Full version: liguster
mattemia
Hej vi planterade liguster häck förra året i november men glömde att klippa den när kan man klippa den? ska man klippa den nu eller ska man vänta.

mvh matte
nihtila
CITAT (mattemia @ 22-04-2008, 17:50) *
Hej vi planterade liguster häck förra året i november men glömde att klippa den när kan man klippa den? ska man klippa den nu eller ska man vänta.

mvh matte

Undrar exakt samma, vi planterade i november. Läste någonstans att Vintergröna Liguster (generellt vintergröna?) skulle man vänta med till veckan före midsommar. Bara vad jag har läst någonstans men jag tänkte följa det ifall inte någon annan har bättre vetskap ;-)

Har ingen personlig erfarenhet av detta.

det sägs väl också att ju mer blad man har ju lättare kan man bygga rotverk, kapar man tidigt så går all energi åt att bygga nya grenar/löv som fångar solens energi? Om den teorin stämmer så låter det ju klokt att vänta lite??
Ingrid Zon3
Svarade just på samma fråga på annan tråd, men tar det här också:

Enligt min "husbibel" Nya Beskärningsboken (Vollbrecht m.fl, 2001) ska ni vänta till tidigt nästa vår och då skära ner dem till 20 cm. Så det är helt rätt tänkt, låt dem behålla så mycket blad som möjligt för att bygga upp rotsystemet. Och därefter släppa upp dem 20 cm per år.

Det tar ett år extra att få upp dem till rätt höjd, men förhoppningsvis klarar de sig bättre och blir de tätare. Men visst fick man häckar förr också när man skar av dem direkt vid planteringen.
nihtila
CITAT (Ingrid Zon3 @ 23-04-2008, 11:32) *
Svarade just på samma fråga på annan tråd, men tar det här också:

Enligt min "husbibel" Nya Beskärningsboken (Vollbrecht m.fl, 2001) ska ni vänta till tidigt nästa vår och då skära ner dem till 20 cm. Så det är helt rätt tänkt, låt dem behålla så mycket blad som möjligt för att bygga upp rotsystemet. Och därefter släppa upp dem 20 cm per år.

Det tar ett år extra att få upp dem till rätt höjd, men förhoppningsvis klarar de sig bättre och blir de tätare. Men visst fick man häckar förr också när man skar av dem direkt vid planteringen.

ok, några följdfrågor:

Det där med att beskära direkt efter planteringen, gäller det oss, vi snackar ju 8 månader senare, skall vi ändå vänta till 2009? Det är väl inte direkt efter? Vet andra som verkligen klippe "direkt efter" och då syftade jag på dagen efter de satte dem :-)

Ville bara kontrollera så jag inte missuppfattade dig.

Alltså planteringen skedde 2007 Nov, funderar på att klippa vid midsommar 2008.

Ingrid Zon3
Plantering hösten 2007 skulle om man följer de här råden innebära att första beskärning görs tidig vår 2009. Jag citerar Nya beskärningsboken av Vollbrecht m.fl., s 87:

"Höstplantering: låt plantorna vara obeskurna under påföljande vår. Beskärningen görs först när häcken vuxit en säsong på platsen. Då klipps plantorna tidigt på våren ned till ca 20 cm över marken för att de ska ge tillräckligt med nya skott nertill. Detta gäller häckar av liguster, oxbär och måbär."

Fick samma råd på Zetas där jag köpte mina plantor. Jag höstplanterade också, men 2005.

Jag förstår dig fullkomligt, det kliar i sekatörhanden, men jag lyckade hålla mig. Anlednig till att man inte klipper på hösten är väl att snittytorna har svårare att läka då, eftersom plantorna gått i vila.

Gissar att det inte blir nån jättekatastrof om man klipper till midsommar men det rådet får du inte från mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon