Doppa sticklingarna i rotbefrämjande hormonpreparat.
Googlade angående pelargonsticklingar och där rekommenderade skribenten att doppa sticklingarna i rotfrämjande hormonpreparat. Någon som vet vad detta kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
21-04-2008, 11:21
Pelargoner brukar rota sig utmärkt utan div. preparat. Man kan tillverka eget rotningsmedel genom att krossa salixkvistar och lägga i vatten och sedan låta sticklingarna suga upp detta vatten i något dygn. Salix innehåller höga halter Auxin som främjar rotbildning.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-04-2008, 12:21)

Pelargoner brukar rota sig utmärkt utan div. preparat. Man kan tillverka eget rotningsmedel genom att krossa salixkvistar och lägga i vatten och sedan låta sticklingarna suga upp detta vatten i något dygn. Salix innehåller höga halter Auxin som främjar rotbildning.
Tack för tipset. Du kanske vet om det finns ngt färdigt preparat att köpa?
Christoffer
21-04-2008, 20:35
Impectas Impectal Sticklinghjälp kan jag rekommendera. Ett rothormon som har fungerat mycket bra.
Jan Lindgren
22-04-2008, 19:24
Hej!
Till svårrotade växter använder jag IBA. Ett bra medel som inte säljs här i Sverige. Till örtartade sticklingar använder du 0,5% i talk.
MVH
Jan Lindgren
WingDing
30-06-2008, 18:08
Jan Lindgren är detta nått du använder ?
Rhizopon är ett sticklingsmedel i pluverform. Du slår ut lite på en tallrik, tar en stickling, suger lite på stjälken och rullar i pulvret, skrapar av lite om det är för mycket och trycker försiktigt ner den i t.ex en sticklingskub eller Jiffy
INFO --->
http://www.rooting-hormones.com/drydip.htmOm det är det så finns det att köpa i sverige hos ----> www.hydrogarden.se
Jan Lindgren
30-06-2008, 18:57
Hej WingDing!
Det verkar lite skumt med hydrogarden. På bilden kan jag se att det är Rhizopon AA vilken innehåller IBA men jag kan inte läsa vilken koncentration det är. Det står inget i deras text om vad det innehåller. Undrar om det är lagligt? Passa på och köp medan det finns. O.5% till örtartade sticklingar, 1 % till vedartade som tex Rhododendron och 2% till riktigt svårrotade växter.
MVH
Jan Lindgren
Hej på er!
Jag har stött på ett preparat från USA.
http://www.acehardwareoutlet.com/(hevdr455...x?SKU=998012968$4.65 är ju inget att bråka om men så med frakt så landar det på $ 62.35! Ska jag be min polare i USA att skicka över en burk eller är de preparat som finns på tex www.hydrogarden.se lika bra eller till och med bättre?
mvh
Johan
WingDing
06-07-2008, 01:14
Hittade även Rhizopon på Tradera 3 sorter:
Auxin IBA - Chryzopon 0.8 % (Rhizopon AA) - Rooting powder
IBA - Rhizopon AA - Auxin - Rooting powder - 20 g
NAA - Rhizopon B - Auxin - Rooting powder Plant propagation
Där finns en del info där ang vad det är om man fattar sån grekiska....
WingDing
06-07-2008, 01:29
Sen har ju Hydrogarden även Clonex.
Vill prova att odla i Hydrosystem.
Så jag drog men en hög med filmer ang Hydro odling jupp man halkade in i en annan värld odling av hmmm "gräs" där det verkar vara mycket populärt att använda till sticklingar.
Skall försöka å se om man kan dra upp Chilipeppar i hydrosystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.