Full version: ID hjälp!
Monaxe
Fick de här plantorna i höstas, 3-4 lökar. Har övervintrat dem i uterummet och de bjöd på en vacker blomning i höstas. Är det någon som vet vad det är och hur dom ska skötas?

vad är detta 1.JPG

vad är detta 2.JPG
Gillan
Den påminner om Crinum powellii som de på mässan förra året kallade för "kalljordslilja" vilket jag inte vet om det är rätt. Om du googlar på den så ser du om det verkar vara den.

glömde............det är väl stora kraftiga lökar, liknande amaryllisen?
Monaxe
Ja, jag tror det är en Crinum, googlade och det verkar stämma. Visst är det stora kraftiga lökar det handlar om.
Hoppas jag kan få dem till att blomma igen då!
Tack för hjälpen Gillan!

edit: felstavning
Gillan
CITAT (Monica i Kungälv @ 22-04-2008, 12:16) *
Ja, jag tror det är en Crinum, googlade och det verkar stämma. Visst är det stora kraftiga lökar det handlar om.
Hoppas jag kan få dem till att blomma igen då!
Tack för hjälpen Gillan!

edit: felstavning

Så lite så biggrin.gif . Själv grävde jag ner mina i rabatten och lät dem stå där tills det blev höst ( de hann att blomma ) . Sen grävde jag upp dem och ner med dem i jordkällaren. I mars grävde vi ner dem i växthuset och nu har de tagit en väldans fart. Så i år hoppas jag på än större blomning . Lycka till med dina! tummenupp.gif
LindaLunda
CITAT (Monica i Kungälv @ 22-04-2008, 12:05) *
Fick de här plantorna i höstas, 3-4 lökar. Har övervintrat dem i uterummet och de bjöd på en vacker blomning i höstas. Är det någon som vet vad det är och hur dom ska skötas?

vad är detta 1.JPG

vad är detta 2.JPG

WOW!!! Dreggel!!!!
Monaxe
CITAT (LindaLunda @ 23-04-2008, 16:55) *

WOW!!! Dreggel!!!!

Är det du eller hunden som dregglar??? rotfl.gif a0a.gif
LindaLunda
CITAT (Monica i Kungälv @ 23-04-2008, 16:58) *
Är det du eller hunden som dregglar??? rotfl.gif a0a.gif

Gissa coolgleam.gif
Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon