|
Hjäälp min bananplanata håller på att tappa bladen underifrån, de blir gula och faller av. Vad ska jag göra? Ps, den får bara vanligt uppsalavatten och står under en lampa...
Hej Jag vill säga att de får mycket vatten. Lycka till, H: Bassam
Bananplantan tappar bladen underifrån. Det är det som bildar stammen. Så det är knappast nån fara med din planta!
Alexander-VG-zon3
18-06-2008, 20:50
CITAT (Bassam @ 22-04-2008, 00:23)  Hej Jag vill säga att de får mycket vatten. Lycka till, H: Bassam då säger jag att bananer vill gärna stå i gruntvatten hela tiden under tillväxten ,, dom vill ha mycket vatten och näring .. desto mer näring dom får desto mindre gula blad får en banan . bananer är örter dvs dom har ingen stam utan bladstjälkar som tät tät sluter om varandra och på så viss blir banan ''högre'' ,, så även det som du kallar stam är blad . att dom nedersta bladen gulnar är inget som bananen själv väljer för då skulle ju även stammen bli vissen . mina gör inte så om jag sköter dom bra . men när vi odlar dom i sverige finns det en stor risk att dom blir gula och fula i äldre blad så visst här gör den det , det har du rätt i . att bananer gulnar i naturen beror nog mer på att den växer i klimat med torkperioder eller näringsbrist eller att den växer på blåsiga platser .
Alla växter har väl en stam oberoende om det är träd eller örter Min bananplanta måste vara väldigt tålig för den har aldrig fått näring och får vatten väldigt sällan, men är grön och fin och har många blad
Alexander-VG-zon3
19-06-2008, 12:45
CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 08:20)  Alla växter har väl en stam oberoende om det är träd eller örter Min bananplanta måste vara väldigt tålig för den har aldrig fått näring och får vatten väldigt sällan, men är grön och fin och har många blad  du sa väl nyss att bananer gör så ?? bananer som inte får vatten eller näring kommer inte må bra . mina får ca 1-2blad i veckan då planteras dom i ren kogödsel och får mycket vatten och näring . nej alla växter har inte stam ,, örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten .
Piccante
19-06-2008, 12:59
CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 09:20)  Alla växter har väl en stam oberoende om det är träd eller örter  Jo, fast bananen har en jordstam. Det som växer ovan mark är blad.
CITAT (flaxss @ 19-06-2008, 12:45)  du sa väl nyss att bananer gör så ??
bananer som inte får vatten eller näring kommer inte må bra . mina får ca 1-2blad i veckan då planteras dom i ren kogödsel och får mycket vatten och näring .
nej alla växter har inte stam ,, örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten . Men du sa ju just att bananen är en ört och min har då aldrig vissnat ner till hösten  . Vad kallar du då det som bladen är fästa på hos en ört? Lustigt att min mår prima trots att den blir bortglömd och ibland bara får vatten en gång/2veckor. Jag ber om ursäkt bananplantan tappar bladen underifrån för att bilda  bladen ... i grundläggande biologi lär man väl sig att växter har rot, stam och blad. ja det har jag lärt mig iallafall.  För ja det var ju PRECIS vad denna tråden handlade om!
Alexander-VG-zon3
19-06-2008, 20:47
CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 19:32)  Men du sa ju just att bananen är en ört och min har då aldrig vissnat ner till hösten  . Vad kallar du då det som bladen är fästa på hos en ört? Lustigt att min mår prima trots att den blir bortglömd och ibland bara får vatten en gång/2veckor. Jag ber om ursäkt bananplantan tappar bladen underifrån för att bilda  bladen ... i grundläggande biologi lär man väl sig att växter har rot, stam och blad. ja det har jag lärt mig iallafall.  För ja det var ju PRECIS vad denna tråden handlade om!  ja bananer är en tropisk ört som ''inte'' vissnar ner ,, när jag skrev så här '' örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten'' skrev jag örter och inte bananer ,, örter vissnar ner dvs alla perenner vi har är örter som inte har stam som träd men dom har en örtartad stam . mina bananer som är hos mormor ser väldigt fula ut 10vissna blad och ett grönt blad och dom av mormor har fått en liten skvätt vatten ca varannan dag och mår inte ''prima'' . men det är väl bra att dina växer fint med den behandlingen dom får . vad du menar med detta ''Jag ber om ursäkt bananplantan tappar bladen underifrån för att bilda  bladen ..'' förstod jag inte . var har du läst om grundläggande växtbiologi ?? konstigt att dom lär ut på detta sett för det är inte riktigt . och jag har odlat bananer sen 04 så jag borde veta nåt om det . likadant med lökar dom har en liten bottenplatta dvs en underjordisktstam och sedan blad som omsluter . likadant med banan den har en stam i jorden och det som du kallar stam är ett omsvep av blad . citerat från wiki ''Though they grow as high as trees, banana and plantain plants are not woody and their apparent "stem" is just the bases of the huge leaf stalks. Thus they are technically gigantic herbs.''
mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag väl odlat bananer sen 2002-2003 då jag Min bananplanta har 10-15 blad trots det, därför konstaterade jag att den måste vara en väldigt tålig en som jag har med tanke på att det överallt står att den vill ha så mycke vatten och näring. Skulle sätta in bild, men jag har inte plantan här som jag nu är.
Piccante
19-06-2008, 21:55
CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 22:24)  mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag väl odlat bananer sen 2002-2003 då jag Min bananplanta har 10-15 blad trots det, därför konstaterade jag att den måste vara en väldigt tålig en som jag har med tanke på att det överallt står att den vill ha så mycke vatten och näring. Skulle sätta in bild, men jag har inte plantan här som jag nu är. Om du ser en bananplanta i genomsnitt så ser du att bananplantan inte har en stam som träd har utan det är bladslidor som ligger omlott och bildar en "pseudostam" alltså en falsk stam. Vad som karaktäriserar en stam kan man läsa här http://en.wikipedia.org/wiki/Plant_stem
Alexander-VG-zon3
19-06-2008, 21:58
CITAT (Sofiia @ 19-06-2008, 21:24)  mitt bananträd är 6-7år gammalt. Så ja då har jag väl odlat bananer sen 2002-2003 då jag Min bananplanta har 10-15 blad trots det, därför konstaterade jag att den måste vara en väldigt tålig en som jag har med tanke på att det överallt står att den vill ha så mycke vatten och näring. Skulle sätta in bild, men jag har inte plantan här som jag nu är. och då borde du väl veta hur bananer fungerar ,, alltså det är blad och ingen stam så är det . du menade väl din banan''ört'' . då det inte är ett träd .
CITAT (flaxss @ 19-06-2008, 13:45)  du sa väl nyss att bananer gör så ??
bananer som inte får vatten eller näring kommer inte må bra . mina får ca 1-2blad i veckan då planteras dom i ren kogödsel och får mycket vatten och näring .
nej alla växter har inte stam ,, örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten . Du skriver väl om bananplantor för att bananer är frukter...Bananplantor kan aldrig växa i ren kogödsel, det är väl komposterad kogödsel med torv du köper i affären... Visst bildar bananplantor en stam, du menar väl inte att bananplantor inte har någon stam även om det som är ovanför marken kallar vi pseudostam...Det är inte bara träd som bildar stam... Bananplantor i alla fall gillar inte övervattning. Jag har en bananplanta hemma, den har 12 blad och får vatten max 1 gång i veckan för att det inte är så varmt... Ja och nedersta blad vissnar så småningom, det är inget konstigt med det... MVH/clivia
Ja jag vet mycket väl att det är blad som bildar "stammen", det var ju det jag skrev i mitt alldra första inlägg. Men jag vill nog ändå kalla det en stam trots att det inte är en vedartad stam. Lika så har väl alla örter en stam. Ja att skriva bananträd är ju heelt fel att skriva, sorry
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 09:58
CITAT (Sofiia @ 20-06-2008, 08:40)  Ja jag vet mycket väl att det är blad som bildar "stammen", det var ju det jag skrev i mitt alldra första inlägg. Men jag vill nog ändå kalla det en stam trots att det inte är en vedartad stam. Lika så har väl alla örter en stam. Ja att skriva bananträd är ju heelt fel att skriva, sorry  men det är blad som du kallar stam .
ja det kan jag hålla med om!  bladen bildar stammen.
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 10:19
CITAT (Sofiia @ 20-06-2008, 09:59)  ja det kan jag hålla med om!  bladen bildar stammen. ja men det du kallar stam är ingen stam utan blad . som bildar en ''låtsats''stam men det är ingen riktig stam därför tycker jag det är fel att kalla den stam . men visst vill du får du kalla dessa blad för stam . CITAT (clivia @ 20-06-2008, 06:59)  Du skriver väl om bananplantor för att bananer är frukter...Bananplantor kan aldrig växa i ren kogödsel, det är väl komposterad kogödsel med torv du köper i affären...
Visst bildar bananplantor en stam, du menar väl inte att bananplantor inte har någon stam även om det som är ovanför marken kallar vi pseudostam...Det är inte bara träd som bildar stam...
Bananplantor i alla fall gillar inte övervattning. Jag har en bananplanta hemma, den har 12 blad och får vatten max 1 gång i veckan för att det inte är så varmt... Ja och nedersta blad vissnar så småningom, det är inget konstigt med det...
MVH/clivia och nu kom du också ,, ja jag menade kogödsel som man köper på plantskolor men dom får regelbundet med näring ca 1-2veckor efter omplantering det kallar jag ''mycket'' näring . visst om man nu kan kalla blad för stam så får man väl göra det ,, men det är inte rätt tycker jag . det som är ovan mark är blad enligt mig och det som är i jorden är bananen''plantans'' riktiga stam . det är väl bra att ''era'' bananplantor trivs med att stå torrt ,, och det är väl bra att det funkar för er jag skiter stort i det,, hur ni sköter era faktiskt . med tanke på att bananplantor har stora blad och växer i områden med hög jordfukt så är det logiskt att dom vill ha vatten även om man odlar bananplantor där det finns torrperioder . jag sköter mina banan så att den alltid har ett gruntlager med vatten på fatet och som jag skrev innan och då växer dom väldigt bra . ni har aldrig funderat över varför bladen vissnar efterhand ? nu har jag diskuterat klart och lämnar denna tråd .
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 10:29
sista inlägg här
sofia och clivia om ni nu är så himla säkra på att det är en stam ??
var hittar ni då noder och knoppar på bananstamen ?
och om det nu är en stam varför sker då inte tillväxten i toppen på bananen ?
CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 11:19)  ja men det du kallar stam är ingen stam utan blad . som bildar en ''låtsats''stam men det är ingen riktig stam därför tycker jag det är fel att kalla den stam . men visst vill du får du kalla dessa blad för stam . och nu kom du också ,, ja jag menade kogödsel som man köper på plantskolor men dom får regelbundet med näring ca 1-2veckor efter omplantering det kallar jag ''mycket'' näring .
visst om man nu kan kalla blad för stam så får man väl göra det ,, men det är inte rätt tycker jag . det som är ovan mark är blad enligt mig och det som är i jorden är bananen''plantans'' riktiga stam .
det är väl bra att ''era'' bananplantor trivs med att stå torrt ,, och det är väl bra att det funkar för er jag skiter stort i det,, hur ni sköter era faktiskt . med tanke på att bananplantor har stora blad och växer i områden med hög jordfukt så är det logiskt att dom vill ha vatten även om man odlar bananplantor där det finns torrperioder . jag sköter mina banan så att den alltid har ett gruntlager med vatten på fatet och som jag skrev innan och då växer dom väldigt bra .
ni har aldrig funderat över varför bladen vissnar efterhand ?
nu har jag diskuterat klart och lämnar denna tråd . Att säga - bananplantor är örter dvs dom har ingen stam är grundläggande fel enligt mig som du rättar till senare med att påstå att bananplantor har en underjordisk stam. Du har börjat diskusionen om det. Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen. Nu, tror jag, kan vi vara överens om att alla gröna växter har rötter, stam och blad, blad kan aldrig utvecklas direkt från roten hos växterna. Utan stammen inget blad. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 17:30
Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att hon kallade den gröna delen för stam ,, vilket är fel och jag skrev att det är inte stam utan det är blad som om sveper varandra . sedan skrev jag att örter är dessa växter utan stam som vissnar ner varje vinter ,, dom har ingen trädstam som träd . men dom har som lök en bottenplata som stam vilket jag skrev i dom första inläggen . eller en örtartadstam som också vissnar ner .
snälla clivia ,, det var Markus_H som skrev det med underjordiskt stam INTE jag .
och skriv inte att bladen bildar en stam för det gör dom inte . dom bildar en pseudostam ja men det ingen stam ,, pseudo betyder just ''falsk'' .
clivia du har fortfarande inte svarta på min fråga var man hittar nod,knoppar,tillväxtpunkter på den gröna delen som ni kallar stam .
Piccante
20-06-2008, 17:44
CITAT (clivia @ 20-06-2008, 17:31)  Att säga - bananplantor är örter dvs dom har ingen stam är grundläggande fel enligt mig som du rättar till senare med att påstå att bananplantor har en underjordisk stam. Du har börjat diskusionen om det. Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen. Nu, tror jag, kan vi vara överens om att alla gröna växter har rötter, stam och blad, blad kan aldrig utvecklas direkt från roten hos växterna. Utan stammen inget blad.
MVH/clivia Om bananer INTE är örter så har det hänt något revolutionerande sedan jag läste systematisk botanik 2003  det är ju karaktäristiskt för släktet Musa att de är stora örter med pseudostam och skolboksexempel (jo de är med på bild) på växter med sympodial tillväxt, dvs de har rhizom (jordstam) och det gröna "plantan" är blad.
CITAT (Markus_H @ 20-06-2008, 18:44)  Om bananer INTE är örter så har det hänt något revolutionerande sedan jag läste systematisk botanik 2003  det är ju karaktäristiskt för släktet Musa att de är stora örter med pseudostam och skolboksexempel (jo de är med på bild) på växter med sympodial tillväxt, dvs de har rhizom (jordstam) och det gröna "plantan" är blad. En gång till bananer är inte örter, det är bananplantor. Bananer är FRUKTER som växer på bananplantor som är örter och har UNDERJORDISK STAM. Ovanför jorden ser bladen ut som något träd därifrån pseudostam. Grundläggande felet är att säga - örter bildar inte någon stam. Även örter bildar stam inte bara träd, rhizom är en underjordisk stam. MVH/clivia
CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 18:30)  Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att hon kallade den gröna delen för stam ,, vilket är fel och jag skrev att det är inte stam utan det är blad som om sveper varandra . sedan skrev jag att örter är dessa växter utan stam som vissnar ner varje vinter ,, dom har ingen trädstam som träd . men dom har som lök en bottenplata som stam vilket jag skrev i dom första inläggen . eller en örtartadstam som också vissnar ner .
snälla clivia ,, det var Markus_H som skrev det med underjordiskt stam INTE jag .
och skriv inte att bladen bildar en stam för det gör dom inte . dom bildar en pseudostam ja men det ingen stam ,, pseudo betyder just ''falsk'' .
clivia du har fortfarande inte svarta på min fråga var man hittar nod,knoppar,tillväxtpunkter på den gröna delen som ni kallar stam . Flaxss, vi pratar inte om trädstammen, vi pratar om stammen, som alla gröna växter har. I vilken form är en annan fråga. Blad kan aldrig utvecklas direkt från roten. Ja, Markus skrev rätt, bananplantan har en underjordisk stam. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 21:54
CITAT (Sofiia @ 18-06-2008, 09:16)  Bananplantan tappar bladen underifrån. Det är det som bildar stammen. Så det är knappast nån fara med din planta!  Clivia så här skrev sofia ,, då skrev jag att det är inte stam utan blad . det är det som jag snackar om och har gjort hela tiden . så snälla clivia sluta skriv till mig i denna tråd för vi förstår varandra inte ,, tydligen pratar vi antagligen om samma sak . örter har stam ja en grön som vissnar ner på vintern eller när dom är i vila eller fortsätter om dom inte är i vila ,, lökar har en botten stam ,, canna,dahlior,musa har knölar eller jordstam det vet jag . men inte en stam som träd har . sedan skrev du Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen du skrev att det är blad som bildar stam ,, men det är ingen stam utan bara blad . som du själv skrev det är en skillnad på stam och pseudostam ,, men varför kallar du då pseudostam för stam ? när det bara är blad . jag tror vi antingen går förbi varandra eller pratar om samma sak utan att vi förstår varandra . och ärligt jag orkar faktiskt inte med detta nu .
Alexander-VG-zon3
20-06-2008, 22:00
CITAT (flaxss @ 19-06-2008, 12:45)  nej alla växter har inte stam ,, örter bildar inte stam utan vissnar ner under hösten . ann nu har jag hittat var Clivia hänger upp sig på ,, clivia när jag skrev detta att örter bildar inte stam så menade jag det man ser ovan jord dvs Musa som inte bildar stam ''ovan'' som en trädstam . när jag skrev örter som vissnar ner under hösten menade jag perenner vi har ute i sverige där hela växten även dom med eller utan ovan örtartad stam vissnar ner . medan träd har en stam ovanjord som behålls under vintern . så nu när jag har förklarat kan du väl försöka förstå mig . då jag tror vi skriver om samma sak .
Piccante
20-06-2008, 23:45
CITAT (clivia @ 20-06-2008, 19:31)  En gång till bananer är inte örter, det är bananplantor. Bananer är FRUKTER som växer på bananplantor som är örter och har UNDERJORDISK STAM. Ovanför jorden ser bladen ut som något träd därifrån pseudostam. Grundläggande felet är att säga - örter bildar inte någon stam. Även örter bildar stam inte bara träd, rhizom är en underjordisk stam.
MVH/clivia Jag har aldrig påstått att örter inte bildar stam, de gör de givetvis. Däremot är stammen hos bananer inte så framträdande. Sen är det ett semantiskt problem du hänger upp dig på. Kan man inte säga att; -jag odlar krusbär, rabarber och persilja i min köksträdgård? Måste man säga att; - jag odlar krusbärsbuskar, rabarberplantor och persiljestjälkar med blad.... I engelsk litteratur så skriver man ofta "bananas" och syftar på bananplantor, det är ju underförstått att bananer växer på just bananplantor och inget annat. Det heter väl japansk fiberbanan (Musa basjoo) på svenska och inte japansk fiberbananplanta ???
mogge92
21-06-2008, 00:49
CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 18:30)  Clivia -- jag började diskussionen med sofiia att hon kallade den gröna delen för stam ,, vilket är fel och jag skrev att det är inte stam utan det är blad som om sveper varandra . sedan skrev jag att örter är dessa växter utan stam som vissnar ner varje vinter ,, dom har ingen trädstam som träd . men dom har som lök en bottenplata som stam vilket jag skrev i dom första inläggen . eller en örtartadstam som också vissnar ner .
clivia du har fortfarande inte svarta på min fråga var man hittar nod,knoppar,tillväxtpunkter på den gröna delen som ni kallar stam . Alltså Flaxss, tusan vad du ska vara jobbig ibland. Jag tycker att det ser ut som en stam, och då säger jag stam, även om det EGENTLIGEN inte är en "riktig" stam. Det är väl logiskt för oss vanliga dödliga att kalla det stam.
CITAT (flaxss @ 20-06-2008, 22:54)  Clivia så här skrev sofia ,, då skrev jag att det är inte stam utan blad . det är det som jag snackar om och har gjort hela tiden . så snälla clivia sluta skriv till mig i denna tråd för vi förstår varandra inte ,, tydligen pratar vi antagligen om samma sak . örter har stam ja en grön som vissnar ner på vintern eller när dom är i vila eller fortsätter om dom inte är i vila ,, lökar har en botten stam ,, canna,dahlior,musa har knölar eller jordstam det vet jag . men inte en stam som träd har . sedan skrev du Visst är det blad som bildar stammen och visst är det skillnad mellan stammen och pseudostammen
du skrev att det är blad som bildar stam ,, men det är ingen stam utan bara blad . som du själv skrev det är en skillnad på stam och pseudostam ,, men varför kallar du då pseudostam för stam ? när det bara är blad . jag tror vi antingen går förbi varandra eller pratar om samma sak utan att vi förstår varandra . och ärligt jag orkar faktiskt inte med detta nu . Jag tror att vad som Sofiia skrev i just detta inlägget är helt rätt. Det är min åsikt. Jag har inte hittat något fel. Bananplanta tappar bladen underifrån och visst bladen bildar stammen. Hon har inte skrivit var stammen finns. Här har du bilder på pseudostammen och stammen hos Musa sp.: [attachment=20007:pseudost...anplanta.jpg][attachment=20008:underjor...Musa_sp.. jpg] Bananplantan har rötter, äkta stam och blad, även om vi ovanför jorden bara hittar pseudostam. Jordstam är också en stam även om det inte är trädstam. MVH/clivia
CITAT (Markus_H @ 21-06-2008, 00:45)  Jag har aldrig påstått att örter inte bildar stam, de gör de givetvis. Däremot är stammen hos bananer inte så framträdande. Sen är det ett semantiskt problem du hänger upp dig på. Kan man inte säga att; -jag odlar krusbär, rabarber och persilja i min köksträdgård? Måste man säga att; - jag odlar krusbärsbuskar, rabarberplantor och persiljestjälkar med blad.... I engelsk litteratur så skriver man ofta "bananas" och syftar på bananplantor, det är ju underförstått att bananer växer på just bananplantor och inget annat. Det heter väl japansk fiberbanan (Musa basjoo) på svenska och inte japansk fiberbananplanta ??? Jag har aldrig påstått att bananplantor inte är örter...Du kan odla vad du vill, det kan vara krusbärsbuskar eller krusbär, persiljestjälkar med blad eller rot eller bara persiljeplantor, det beror på vad du har för syfte med din odling...men jag antar att det inte växer bananer hos flaxss just nu.... MVH/clivia
Piccante
21-06-2008, 10:33
CITAT (clivia @ 21-06-2008, 08:44)  Jag har aldrig påstått att bananplantor inte är örter...Du kan odla vad du vill, det kan vara krusbärsbuskar eller krusbär, persiljestjälkar med blad eller rot eller bara persiljeplantor, det beror på vad du har för syfte med din odling...men jag antar att det inte växer bananer hos flaxss just nu....
MVH/clivia jo det växer bananer, enligt SKUD så kallas växten (plantan) också banan: CITAT Acalypha wilkesiana 'Musaica' Guzmania musaica (Linden & André) Mez mosaikjuvelblomma Musa L. banansläktet Musa acuminata Colla ädelbanan Musa acuminata Colla kanariebanan Musa acuminata 'Zebrina' Musa basjoo Siebold basjoohampa Musa cavendishii Paxton Musaceae bananväxter Musa coccinea Andrews praktbanan Musa Dessertbanan-Gruppen banan Musa Dessertbanan-Gruppen dessertbanan Musa Dessertbanan-Gruppen fruktbanan Musa Dessertbanan-Gruppen matbanan Musa (Dessertbanan-Gruppen) Cavendish Musa (Dessertbanan-Gruppen) 'Dwarf Cavendish' kanariebanan Musa (Dessertbanan-Gruppen) 'Dwarf Cavendish' dvärgbanan
Alexander-VG-zon3
21-06-2008, 11:09
CITAT (clivia @ 21-06-2008, 06:55)  Jag tror att vad som Sofiia skrev i just detta inlägget är helt rätt. Det är min åsikt. Jag har inte hittat något fel. Bananplanta tappar bladen underifrån och visst bladen bildar stammen. Hon har inte skrivit var stammen finns. Här har du bilder på pseudostammen och stammen hos Musa sp.:
[attachment=20007:pseudost...anplanta.jpg][attachment=20008:underjor...Musa_sp.. jpg]
Bananplantan har rötter, äkta stam och blad, även om vi ovanför jorden bara hittar pseudostam. Jordstam är också en stam även om det inte är trädstam.
MVH/clivia herre gud ,, det du älter nu vet jag redan . vad vill du mena med den bilden den nedersta ?? ,, som jag skrev bladen bildar inte den äkta stammen . så snälla ni läs vad jag skirver ,, BLADEN kommer från stammen alltså stammen finns där redan när bladet bildats ,, vissnar bladen ned det gör enbart stammen ''synlig'' . bladen bildar inte stam ,, för stammen bildar bladen . ser ni felet . den gröna ovan delen korrekt sett är ingen äkta stam .
att stammen bildar blad visar du väldigt tydligt på din bild ,, tack för det . bilden visar inte att bladen bildar en stam vad jag kan se . plus clivia ,, läste jag i en bok om Musa spp ,, växter i tropikerna - Bonnier fakta att Bananer ( alltså inte bananfrukter nu ) fodrar ett jämt fuktvarmt klimat med en åsrmedeltemperatur på 25C och 1200-200mm nederbörd . det tyder jag som att bananer vill ha mycket vatten ,,
CITAT (flaxss @ 21-06-2008, 12:09)  herre gud ,, det du älter nu vet jag redan . vad vill du mena med den bilden den nedersta ?? ,, som jag skrev bladen bildar inte den äkta stammen . så snälla ni läs vad jag skirver ,, BLADEN kommer från stammen alltså stammen finns där redan när bladet bildats ,, vissnar bladen ned det gör enbart stammen ''synlig'' . bladen bildar inte stam ,, för stammen bildar bladen . ser ni felet . den gröna ovan delen korrekt sett är ingen äkta stam .
att stammen bildar blad visar du väldigt tydligt på din bild ,, tack för det . bilden visar inte att bladen bildar en stam vad jag kan se . plus clivia ,, läste jag i en bok om Musa spp ,, växter i tropikerna - Bonnier fakta att Bananer ( alltså inte bananfrukter nu ) fodrar ett jämt fuktvarmt klimat med en åsrmedeltemperatur på 25C och 1200-200mm nederbörd . det tyder jag som att bananer vill ha mycket vatten ,,  På nedersta bilden ser du den stammen som bananbladen bildar och som kallas pseudostammen just på grund av att det inte är den äkta stammen. På den andra bilden ser du den oäkta och äkta stammen tillsammans. Ja, bladen kommer från stammen hos alla gröna växter även de som vissnar när på hösten. Du kan aldrig ge bananplantor ett jämt fuktvarmt klimat med en årsmedeltemperatur på 25 gr. om du inte äger ett tropiskt växthus. Om du experimenterar med att odla bananplantor ute på sommaren som du gör, då är det knappast sannolikt att de överlever med mycket vatten i krukan när det är bara omkring 20 gr. ute som nu. Ja, men det är bara min åsikt. MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
21-06-2008, 16:01
CITAT (clivia @ 21-06-2008, 15:50)  På nedersta bilden ser du den stammen som bananbladen bildar och som kallas pseudostammen just på grund av att det inte är den äkta stammen. På den andra bilden ser du den oäkta och äkta stammen tillsammans. Ja, bladen kommer från stammen hos alla gröna växter även de som vissnar när på hösten.
nu säger du ju emot dig själv det som jag streckade ,, du skrev ju innan att bladen bildar stammen . det andra du skrev är samma som jag skrivit hela tiden så det behöver du inte lära mig . eller konstaterade du bara vad du visade för bilder . när jag skrev ,,vad menar du med bilderna!! va jag ironisk . som sagt bladen bildar inte den äkta stammen av att dom vissnar veck som sofia menade innan och som du menade också . utan den blir bara synlig ,, stammen är redan bildad . men både du och sofia säger att bladen bildar stammen vilket är fel . ja dom bildar en pseudostam som inte är en äkta stam vilket jag också redan har skrivit här . det är fel att kalla blad för stam tycker jag . även om ni gör det . CITAT (clivia @ 21-06-2008, 15:50)  Du kan aldrig ge bananplantor ett jämt fuktvarmt klimat med en årsmedeltemperatur på 25 gr. om du inte äger ett tropiskt växthus. Om du experimenterar med att odla bananplantor ute på sommaren som du gör, då är det knappast sannolikt att de överlever med mycket vatten i krukan när det är bara omkring 20 gr. ute som nu. Ja, men det är bara min åsikt.
MVH/clivia nej det kan jag inte ge dom ,, men du predikade innan om hur lite vatten du gav dina . bara för att jag sa att dom bäst trivdes med att alltid ha vatten på fatet så sa du direkt emot mig . jag har odlat bananer sedan 04 med att ha dom ute när det är runt +15c och alltid ha näringsrikt vatten stående på fatet . än har ingen banan dött konstigt nog . det funkar för mig även om det är under +20c . är det riktigt varmt så bildas ca 1-2blad i veckan det kallar jag en bra tillväxt . får dom inte vatten så hängerbladen och ser fula ut .
Alexander-VG-zon3
06-07-2008, 10:01
clivia hur går det nu med dina bananer ??
mina trivs bra där ute har denna vecka nu fått 2,5blad . och dricker som bara den . temp har varit mellan +20c på dagtid och dom senaste dagarna runt +25c +30c och nätter neråt +10c .
CITAT (flaxss @ 06-07-2008, 11:01)  clivia hur går det nu med dina bananer ??
mina trivs bra där ute har denna vecka nu fått 2,5blad . och dricker som bara den . temp har varit mellan +20c på dagtid och dom senaste dagarna runt +25c +30c och nätter neråt +10c . Bananplantan klagar inte, tror jag i alla fall...  Jag nöjer mig med ett blad i veckan, vatten får den en gång per vecka... Min bananplanta 6.7.2008 i vardagsrummet: [attachment=20761:bananpla...6.7.2008.jpg] MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
07-07-2008, 11:17
CITAT (clivia @ 06-07-2008, 14:49)  Bananplantan klagar inte, tror jag i alla fall...  Jag nöjer mig med ett blad i veckan, vatten får den en gång per vecka... Min bananplanta 6.7.2008 i vardagsrummet: MVH/clivia låter bra  min banan klagar inte heller vet jag .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|