Full version: Klippa Oxelhäck?
Solstolen
Hej.

Vi har en gammal Oxelhäck som omgärdar hela vår trädgård. Givetvis klipper vi den varje år runt midsommar och har gjort så sedan vi flyttade in i huset för ett antal år sedan.

Vi vill absolut ha insynsskydd men vi har varit lite för mesiga vid klippning så nu har den vuxit sig alldeles för hög och alldeles för bred! Den är såååå jobbig att klippa för man måste upp på stege för att nå och den är så bred att man knappt når över hela bredden med en vanlig 50-centimeters klippmaskin! help.gif

Vi skulle tagit ner den en bra bit nu på senvintern och även kortat in den på bredden så den blir smalare men tyvärr var det mest prat och ingen "action". no.gif

Nu har det börjat komma små knoppar här och där som ännu inte spruckit ut i löv. Kan man göra det nu eller är det för sent?

Vad kan hända om jag gör det nu - blir det inga nya skott och blad då?

Usch, jag får verkligen "stora darren" sos.gif vid bara tanken på hur jobbigt det kommer att bli att klippa vid midsommar!
Bassam
Hej
Jag vill säga de klipper under Mars månad , men nu kan du bort bara döda skada de är grenar som korsa eller växa inne.
Lycka till, H: Bassam
Cilla
Det är lite sent att radikalklippa oxel när knopparna svällt och visar grön spets, det är inte säkert att den orkar komma med full fart och snabbt ge er en tät och fin häck fast på mindre yta än idag.

Säkrast är att ta jobbet som ni gjort tidigare i juni-juli, eller låta den härja fritt en sommar till och göra jobbet lite tidigare nästa vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon