Marie_76
Vi köpte vårt hus för 4 år sedan, under denna tid som varit har jag gått igenom två svåra graviditeter så orken för trädgården har inte funnits alls. Nu skulle jag vilja göra 1-2 fina lättskötta rabatter med växer som kommer tillbaka år efter år. Men jag är helt novis inom detta område och behöver er hjälp. Vi bor i Bergeforsen ca. två mil norr om Sundsvall.

Kan också tillägga att tomten är av rektangulär form med ett litet uthus i vänstra hörnet (som det alltid är en slags naturlig "svimmingpoo" runt denna tid på året) lökar och annat jag försökt plantera där har dött).

Längst upp och mitt på tomten ligger vårt hus som har samma form som trädgården. Huset har tyvärr asfalt på framsidan (varit butik här) och runt på kortsidorna. Baksidan är det gräs mot källarväggen. Vi har någon slags blandhäck runt tomten.
Fenja
Vill du ha höga eller låga rabatter? Ska någon av rabatterna ligga mot huset så att det ska vara höga växter längst bak? Vilka färger gillar du? Vill du har blomning hela säsongen eller en exploderande färgprakt mitt i sommaren? Bor du i zon 4-5 eller vad har du där uppe? Nämn gärna några perenner som du gillar så har man lite att utgå ifrån när man ska ge ett förslag.
Mvh
Fenja
lillyllet
Kanske en riktig liten damm i hörnet där det jämt är översvämning? Vattenväxter borde ju klara sig där smile.gif

Och kanske odla i krukor och sånt, om du gillar det, på framsidan så täcker du för lite av asfalten.

Hmm.., och vad mer. Såg din förra tråd om att du gillar syrener och brudspirea, det håller jag med om, de är fina. Men nybörjare som jag är vet jag inte heller var man borde placera dem. Men det vet säkert alla andra duktiga här smile.gif

Fast i vilket läge ligger huset, det är nog lättare att ge råd om man vet vilken sida som är solsidan och så?

Sist, det jag tänker på när du har barn - behåll ganska mycket gräsmatta ändå. Det är så bra att springa omkring på wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon