Hej!
Jag är en total nybörjare inom det här med plantering av växter och har planterat lite frön av månadssmultron i en kruka här hemma. Nu undrar jag bara, hur länge kommer det ta för dem att gro ungefär? Sådde samtidigt tomatfrön och dessa har redan vuxit upp ur jorden!
Tack på förhand!
Hej och välkommen hit!
Smultronen kan ta lite tid på sig och de växer dessutom sakta. Ge inte upp, de kommer nog i sinom tid.
Mvh
Fenja
Är jag helt ute och cyklar om jag tror smultron vill gro mörkt och ganska varmt? Minns det som om det var så jag gjorde.
/Åsa
okej, tack så mkt, då är det bara att vänta då!
men en annan grej, det står inte på fröpåsarna hur mkt man egentligen ska vattna? jag använder en sprayflaska och sprayar vatten så att det inte ska dränkas men utan bara hållas fuktigt. Är det rätt? eller ska jag vattna på ordentligt?
Fuktigt hela tiden om du frågar mig. Inte för blött men det får absolut inte torka en enda gång. Sprayflaska är jättebra.
/Åsa
Jag ställde in frölådan i ett mörkt skåp. Det gjorde susen.
Eva 33c
22-04-2008, 20:16
9 dagar tog mina månadssmultron på sig för att gro i år. Jag sår varje år några plantor och jag sår mina ytligt och sen står de i vanlig rumstemperatur och varken mörkt eller belyst s a s. Det har aldrig misslyckats hittills så de verkar inte vara kinkiga.
Hallonpaj
25-04-2008, 10:29
Får passa på att lägag in en liten fråga! Mina har kommit upp men nu verkar dom stå still i växten. Står svalt under lysrör. Hur lång tid tar det egentligen innan dom sätter fart och börjar växa?
Eva 33c
25-04-2008, 16:06
Jag sådde mina 9 februari, de grodde 18 februari.
Den 29 mars såg de ut så här:
[attachment=17303:Smultron...exandria.jpg]
Sofia H
26-04-2008, 21:39