Full version: Fröer från Odla
Heda
Jag, som många andra, köpte fröer från Odla och jag är lite sur... angry.gif OK kanske inte sååå sur men ändå.

Jag köpte Monarda, Silver martorn (Mrs XX ghost) och Akleja (gardeners choise).
Monardan har grott men inte jättebra, får väl ihop 20 plantor med lite tur...nej förresten jag köpte ju en till påse från LN och fyllde på när det bara var 8 grodda efter 3- 4 veckor. 8 grodda av hela påsen thumbdown.gif

Silvermartornet har inte grott än..kanske finns hopp än de har ju stått i växthuset...

aklejan inte ett liv... thumbdown.gif usch va tråkigt!!!

Någon annan som har lyckats bättre??
Betty
Alla sorter som jag beställde från Odla har grott bra. Tycker att grobarheten på fröna var bra - som vanligt. Fröerna kommer ju från fröfirman Mr. Fothergill's och de brukar ha bra grobarhet.

Aklejruta - grodde i kylen efter 10 dagar.
Klematisen 'Korean Beauty' - grodde i kylen efter 5 dagar
Coloradoaklejan 'Silver Queen' grodde efter 10 dagar i rumsvärme.
Solrosen 'Black Magic grodde efter knappt två dygn
Axnepeta 'Pink Cat' , Indiankrasse 'Gleaming Mahogny' och Alcea 'Majorette' grodde efter 5 dagar.
Islandsvallmon 'Pink Champagne' grodde efter 6 dagar.

Silvermartorn 'Miss Willmott's Ghost' sådde jag för ett par år sen, de grodde långsamt och glest - så ge inte upp den sådden ännu! Akleja gror ofta oljämt så ha tålamod med den med, ibland behöver den en månad i kylen för att gro.
Heda
Tack Betty då får jag tåla mig lite till...har lite dåliga erfarenheter när det gäller köpta frön av akleja...de ska väl helst sås så färska som möjligt. Sådde en sort för ett par år sedan, fick 4 plantor av 12 frön...när jag sedan skakade ut lite färska frön från samma sort efter mognad var det flera hundra plantor i slutet av september samma år...

Det är ju bara det att de korsar sig hur som helst så man vet ju aldrig vad det blir då...

Ja, ja tålamod...
annagranq
jag tror att martornen ska va så färska som möjligt vid sådd, jag hade både martorn och coloradoakleja utomhus under snö 4 veckor och de grodde hur fint som helst sen. Har riktigt fina plantor nu och stolt över dom då det är första gången jag kör stratifiering, lysrör och svalt.
Betty
Kollade mina anteckningar och konstaterade att mina silvermartorn som jag sådde för två år sen grodde efter 46 dagar i kylskåpet. Coloradoakleja behöver inte stratifieras, den är varmgroende.
Österläge
Min akleja Nora Barlow från Odla grodde snabbt i rumstemp. När jag omskolade så kom vissa frön upp till ytan o började gro, så de kanske vill ligga grunt?
Betty
CITAT (uteplatsen @ 24-04-2008, 15:22) *
Min akleja Nora Barlow från Odla grodde snabbt i rumstemp. När jag omskolade så kom vissa frön upp till ytan o började gro, så de kanske vill ligga grunt?

Japp, jag lägger aklejafrön på jordytan och strör bara ett tunt lager perlite över.
jag sår efter principen små frön ytligt större frön djupare.
bikiv
CITAT (Betty @ 22-04-2008, 13:48) *
Solrosen 'Black Magic grodde efter knappt två dygn

VA??? Ska man förså solros? Jag tänkte så mina på friland i nästa vecka. Kunde vara kul att jämföra växtligheten mellan för- och frilandssådd solros av samma sort!
Tosan
CITAT (bikiv @ 26-04-2008, 21:37) *
VA??? Ska man förså solros? Jag tänkte så mina på friland i nästa vecka. Kunde vara kul att jämföra växtligheten mellan för- och frilandssådd solros av samma sort!

Kan du så på friland redan nu så går det säkert bra ändå... Här får man förså dem rätt tidigt om de ska hinna blomma.
Betty
CITAT (bikiv @ 26-04-2008, 21:37) *

Om man bor i norra Norrland zon 6 , som jag gör så är det säkrast att förodla inomhus om man vill hinna se den blomma innan frosten... flirting.gif
Heda
Jo men visst!!! tummenupp.gif Nu äntligen har några små uschlingar till dyra aklejafrön börjat gro!!! Men Fröken Willmots spöken kurar i jorden fortfarande...

Monardan fick jag ihop nästan 20 plantor vid omskolning...det får väl duga....kommer väl ändå ha svårt att hitta plats till alla...

Idag "råkade" jag köpa Ryska martorn så martorn har jag i alla fall igen...
Odlarinna
Även jag köpte massa frön från Odla.nu och endast två blomster har jag fått liv i. Har bestämt att inte anlita den tjänsten mer. Kanske säljs det gamla frön till bra pris?
thumbdown.gif
Betty
CITAT (Odlarinna @ 05-05-2008, 21:47) *
Även jag köpte massa frön från Odla.nu och endast två blomster har jag fått liv i. Har bestämt att inte anlita den tjänsten mer. Kanske säljs det gamla frön till bra pris?
thumbdown.gif

Det tror jag verkligen inte! Kollade på mina fröpåsar från Mr. Fothergill's som jag beställt via Odla - de har samtliga "bäst före-stämpel" 2010 och 2011.
Heda
Nu är det 8 stycken Aklejor smile.gif Men inga martorn...

Sen måste man ju vänta till nästa år innan man får se vilka färger det blev....tålamod, tålamod.....
Betty
CITAT (Heda @ 07-05-2008, 09:20) *
Nu är det 8 stycken Aklejor smile.gif Men inga martorn...

Sen måste man ju vänta till nästa år innan man får se vilka färger det blev....tålamod, tålamod.....

yes.gif tummenupp.gif
Heda
Nu har jag sått Ringblomman 'Triangle flashback' från Odla.....hoppas, hoppas att den gror bra!! och att de är lika fina som på bilderna!!

Är uppe i 9 aklejor nu så det var visst bara lite tålamod som behövdes....Miss Willmott Will inte gro smile.gif
Lillja
CITAT (Heda @ 08-05-2008, 09:09) *
Nu har jag sått Ringblomman 'Triangle flashback' från Odla.....hoppas, hoppas att den gror bra!! och att de är lika fina som på bilderna!!

Är uppe i 9 aklejor nu så det var visst bara lite tålamod som behövdes....Miss Willmott Will inte gro smile.gif

Ringblomman gror nog, du kan va lugn, alla har grott för mig.
Heda
ALLA har grott ohmy.gif oops, då blir det till att gallra senare...men hellre det än dålig groning smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon