Eva-Helene
22-04-2008, 15:07
Jag har sått frön från köpta plommonformade cocktail-tomater, såna där som är i en mix med tre olika. Har inte en susning om dom är busk-typen eller om dom ska tjuvas - nån annan som vet?
Och det här med krukstorlek......ska jag ta 5-liters hinkar eller klarar dom sig med vanliga 20 cm:s krukor?
Ju större volym desto bättre, du kommer att få jämnare klimat och tomaterna kommer inte att stressas lika mycket av variationer i fuktighet och näringstillgång.
Till vanliga tomater rekommenderas 20 l hinkar.
skogstroll
22-04-2008, 15:15
ja jag gjorde ett litet test i somras med dels 20-litershinkar o dels de som fick fritt spelrum i växthuset och det var ju lätt att se vilka som trivdes bäst
Jag sår körsbärstomater, Sungold F1, varje år + att jag ibland köper nån busktomat. Jag planterar dem i murarhinkar, 10 liters, men först borrar jag några dräneringshål i botten på hinkarna.
...man kanske skulle skaffa några 20-liters...
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2008, 15:37
Om det var köpetomater säger jag 20 liters krukor + med största sannolikhet är det en tomat som ska tjuvas de funkar bäst att odla i växthus med de odlingssystem man använder komersiellt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.