Full version: Fet vit larv
skogstroll
Nu hade jag inte kameran tillgänglig när jag rafsade i komposten men där låg flera riktigt feta vita larver (tumtjocka hoprullade korvar). Funderar lite på om de kan ha något samband med de enkronestora gröna skalbaggarna som flyger omkring på tomten på sommaren. De gillar särskilt att sätta sig på nytvättade lakan o handdukar giggle.gif Jag brukar kalla "dem" för Leif i brist på bättre namn... tacksam för tips smile.gif
Piccante
Ha ha Leif a0a.gif jag misstänker att Leif är en guldbagge av någon sort. Gräsgrön guldbagge och olivgrön guldbagge är vanligast. Jag vet inte om just guldbaggen är en "kompostart" men deras ganska nära släkting noshornsbaggen (Oryctes nasicornis) är det definitivt och de ha stora vita larver. Den är inte helt ovanlig i trädgårdar heller men man ser den inte lika ofta för den är mer aktiv i skymningen.
skogstroll
intressant... ja Leif är definitivt grön och sitter snällt o filosoferar en stund på tvättstrecket innan han surrar vidare mot nya äventyr. Ser väldigt identisk ut som guldbaggen när jag Googlade lite wub.gif

[attachment=17110:guldbagge.jpg]
Gossen Ruda
Båda guldbaggarna utvecklas i murket trä, Cetonia cuprea oftast i myrstackar. Kompostlarverna är nog just noshornsbaggar.
skogstroll
jaha när jag kom hem hittade jag denna lilla uppenbarelse "Leif" om än i bebisstadie; de brukar va större framåt sommarn. Murket trä kan låta passande för mitt hus/skogen intill är ganska murken.. blink.gif

[attachment=17115:P4210008.JPG][attachment=17116:P4210011.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon