aramis
Hej!

Jag har ett hörn i min lägenhet som är precis bredvid balkong o fönster, så det är ganska mkt ljus. Nu tänker jag att det hade varit fint med en klätterväxt som skulle kunna klättra upp längs en tråd mot taget. Jag skulle vilja få lite blomsterprakt redan i sommar (fast blomor är inte ett måste, det är okej om den bara är fin och grön oxå) och att växten ändå blivit hyfsat hög.

Är det nån här som kan hjälpa mig med ett tips?

Fenja
Hej och välkommen hit!
Det kanske kan bli svårt med att få en växt att blomma i ett hörn, men du kan ju alltid hjälpa den med extra belysning vintertid. Snabbväxande klättrare är gullranka men den blommar ju inte. Blommor får till exempel porslinsblomma och doftranka. Bästa idéerna får du kanske om du besöker en välsorterad affär och tittar runt bland deras klätterväxter.
Mvh
Fenja
jahi
Hej o välkommen!
Bly blomma kanske?? med lite extraljus i hörnet, eller en cissus men dom får lätt ohyra (tycker jag i allafall)
Betty
Snabbväxanre blomsterprakt - åtminstone för sommaren (den vilar i ett svalt förråd på vintern) : Gloriosa - Klänglilja

jahi
wub.gif
aramis
Tack för svaren och tipsen! Jag blev riktigt peppad på doftranka. Den hade så fina gröna blad och allting. :-)
rosennosen
Jag föreslår Vippjasmin (Jasminum polyanthum)

Den behöver täta vattningar och lite stor kruka men är annars tålig. Jag har den i ett österfönster som bara har sol några få morgontimmar och den har klätt in hela treluftsfönstret. Den blommar var försommar men har för övrigt ett friskt och vackert bladverk. Se på odlas hemsida.

lycka till med hörnet! / Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon