Full version: Vita flygare
Vincent
dunno.gif Jag har haft tulpaner och narcisser i krukor för att driva upp nu på vårkanten.Problemet är att det är fullt med vita flygare (misstänker jag att det är i varje fall) på dem.DEt jag undrar är om vad som behövs för att rengöra krukorna för att inte riskera att de kommer tillbaka.Går det bra med såpa och vatten eller behös det något special medel och isåfall vad.Vill inte få mina sommarblommor förstörda.Tacksam för svar!
lissa
Hej, jag tror inte att det har så mycket med kärl att göra, dom brukar ju lägga ägg under bladen, och kan sitta på jorden, men dom förökar sig inte där. Jag har massor och det är ett stort problem..Hos mig kommer dom speciellt på blad som är lite ludna, som Stockrosor, men även Ipomeor,Luktärtor plus lökväxter är dom mest utsatta för mig..Jag tror det finns nematoder, och det sägs att dom dras till gult, så det finns gula remsor som man ska hänga upp som dom fastnar på. Det finns säkert någon som kan hjälpa dig mer, och hoppas att dom svarar dig..
Lycka till med dom kommande blommorna smile.gif
Bassam
Hej
jag vill skicka vad jag läst före två dagar:
Bekämpa vita flygare med parasitstekeln Encarsia formosa i växthus och drivhus. Det finns även kemiska preparat som kan användas, tex upprepade besprutningar med Tropical eller Insektssåpa. Svårt angripna plantor bränns upp.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon