Full version: Ventomax
Evalina21
Hej!

Undrar om det är någon som haft problem med montering av Ventomax fönsteröppnare. Vi har ett nytt Euro-serre maxi 4 växthus. Vi höll på hela kvällen igår och försökte montera öppnarna. Min sambo är väldigt händig och har jobbat som bilmekaniker och jobbar nu med annat hantverksjobb. Skulle i princip kunna bygga en hel bil säger han men har gått bet på dessa "jäkla fönsteröppnare". Någon som har något tips. Väntar bara på att kunna flytta ut mina små plantor.

/Evalina
Åsa, mälardalen zon 2
Vet bara att det var krångligt att få i den är lilla sprinten när man skulle sätta dit kolven, man var ju tvungen att öppna luckan med huvudet så man kunde använda händerna för att få dit sprinten och man var tvungen att stå i en mycket obekväm arbetsställning. Tur att öppnarna tål vintern (även om tillverkaren säger att man ska ta in kolven) för jag låter dem nu sitta ute året runt för att slippa behöva pilla dit kolven igen.
polecat
Jag skruvar loss hela öppnaren och tar in den över vintern, då slipper man krångla med kolven....
Digger
CITAT (Evalina21 @ 22-04-2008, 11:57) *
Skulle i princip kunna bygga en hel bil säger han men har gått bet på dessa "jäkla fönsteröppnare".

Hur gick det? Kom öppnarna på plats? Jag har samma elände här men med Optivent-öppnaren. Tycker jag är ganska händig men det här verkar vara omöjligt och bruksanvisningen är som vanligt undermålig.
ErikG
Hej Digger!
Roligt att det löste sig med fönstret. Har precis lyckats få till öppnarna. Eftersom en bild säger mer än tusen ord, så bifogar jag en + lite beskrivning.

1. Se till att tvärslån är nedskjuten mot det undre takglaset. När man monterade ville man gärna ha den med nån centimerters glapp för att få in glaset.

2. I Euroserre 4 går snedstaget precis förbi mitten. Man får därför sätta öppnaren lite förskjutet. Börja med att montera delen som fäster i fönstret. Ha skruvarna nätt och jämnt idragna och stick in metallblecket i falsen där man annars fäster den manuella öppnaren. (Den kan med fördel sitta kvar i detta moment. Lås den med en extra mutter) Justera så att det går att stänga fönstret.

3. Montera det undre fästet med skruvarna i hålet näst längst bort. stick in från andra hållet så att skruvarna kommer mot kanten och fästet ligger plant. Om man föredrar det kan man borra i tvärslån istället.

4. Metallblecket är av alluminium och gängorna dras sönder om man drar för hårt.

5. Ta bort den manuella öppnaren. Montera kolven. Fäst sprinten först, och skruva in kolven i gängorna därefter.

[attachment=18833:PICT1401.JPG]
Evalina21
Hej Digger!

Vi gick bet på öppnarna och beställde nya Babyliss som fungerar utmärkt och som det tog en kvart att sätta dit. Jag har tre fönster på mitt växthus så från början så köpte jag 3 st öppnare (Ventomax) men nu har jag bara 2 st. Öppnar ett fönster manuellt så det även kan stå öppet lite på natten för att lufta lite.

Hälsningar Evalina
Digger
Jag förstår hur du menar, ErikG men jag har satt tvärslån så att gummilisten hamnar på andra sidan falsen på tvärslån. Det betyder att fästet på öppnaren inte kan ligga an mot gummilisten! Om jag skulle sätta tvärslån som du säger (jag satte den så till att börja med) så sticker undre glaset ut på stuprännan och ryms alltså inte i dess "fack" eller hur jag ska uttrycka mig. Tvärslån måste upp så mycket mot nocken att glasskivan under fönstret får plats!

Jag har printat ut din bild (tack!) och ska fördjupa mig i detta i helgen, i värsta fall får jag väl flytta tvärslån som du föreslår. Fick du verkligen plats med glasrutan när du gjorde så?
ErikG
Gummilisten skall hamna så att vecket på den ligger an mot falsen på tvärslån. Det gör den om tvärslån ligger mot nedre takglaset. Detta skall förstås ligga kvar i sitt fack. Om Du får problem kan jag ta fler kort när fönstret är stängt.

Så här långt fungerar öppnarna mycket bra.

Erik
Digger
Jag har nu efter flera timmar hittat orsaken till mina problem. Det visar sig att de stag som utgör sidorna på fönstrena är 4mm för långa. Enligt bruksanvisningen ska dessa vara 807mm men när jag mäter mina är dom 811mm. Man skruvar ju ihop fönstren som en ram bestående av en ovanribba, en nedåtribba och två ribbor på sidorna. Mina sidoribbor är för långa vilket medför att fönstret blir 4mm för stort. Antingen har jag fått fel fönster till min modell eller så är det ett tillverkningsfel.

När jag försöker fästa tvärslån enligt bruksanvisningen (och precis som du säger att det ska vara) genom att lägga tvärslåns fals mot gummiflärpen på fönstret kommer den där falsen som undre glaset ska skjutas upp och in i 4mm för långt ner varvid undre glasrutan inte får plats.

I mina tidigare försök tvingades jag alltså att skjuta upp tvärslån 4mm för att kunna få undre fönstret på plats och det medförde att det blev omöjligt att fästa fönsteröppnarna. Puhhh... det tog tid att lösa mysteriet, jag hade ju inga skäl att misstänka att fönstrena var felaktiga. Funderade ett tag på att såga av fönsterramarna 4mm men det medför att skruvhålen som skruvarna som håller ihop ramen sitter i kommer 4mm fel och det är mindre än hålens diameter, vet inte exakt vad det innebär för hållfastheten.

Det vore intressant om ni andra som haft problem kan kolla om ni har samma fel. Får ringa Willabs på måndag och meddela att jag har fått felaktiga fönster. Tills vidare får jag köra utan fönsteröppnare.

ErikG
Vad trist! Och nu när det är så varmt, då ser man ju gärna att öppnarna fungerar. Men när de väl kommer på plats fungerar de utmärkt. Själv har jag nu installerat vattnet i form av en kran samt en avläggare till automatbevattningen. Sen är det dax att montera huvudledningen för automatbevattningen runt väggarna. Jag köpte klämmor hos min VVS-leverantör som passar precis, då då är det bra att ha lagt in bultar i rännorna i förväg tummenupp.gif . Återkommer med en bild på det när det är klart.

Erik
Digger
Ja, jag har fått igång bevattningen här också! Har köpt Hozelocks bevattningspaket och det funkar utmärkt frånsett ett par droppställen som inte droppar alls. Har pillat med en synål i en av droppkontakterna med det verkar inte hjälpa. Själva vattentillförseln funkar väldigt bra, fick till en liten lucka över min brunn där vattenslangen (PEM) kommer in och har en T-koppling som leder vattnet till den automatiska bevattningen. Måste köpa batteri till timern, trodde jag hade såna men det hade jag inte.

Klimatet i växthuset är härligt nu på kvällen. Det är varmt och gott och ganska hög luftfuktighet. Har ställt ut apelsinträdet, oliven och 15 hinkar med tomatplantor. Dom senare är ganska små, bara en decimeter höga. Är lite sen med årets planteringar pga växthusbygget.
Digger
Jag fick en snilleblixt nu ikväll när jag pulat med dom där vinkelbitarna som jag köpte i samband med växthusköpet. Man använder dom för att sätta upp diverse saker i huset. Kunde man inte använda dom för att få upp fönsteröppnarna? Jomenvisst!

Jag filade ner ena rundade änden på dom så att kanten inte skulle slå i glasrutan. Sen skruvade jag fast två stycken bredvid varandra och fäste fönsteröppnarens ena stag i dessa med hjälp av dom två skruvarna och fästet som egentligen ska in i skåran. Det hela blev väldigt stadigt, känns mycket stabilare än den metod som bruksanvisningen förordar, se bilderna nedan. Hurra, hurra, nu slipper jag ringa Willabs och krångla och klaga på fönstren! yahoo.gif

Problemet med droppkontakterna som det inte kom nåt vatten ur är också löst! Jag hade satt dom åt fel håll! slap.gif

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
ErikG
Lysande! Faktiskt en mycket bättre lösning än att klämma fast dem i skåran.

Erik
April
Ser att flera haft problem med ventomax till euro-serre

Vi har problemet att vi inte vågar sätta dit den i den lilla listen som fönstret sitter i. Kanten är så liten att vi är rädda att ventomaxen ska lossna och åka rakt igenom glaset.

Ska det verkligen vara stabilt med den lilla kanten på några millimeter?

Digger: Har det funkat bra för dig med dina vinkeljärn?
Vi har faktiskt försökt tillverka en liknande vinkel nu i kväll men den hamnade för nära glaset så vi vågar inte använda den om vi inte filar ner den. Vet inte om det går.
April
Kom på vad jag gjort för fel (jag studerade era bilder). Listen som fönstret vilar mot satt lite för högt upp, så när mitt fönster var stängt vilar det mot aluminiumkanten inte gummilisten. Fixat till det och nu har vi lite större kant att montera på.

Tror att du också gjort så digger? Ser ut som inte ditt fönster vilar mot gummilist.
Digger
Mina öppnare går som tåget, har funkat i ett år nu precis för växthuset fyller ett år nu! Jag skruvade dock ur dom svarta pistångerna i vintras men nu sitter dom i igen. Ja, mina fönster vilar inte på gummilisten eftersom dom är lite för långa. Om du mäter dina sidostag i fönsterkarmen, stämmer längden med ritningen? Mina är alltså 4mm för långa men det funkar ändå. Det har inte regnat in.

Jag var också rädd för att paja glaset, det är ju ganska stor kraft i öppnaren som orkar lyfta flera kilo och själva fönstret med glas är rätt tungt. Mina nedfilade vinkelbitar ligger nog ett par millimeter från glaset, det måste finnas nån milimeter att spela på eftersom hela ramen liksom fjädrar när fönstret går upp. Jag tror man kan fila ner ganska mycket, kraften kommer att ligga på andra sidan hålet eftersom skruven kommer att tryckas ner bort från det filade området. Det skulle kanske till och med fungera lika bra om man filade ännu mer så att man fick ett halvt hål kvar så att skruven liksom ligger i ett U, skruven borde komma att vila i U-et! Bara det finns nåt för muttern att fästa på.
April
Vi monterade in en öppnare igår och det har funkat. Så vi slapp fixa med vinkeljärn, fast jag tycker faktiskt att din lösning ser stabilare ut. Idag har vi inte ens hunnit ut i växthuset. Ska mäta fönstret när jag får möjlighet. Har två småbarn, det är därför det tar tid för oss att bli klara med monteringen. Frågade du Willab om nya fönsterkarmar? Du borde ju få nya om måtten missstämmer.

Tack för alla fina tips!

CITAT (Digger @ 26-05-2009, 20:07) *
Mina öppnare går som tåget, har funkat i ett år nu precis för växthuset fyller ett år nu! Jag skruvade dock ur dom svarta pistångerna i vintras men nu sitter dom i igen. Ja, mina fönster vilar inte på gummilisten eftersom dom är lite för långa. Om du mäter dina sidostag i fönsterkarmen, stämmer längden med ritningen? Mina är alltså 4mm för långa men det funkar ändå. Det har inte regnat in.

Jag var också rädd för att paja glaset, det är ju ganska stor kraft i öppnaren som orkar lyfta flera kilo och själva fönstret med glas är rätt tungt. Mina nedfilade vinkelbitar ligger nog ett par millimeter från glaset, det måste finnas nån milimeter att spela på eftersom hela ramen liksom fjädrar när fönstret går upp. Jag tror man kan fila ner ganska mycket, kraften kommer att ligga på andra sidan hålet eftersom skruven kommer att tryckas ner bort från det filade området. Det skulle kanske till och med fungera lika bra om man filade ännu mer så att man fick ett halvt hål kvar så att skruven liksom ligger i ett U, skruven borde komma att vila i U-et! Bara det finns nåt för muttern att fästa på.

Digger
CITAT (April @ 26-05-2009, 21:47) *
Frågade du Willab om nya fönsterkarmar? Du borde ju få nya om måtten missstämmer.

Nej, eftersom jag fick det att funka med vinkeljärnen så hade jag ju en lösning på problemet. Inget att bråka om tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon