Full version: Förstagångsodlare
ashe10
Hej alla glada (och sura wink.gif )odlare!

Jag ska prova på att odla potatis och jordgubbar i sommar. Eftersom jag är helt grön vad gäller odling behöver jag era tips och råd. Dessvärre förstår jag inte heller trädgårds-språket (förgro och allt vad det är) så jag är oändligt tacksam för barnnivå på tipsen.

Jag har ett litet växthus och en sån där fyrkantig låda på gården. Jag bor i Sollefteå i Västernorrland. Vad är bästatt använda sig av och hur går jag tillväga? Är det bara att slänga ner ett gäng potatisar i lådan eller i lite jord i växthuset och vänta? wink.gif
Ska man göra något med potatisen innan man planterar den och var är bäst att köpa den? Matbutiken? När börjar jag med allt?

Med jordgubbar undrar jag ungefär samma saker. Gör jag något med fröna innan de planteras? När och hur?

Stora tacksamma hälsningar

Åsa
karlsdal
Hej Åsa!

Kul att du också har hittat hit. Det finns en hel uppsjö trevligt folk som gärna svarar på frågor här. Själv är jag också nybörjare och vågar mig inte på att ge några svar.
Har du sökt något i forumet efter frågor liknande dina? Det är säkert någon som frågat samma sak innan... Du hittar sök-funktionen högt upp till höger.

Kram //A
ashe10
CITAT (karlsdal @ 21-04-2008, 19:48) *
Hej Åsa!

Kul att du också har hittat hit. Det finns en hel uppsjö trevligt folk som gärna svarar på frågor här. Själv är jag också nybörjare och vågar mig inte på att ge några svar.
Har du sökt något i forumet efter frågor liknande dina? Det är säkert någon som frågat samma sak innan... Du hittar sök-funktionen högt upp till höger.

Kram //A

Japp, började med det först och sökte på "odla potatis" och fick inte direkt träffar som var på min låga nivå utan mer avancerade frågor wink.gif Tycker det här verkar vara ett väldigt positivt forum och det känns skönt att kunna ställa "dumma" frågor obehindrat.
Tosan
Potatis kan man inte misslyckas med. Släng ner ett par potatisar i inte alltför välgödslad jord, på ett par tre månader har du knölar...
De flesta brukar förgro potatisen, alltså lägga fram den så ålarna börjar växa. Det har jag aldrig gjort, de har ju redan vuxit ut fast de ligger i potatiskällarn. Är jorden för kall så ramlar groddarna av och potatisen får börja om från början, men den växer upp.

Jordgubbsfrön sår du i såjord, gärna ganska glest så blir de lättare att kruka om sen. Det brukar stå på fröpåsen hur du ska göra. Du hinner nog inte få några bär i år, men nästa år.
ingrid fuxwall
Vill du ha jordgubbar i år tycker jag att du ska köpa några plantor, men självfallet ska du även så frön men de kommer inte att ge någon skörd i år.

Själv har jag nyligen tagit fram de plantorna jag sådde förra året - förvarade dem i krukor under vintern och tänkte låta dem växa till sig lite innan jag planterar ut dem.

ingrid
ashe10
Tack för svaren!!

Tosan: Bra beskrivning, till och med jag fattade och tror nog att jag ska våga mig på det här.

Ingrid: Plantor var en bra idé. Gräver man upp dem sen igen till hösten då? Eller kan de ligga och bero till nästa år? wink.gif
ingrid fuxwall
Plantorna ska stå kvar till nästa år och då ger de ännu mer bär

ingrid
Krümel
Hej,
här kommer ett till "tips" från en annan förstagångsodlare som får läsa sig till allt eller lära sig år för år! Förra året planterade jag för första gången jordgubbar och det gick bra. Men sen till hösten kom det ju en massa revor (som jag läst mig till att det heter). Om jag har förstått det rätt ska man klippa av dessa och så blir det nya plantor av dem som man också kan plantera. Själv gjorde jag ingenting och det blev rena djungeln! whistling.gif Tidigt i våras klippte jag nu av dem och har planterat de plantor som blev av revorna. Det blir verkligen många!
Fenja
Sök till exempel på bara potatis om du inte får napp direkt, så får du fler träffar wink.gif. Eller synonymer som: Sätta potatis/plantera potatis.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon