vira
För några dagar sen planterade jag i mina pallkragar och har sen dess upptäckt att det kryllar av myror (svarta)i dem . Behöver jag vara rädd att myrorna ska käka upp/förstöra potatisarna och lökarna jag har satt? Finns det något smart sätt att bli av med de små gangstrarna? Jag är 100 % nybörjare på att odla så jag tar tacksamt emot alla tips.
/vira
KURT
Myrorna äter inte grönsakerna, de kan underminera dem och de kan underhålla bladlöss, även om det kanske inte är något större problem för potatis och lök. Man får oftast svartmyror i sandrik jord, man kan ju prova att vattna endel, men är det bra förhållanden så lär de komma tillbaka även om man tillfälligt får bort dem.
Monaxe
Myror kan irritera/skada rötterna på växterna. Har på ett dygn fått en invasion i mitt växthus, alla mina frösådder var fulla med myror. Hade inget annar val än att strö ut myrr... dunno.gif
mintgröna fingrar
CITAT (Monica i Kungälv @ 21-04-2008, 14:52) *
Myror kan irritera/skada rötterna på växterna. Har på ett dygn fått en invasion i mitt växthus, alla mina frösådder var fulla med myror. Hade inget annar val än att strö ut myrr... dunno.gif

Jag har också fått svarta myror i mina pallkragar. Jag har vänt runt jorden för att störa dem. Men vad händer om jag strör ut myrr? Dör sådden och jorden eller bara myrorna? Jag vet att man kan ta bort myror med salt men det mår ju inte jorden och växterna så bra av. Läste en annan tråd om myror där någon tipsade om kanel, tydligen tycker inte myror om kanel. Är det någon som vet om det gäller dessa svarta myror oxå?

Förra året odlade jag broccoli och kålrabbi i en låda, jag använde fiberduk, men jorden var full av små flugor när jag skulle sköda. Bor dessa i jorden nu?

Jag är en nybörjare av rang. som håller på att tappa sugen...
160kvm stort hus
det finns ju små kulor man strör ut där myrorna är. Sen tar dom hem kulorna och matar drottningen som dör.

Men man får väl tänka både en och två gånger innan man utrotar ett helt samhälle...

kikalt
Kanel fungerade inte alls för oss, men för grannarna fungerade det fint, så det kan ju vara värt ett försök.
grycken
Pröva att strö ut mald kryddnejlika. Det hindrade i alla fall myrorna att komma in över tröskeln hos mig.
mintgröna fingrar
Jag tror jag provar kulorna. Är det Nippon?

Har för övrigt inga problem att utrota ett myrsamhälle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon