Full version: Blomma för dagen mfl
Maria_75_
Hej! är ny här på forumet och har lite frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig med.

Jag har för första gången satt frön. Det jag har satt är blomma för dagen = stor favorit, svartöga, krasse med andra ord klätterväxter. Har även satt solros, ballongblomma.

Alla har nu kommit upp fint men vad behöver jag nu tänka på? ska jag beskära dom eller kan jag bara låta dom växa upp efter en ställning?

Har också fått tips om andra klätterväxter som klockranka och silverregn men tar gärna emot mera tips. Hade tänkt låta något klättra över en portal men vad ska man då ha?

Hoppas det ryms en till här och att någon har lite tips till en nybörjare.
ewa zon 3
Välkommen till Odla, här finns det alltid plats för fler smile.gif
Blomman för dagen och svartöga kan de knipsa topparna av när de kommit igång och växer ordentligt. Har du sått i såjord så plantera gärna om dom i näringsrikjord också.
Solros ska du inte toppa utan den behöver få växa som den är. Brukar behöva större kruka och stödpinne ganska snart.
Någon annan svarar säkert snart på dina andra frågor

/Ewa
Maria_75_
Hej och tack för ditt svar smile.gif
När ska jag börja toppa dom? har kommit upp cirka 10-15 cm.
Fenja
Hej och välkommen hit!
De först två bladen som kommer upp från ett frö kallas hjärtblad därefter kommer växtens riktiga blad, karaktärsblad. När frösådden fått 3-6 karaktärsblad så är det dags att skola om plantorna en och en i egna krukor. Till omskolningen använder du en vanlig näringsrik plantjord. Skälet till att man sätter dem en och en är de då växer till sig och blir fina, gröna och frodiga plantor. Fuskar man med omskolningen så blir växterna mindre, taniga och blommar sämre. Du behöver egentligen inte toppa någon av de växter du sått.
Är det ettåriga växter du vill ha till portalen eller är det något som ska komma år efter år? Ska de planteras i stora krukor eller direkt i marken? Vilken växtzon bor du i?
Mvh
Fenja
ewa zon 3
Hoppas vi inte rör till det för dig nu med lite olika besked angående toppningen wacko.gif
Man behöver alltså inte toppa, precis som Fenja skriver, men ibland kanske man vill ha en lite mer grenad planta eller så behöver man toppa för att hålla rankorna lite på plats innan man kan plantera ut dom. Om du ändå vill toppa så gör det efter omskolningen och du ser att plantan tagit fart och ser pigg ut. Lite svårt att säga vid vilken längd men har plantan gott om karaktärsblad så klarar den en toppning bra. Jag brukar bara toppa yttersta toppen ett par-tre gånger.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon