min inglasade altan,kalla nätter och varma dagar.
Dom grodde bra och är man noga med vattningen så är det ingen fara,
blir det jätte kallt så ta in dom eller lägg över med fiberduk,så gjorde jag.
Sedan så skolade jag ut småplantorna direkt ut i rabatterna och jag
fick en tidigare blomning på det viset,så det tänker jag göra om.
Lycka till Fanny-Lo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.