Full version: Medel mot sorgmyggor
Egorina
Lade igår ut några tefat med outspädd gul saft blandat med lite diskmedel eftersom jag haft problem med sorgmyggor. Men fick inte en enda sorgmygga att landa på faten. Den enda som varit där är katten som nu sitter här och skakar på huvudet och är ganska klibbig runt munnen. blush.gif Det är väl inte så gott med diskmedel kan jag tänka, så nu åker faten ut. Har satt potatis i 10 liter vatten som jag skall vattna med hoppas att det biter på sorgmyggen. Katten har jag nog tänkt behålla ett tag till.
Dilara
Hehe. Det där med potatis i vattnet har jag inte prövat, berätta senare om det funkar!
Bassam
Hej
Jag vill säga min förslag som jag provat för två året, du kan lägga vanliga gult lampan i köket eller på platsen som har många på natten, du kan bestryka lampan med olja, sedan lämna lampan tänder hela natten, stackars dem ska komma till lampan och grilla.
Lycka till , H: Bassam
Urgar
Jag har skrivit om sorgmyggor tidigare och nu har jag en annan metod som jag läst här förut men glömt bort. Jag fyller blomkrukan med grus ( inte sand) så att det blir minst ett lager om 2-3 cm ovanpå jorden. Sorgmyggan behöver komma ned till rötterna för att lägga sina ägg och då kan det inte göra det. Eftersom sorgmyggan lever ca en vecka så blir det flugfritt gaska snabbt. Jag har fått bort alla!.

Metoden kan användas utomhus, den regnar inte bort och den är inte nytt tillskott till naturens kemibalans.

De blomkrukor som är fyrkantiga med en rund innerkruka måste fyllas i hörnormna annars går honan ned den vägen och går in udnerifrån.

Samma sak med krukor som har vattenrör till magasin i botten. Häll lute grus även i vattenröret.

Jag är äntligen fri! rotfl.gif
Egorina
Jag vattnade med "potatisvattnet" men först lät jag växterna torka ut totalt, de bara hängde. Har inte sett till några sorgmyggor sedan dess. Men om det var potatisvattnet, uttorkningen eller en kombination av båda vet jag inte men det funkade ialla fall.
Maluridea
Det med grus i krukan fungerar verkligen. Testade själv med ett lager sand/grus och det fungerade finfint.
Suz
Förra året hade jag stora problem med sorgmyggor i mina odlingar och blev rekomenderad att köpa ett jättedyrt medel/maskar, Nemablom.
De hjälpte med det där med grus lät ju mycket bättre tummenupp.gif

Frågan är hur man löser det i de små frösådderna confused.gif
Discogiraffen
Vet inte om det är sorgmyggor eller fruktflugor som har härjat i mitt kök, men en blandning av vinäger, vatten och diskmedel i ett glas på diskbänken fixade problemet! Det samma gjorde en kvarglömd flaska rosévin med lite vin kvar på botten. Jag tror att man fångar fler flugor med vinäger än honung... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon