Full version: Thuja-frågor
*Digitalis*
Vi har div problem med båda våra grannar, vi bor mittemellan ett par grannhus som fattat tycke för varandra. De super gärna ihop plus att ena grannparet dels har ett par ouppfostrade barn och dels ett par ouppfostrade hundar. Hundarna rymmer ofta, vi har fått näta in tomten för att slippa deras bajsande, plus att ena hunden är väldigt aggressiv. Deras barn har inte fått någon grundläggande uppfostran, tex att man inte får tränga sig in på granntomten (dvs hos oss) och göra vad man vill...när man vill.

På båda sidor av vår tomt växer det en hög, men gammal och nertill mycket gles, oxelhäck. Nätet vi satte upp förra året är tyvärr för lågt för att avskräcka vare sig grannbarn eller grannhundar att ta sig in i vår trädgård. Vi funderar nu på att plantera thuja framför oxelhäckarna, dels för att slippa insyn och dels för att slippa oönskade besök och dels för att (förhoppningsvis) dämpa ljudet något under supa-utomhus-i-trädgården-hela-natten-säsongen.

Hur fort växer thuja? Hur många plantor behöver man per löpmeter? Vi har hittat ett ställe där man kan köpa lite högre plantor, för en något högre kostnad - men det kan det ju vara värt.
*Digitalis*
Ingen som vet något om thujahäckar?
Mrs-E
Kul grannar du har angry.gif
Kan bara svara om min thuja, en brabant och den har växt ca 2,5 meter på 7,5 år.
Fågelvägen
Låter som en i längden ohållbar situation, tycker jag. Medan häcken växer hinner ni bli irriterade fler gånger än vad som är hälsosamt. crying.gif mad.gif Plus att en thujahäck inte hindrar barn och hundar.
Lena N
CITAT (Fågelvägen @ 21-04-2008, 20:22) *
en thujahäck inte hindrar barn och hundar.

Ett hönsnät tätt intill häcken när den planteras försvinner in i häcken när den växer. Då hindras både barn och djur (även igelkottar men inte grävande kaniner).

Dock tycker jag att de problem du beskriver är större än vad en häck kan lösa. crying.gif
Mrs-E
Kom på ett tips, hagtornshäck, taggig och dj*vlig att ta sig igenom. devil.gif
vi har en sådan häck och den går inte att forcera mer än med häcksax. Nu har väl den stått ett gäng med år, men jag tycker den växer rätt fort, vi klipper den varje år för att hålla den i lagom höjd.
Hittade denna länk hagtornshäck till salu
Bassam
Hej
Jag tycker om du kan sätta hundstaket mellan dig och dem.
Lycka till, h. Bassam
*Digitalis*
Tack för svaren! Vi har alltså nät i häckarna in mot båda grannfastigheterna. Och har satt upp staket på div ställen. Men eftersom de gamla oxelhäckarna är så glesa nertill och en bra bit upp, så vill vi ha något som verkligen täpper till och helst då är vintergrön med. Att nätet är för lågt har vi ju insett, men det kostar en slant att byta ut. Vi vill hellre komplettera med exv thuja, för att helt slippa insyn och även hindra utflykter in på vår tomt. Om så bara hindra psykologiskt. Och så slipper vi se hundgrannarnas förfallna tomt. Här var så lugnt och skönt tills de flyttade hit för drygt 2½ år sedan.

Ett plank behöver man ju bygglov för och förmodligen även grannarnas tillåtelse till och det är så trist med plank dessutom. Vi tänkte att det skulle vara bättre att sätta upp något levande och vintergrönt istället.
Solstorm
Har också problem med grannars oinhägnade djur. Här kommer både hovar, tassar och klövar. Grannarna i sig är trevliga (och super inte) men stänga för djuren är de sämre på. Lång och svår tomtgräns att täppa igen helt. Tycker att det är f-n att man ska behöva stänga för andras djur.

En desperat lösning när man är förbannad är att plantera tayberry och binda upp i en tråd längs gränsen. Den får många meter långa mycket taggiga grenar. Fast det är ju inte mycket till insynsskydd förstås. Tycker att det borde hålla hundar och barn borta i alla fall. Du kan kvävegödsla häcken och plantera i brännässlor. Brukar funka på barn, vet inte hur det är med hundar.

Hagtorn kanske inte var någon dum idé. Taggigt så det förslår är den ju.

Tyvärr är nog polisen ofta superslapp på att bry sig om lösspringande hundar även om de är aggressiva.
Lilla Sibirien
Hej
Jag har en Tuja Brabant häck, den planterade jag med 60 cm mellanrum, plantorna var 80 cm - 1,00 m om jag minns rätt.

Brabanten är den vanligaste tujan som häck, den har ett lite spretigare växtsätt än Smaragden, men växer snabbt och tyvärr tappar den lite av sin gröna färg under vintern och blir mera brun-bronsgul i färgen.

Efter 6 år har de plantor som växt mest blivit över 3 meter och våren 2008 kommer jag att toppa häcken för att jag inte vill att den skall bli mer än 3 meter.

De plantor som växt snabbast och bäst har stått mera skyddat för nordanvinden här i zon 3-4. Vattna nyplanterade plantor rejält och räkna med att häcken är nyplanterad de två första åren.

Thuja Brabant 2 år.jpg

Tuja Brabant 3 år.jpg

Thuja Brabant 4 år.jpg

Tuja Brabant 6 år.jpg

länk till mitt album med flere beskrivningar om tujor och dess skötsel
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2083
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon