Full version: pumparecept
Jesper1986
har ätit pumpasoppa den var sådär....undrar bara om ni vet nårra goa pumprecept?

ha de
Susanna
Hej!

Inget recept men jag brukar ha pumpa eller squash som tillbehör till annan mat. Skivar den i ca 0.5 cm tjocka skivor och kryddar med bla chili. Sedan steker jag den bara, ibland har jag på lite ost också. Tycker nästan att detta är det godaste. Om man gör egna hamburgare är det gott att lägga en skiva stekt pumpa mellan brödet och köttet.

Ibland gör jag inget annat till middag än stekt potatis och pumpa i tärningar. Idag lagar min man pumpa som han fyllt med köttfärs! (jo, det är oftast han som lagar maten!:rolleyes: )

I alla recept där du hittar squash kan du ta pumpa. Åsa hade tidigare recept på en god squashkaka, kanske funkar den för pumpa också.

Hälsningar Susanna
Mi70
Det allra goaste man kan göra av pumpa är PUMPAPAJ rolleyes.gif

Det smakar underbart och serveras med fördel gjord på inkråmet från hallowenpumpan, till hallowendesserten, fortfarande ungsvarm tillsammans med lite vaniljglass!

Jag svär på att denna kakan är något av de godaste i efterrättsväg jag smakat!

Deg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
2 msk socker
iskallt vatten ca 1-2 msk (beror på hur degen känns, den skall lätt kunna formas till pajdeg i en form med löstagbar kant)

Innehåll:
4 dl passerat pumpakött
3 ägg
2 tsk ingefära
3 tsk kanel
1 krm muskot
1/2 tsk salt
2 dl farinsocker
1/2 dl grädde
1 dl mjölk

Gör pajdegen och tryck ut i formen, nagga botten med gaffel och förgrädda 10 min i 200 grader. Sänkt till 175 grader

Koka kött från pumpa så att den passerad och lätt avrunnen blir ca 4 dl, äggen vispas ihop med pumpapurén till en slät smet. Blanda i resterande innehåll

Häll innehållet i pajformen, ställ in pajformen i ugnen och grädda 35 min. Låt pajen stelna lite och servera när något av ugnsvärmen fortfarande dröjer sig kvar, med vaniljglass eller vispad grädde. Den är också god kall..... biggrin.gif

Smaklig spis!
digitalkarin
Går det där med alla sorters pumpor? Jag har såna här som är ljust ljusgröna, ovala, stora!
Mi70
Oj!

Ingen aning, i alla recept anges hallowenpumpa, dvs de stora oranga, pajen är ju en klassisk hallowen/thanksgivingrätt. Tyvärr har jag inget svar!
Eiros
Hej!
Jag har ett recept på en blandning liknande Bostongurka som fungerar alldeles utmärkt med pumpa eller squash. Jag brukar kalla den Grillmix fast den passar jättebra på leverpastejsmackor också.

Grillmix

6 dl vatten
4 dl ättiksprit
6 dl socker
2 msk salt
2 msk frösenap
4 lökar
2 röda paprikor
1 grön paprika
2 kg gurkor, squash eller pumpa

Koka upp vatten, ättiksprit socker, salt och senapsfrön. Hacka löken fint (jag använder matberedare) och låt den sjuda i ättiksblandningen under tiden det öviga skärs i små fina tärningar eller körs i matberedare. Vill du ha lite mera sting i blandningen kan du ta med några chilipeppar också.
Sjud hacket i ättikslagen 15 minuter. Häll upp i heta rena burkar. tongue.gif
Barbie X
Muuums, vilka smaskiga recept! tongue.gif
Pumpa är både billigt och gott, tycker jag! På torget tar de 20 kr/ kg. Är det ett skäligt pris, ni som vet? Köpte en stor pumpa och har gjort både pumpasoppa och pumpabröd. Har nu lite pumpakött kvar och tänkte att jag skulle göra pumpapaj.

Så jag sökte efter pumpapaj här i receptavdelningen och det recept jag hittade verkar väldigt gott!
Vad jag egentligen letade efter är hur det "klassiska" amerikanska pumpapaj-receptet ser ut? Har aldrig gjort pumpapaj förrut. Är Mi70s recept det "klassiska"? Det som dom pratar om i alla amerikanska filmer? rolleyes.gif tongue.gif smile.gif Ni fattar nog vad jag meeenar?!?!

Babsan!
Barbie X
Ursäkta mig, Mi70!
Nu som först såg jag ju att du faktiskt hade skrivit att din paj var "den klassiska"! sleep.gif smile.gif Tack igen!

Är det någon som har fler recept på pumpapaj?

B
ariana
Tack mi70 för ditt pumparesept som var jättegott
tongue.gif rolleyes.gif wub.gif
Tosan
Tänkte bara jag skulle höra, måste pumpapuren va varm?
Tänkte baka imorrn men har kokat pumpan idag...
ingrid fuxwall
Snälla skriv fler recept - min pumpa, den jag trodde var en melon, är stor och jag ska börja tillaga den snart.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon