Full version: Spinn på penseer
Alba
Jag har upptäckt idag att jag har spinn på mina Penseer som jag drivit upp från frö. Det är första gången jag får spinn på fröplantorna. På krukväxterna har jag ju haft spinn någon gång.

Jag ska duscha och spruta plantorna men det är svårt att komma åt under alla små blad.

Nu tänkte jag att man kanske kan ställa plantorna i en stor plastlåda och spruta ordentligt rakt ner i lådan och sen lägga på locket och låta plantorna stå där ca 1 dygn.
Dör djuren då av de gifitiga ångorna eller måste djuren träffas av en ståle med bekämpningsmedel ?

Vad tror ni ?
Monica i Nässjö
Ta en skål med såpavatten (1/10) och doppa sedan krukorna upp och ner ända ner till krukkanten, ruska runt lite också. Då täcks varenda litet skrymsle och det brukar vara väldigt effektivt. Upprepa ev. efter någon vecka.
Alba
Så gör jag med krukväxterna och det fungerar bra. Kändes som enklare om jag kunde ställa allt i en stor plastlåda och så spruta i lådan.

Tror du inte att det funkar eller....?
Monica i Nässjö
Det beror på, vad har du tänkt spruta med, pyretreum? I så fall tror jag att de måste träffas av strålen. Och så tänkte jag som så att små fröplantor är ju lite känsligare och då kanske det är säkrast att använda en mild metod. Jag hade nog inte vågat men du kunde kanske testa med en planta och se hur den reagerar.
Alba
Det har du rätt i...... de små kanske inte klarar det. Så långt tänkte jag inte.

Det får bli dopp i vatten med såpa.

thanks.gif för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon