Full version: Inpregneringsfråga
Sisilisko
I helgen har kärleken och jag rivit ett plank som delade av trädgården. Snabbare än blixten kom jag på att man kan plocka isär planket och göra odlingslådor till mig av brädbitarna. Jag gick lös på planket med skruvdragare och har nu en ansenlig hög plankbitar att bygga något fint av. Det räcker till 4 odlingsbänkar á 90x120 cm!

Problem: Jag tror träet är impregnerat. Vad jag fattat är impregnering är lika med gift och att min grönsaksodlig kan bli lidande i sådana odlingslådor. Planket är äldre än 5 år och lite gift bör ha lakats ur. Lakas impregnering ur?

Sen kom jag på att jag kan klä insidan av lådorna med plast, typ sopsäck eller dammgummi. (Att det blir kondens som skadar träet struntar jag i).

Frågor:
Lakas impregnering ur?
Skyddar plast mot impregnering?

Jag har sökt på impregnering bland trådarna men inte hittat något bra svar ännu. Hoppas på Er.
och är tacksam för svar.

Hälsar, Sisilisko
puskas5
Själv skulle jag inte oroa mig för urlakning av impregneringsmedel men om det oroar dig tycker jag att du ska klä odlingslådorna med plast på insidan. Eftersom plankorna är impregnerade lär det ta tid innan kondensen bakom plasten börjar tära på träet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon