Full version: misstänkt trips
Sommartorparn
Räcker det att stoppa provadopinne i den kruka som verkar vara angripen, eller bör man sätta i alla krukor?
Bör man vidta några andra åtgärder, som att sanera fönsterbänken, etc.?
Fenja
Kolla med Växtdoktorn wink.gif
Mvh
Fenja
Malva15
Tripsar flyger och tar sig därför till andra fönster och kan vara svårbekämpade.
Jag lyckades bli av med trips förra året med Provado Plus som jag rekommenderar. Jag fick bespruta vid två tillfällen men sedan var de garanterat borta. Medlet tar inte på knopparna så man måste ta bort blomknoppar eftersom trips gärna finns där.
Sommartorparn
CITAT (Malva15 @ 22-04-2008, 22:35) *
Tripsar flyger och tar sig därför till andra fönster och kan vara svårbekämpade.
Jag lyckades bli av med trips förra året med Provado Plus som jag rekommenderar. Jag fick bespruta vid två tillfällen men sedan var de garanterat borta. Medlet tar inte på knopparna så man måste ta bort blomknoppar eftersom trips gärna finns där.

Det är Provado-pinnar jag har köpt, inte sprayet. Borde funka om jag sätter pinnar i alla krukväxterna samtidigt?Hur gör jag med relativt nyplanterade sticklingar, klarar dom det? Och vad med orkidéerna? Dom ska ju inte ha provadogödning. Finns det risk att tripsen flyttar till orkideerna ? (ursäkta, många frågor på en gång.... unsure.gif )

Den växt som jag tror har trips är en gullranka som slingrar sig runt hela rummet, så den är lite svår att spraya där den sitter, och häktar jag ner den virvlar jag väl runt tripsen i hela lägenheten. g.gif
Malva15
Provado Plus är mycket mer effektivt men det går förstås bra med pinnarna.
Problemet är att trips flyger från rum till rum så du kan nog ta loss din gullranka för tripsen flyger runt överallt ändå är jag rädd...

Orkidéerna borde också behandlas därför är det bättre om du köper spray. Spraya alla växter noggrannt och du blir garanterat av med de envisa tripsarna!

Sticklingarna är lite känsliga men jag sprayade mina sticklingar utan att de dog. Jag kanske hade tur?

Var lika envis som tripsarna så försvinner dom! tummenupp.gif
Sommartorparn
Oj, är dom så rörliga dom där tripsarna? Borde inte alla krukväxter vara angripna i så fall? confused.gif

Jag har bara angrepp på en växt. Har inte sett några fullvuxna tripsar, men svarta pluppar som kan vara tripsbajs och små avlånga gulgröna saker (som bara syns med lupp) och som skulle kunna vara tripsungar. Om det inte är trips så kan det vara dvägkvalster och i så fall går det inte att bota. Tänkte i alla fall pröva tripsbehandling innan jag ger upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon