mollys_matte
Köpte hus i höstas och börjar nu rota runt i rabatterna.
Jag vet att tanten som sålde på senare år inte orkat sköta sin trädgård så mycket är vildvuxet och endel igenväxt med gräs.

Finns det någonstans man kan hitta bilder på olika växter som "små" både ogräs och mer önskade växter?
Sen undrar jag ju om någon har bilder på babylupiner? Tror det kan vara lupiner i en rabatt, men vet inte hur de ser ut när de kommer upp!
Eva 33c
Tyvärr känner jag inte till någon sån sida. Men många plåtar sina småplantor och visar de här på forumet, och sen gissar vi vilt. Ibland t o m rätt tummenupp.gif
I nedanstående inlägg finns en sådan fråga, och där visar den sista bilden just små lupiner på väg upp. De är lätta att kännaigen när man väl fått ögonen på dem.
identifierings fråga från annat inllägg
ingrid fuxwall
Tycker att du ska fota och fråga här - det gör alla andra som vill ha svar och svar får alla.

ingrid
mollys_matte
jag är ju så kass på att fota och få in det i datan whistling.gif
Men ska göra ett försök om jag hinner imorrn!
Det är iallfall defenitivt lupiner jag har, och jag som inte gillar lupiner...
Ska gräva upp dem och sätta dem i skogsslänten bakom huset, så jag kan få ner min bambu och mitt elefantgräs!!! (upprgävt från min förra hyresträdgård)
ingrid fuxwall
Tycker inte heller om lupiner - de är så svåra att bli av med och tar gärna över.

ingrid
stennie
Och jag som älskar Lupiner...jag har t.o.m frösått i år yahoo.gif
*Stintan*
Hur kan man bara låta bli att tycka om lupiner ohmy.gif wub.gif
Gillan
CITAT (stennie @ 21-04-2008, 23:13) *
Och jag som älskar Lupiner...jag har t.o.m frösått i år yahoo.gif

Hihi, jag med och jag har sett till att föröka dem genom att flytta småplantor på våren giggle.gif . Och nu har jag också sått. Fast det är nog kanske en något mer "förädlad" sort. Fast vad vet jag. Jag fick frön från en annan odlait som som brukar pracka på mig både det ena och det andra whistling.gif . Gula och fina ska de visst vara i alla fall yahoo.gif

CITAT (Stintan43 @ 22-04-2008, 00:51) *
Hur kan man bara låta bli att tycka om lupiner ohmy.gif wub.gif

Ja du, det kan man undra wub.gif .............. giggle.gif
Anna i Åkarp
Jag håller ögonen öppna efter smålupiner som har frösått sig och flyttar dem genast till de ställen där de får vara. De är ju så vackra, och ju fler desto bättre! wub.gif
Aqvakul
Visst är lupiner vackra. Men allt på sin plats. Lupiner är, tycker jag, en typisk dikesväxt och är så fina i vägkanten eller i ett mer perifert läge i trädgården.....
mollys_matte
hihi... jag tycker ju inte så illa om dem att jag tänker göra mig av med dem, utan ska flytta upp dem i skogsslänten för att göra plats för min "mys" hörna.

Det är som en liten stenmur de växer på... och där hade jag tänkte sätta mina bambu, några gräs och så akleja (både i rabatten i muren och nedanför) och så ska såklart näckrosen bo där i sin balja, och lilla trädgårdsdraken!
så det finns inte plats för några lupiner där...
Gillan
CITAT (mollys_matte @ 22-04-2008, 08:53) *
hihi... jag tycker ju inte så illa om dem att jag tänker göra mig av med dem, utan ska flytta upp dem i skogsslänten för att göra plats för min "mys" hörna.

Det är som en liten stenmur de växer på... och där hade jag tänkte sätta mina bambu, några gräs och så akleja (både i rabatten i muren och nedanför) och så ska såklart näckrosen bo där i sin balja, och lilla trädgårdsdraken!
så det finns inte plats för några lupiner där...

Jag misstänkte nästan att det var så biggrin.gif . Jag har heller inte mina i rabatten, utan har en massa "periferi" där jag kan njuta av dem. Fast de här nya gula, de ska få stå i rabatten eftersom de är lite speciella angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon