Jag har sått blåvinda, de grodde superfort och det ska bli kul att plantera ut dem sen. Men som novis på arten har jag några frågor
Kan man toppa dem för att få dem att grena sig? Hur ska jag plantera dem, de vill klättra lite antar jag?
ewa zon 3
21-04-2008, 21:17
Japp, du kan toppa den. Titta på den här länken för lite mer tips. Jag brukar använda smala bambukäppar eller liknade så länge jag har dom inne. Ute kan man låta de vinda sig upp på "tomatspiraler" i metall som finns i lite olika längder. Har man stora krukor kan man sticka ner spiralerna i krukan.
/Ewa
Knytt
22-04-2008, 09:49
Tack så mycket!
Knytt
27-04-2008, 09:22
Jag måste tyvärr tjata lite till. Tråden det hänvisades till handlar ju om blomman för dagen, Ipomea, som jag också förstått ibland kallas vinda. Det här handlar om blåvinda, convolvius. Är det samma sak ändå?
Lite förvirrat
ewa zon 3
27-04-2008, 18:47
Oooops, förlåt! var lite snabb där med råd Blåvinda har jag inte provat men vet att den är mycket lägre. Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar
/Ewa
Knytt
27-04-2008, 20:03
Inte ska du skämmas för det
Hoppas också att någon har några idéer!
hippo
27-04-2008, 22:00
Jag sådde Blåvinda förra året och jag kan inte minnas att jag toppade dom, dom blev fina ändå. Dom behövde heller inget stöd, blev ca 25 cm. Mina fick växa runt min torkvinda. Planterade pelargoner närmast "stolpen" och blåvinda som en kant runt om. Lycka till med dina!
Knytt
01-05-2008, 21:00
Å, kul! Då ska jag fundera ut nåt bra ställe att ha dem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.