Hej!
Jag är en total nybörjare inom det här med plantering av växter och har planterat lite frön av månadssmultron i en kruka här hemma. Nu undrar jag bara, hur länge kommer det ta för dem att gro ungefär? Sådde samtidigt tomatfrön och dessa har redan vuxit upp ur jorden!
Tack på förhand!
Hej och välkommen hit!
Smultronen kan ta lite tid på sig och de växer dessutom sakta. Ge inte upp, de kommer nog i sinom tid.
Mvh
Fenja
Är jag helt ute och cyklar om jag tror smultron vill gro mörkt och ganska varmt? Minns det som om det var så jag gjorde.
/Åsa
okej, tack så mkt, då är det bara att vänta då!
men en annan grej, det står inte på fröpåsarna hur mkt man egentligen ska vattna? jag använder en sprayflaska och sprayar vatten så att det inte ska dränkas men utan bara hållas fuktigt. Är det rätt? eller ska jag vattna på ordentligt?
Fuktigt hela tiden om du frågar mig. Inte för blött men det får absolut inte torka en enda gång. Sprayflaska är jättebra.
/Åsa
Jag ställde in frölådan i ett mörkt skåp. Det gjorde susen.
Eva 33c
22-04-2008, 20:16
9 dagar tog mina månadssmultron på sig för att gro i år. Jag sår varje år några plantor och jag sår mina ytligt och sen står de i vanlig rumstemperatur och varken mörkt eller belyst s a s. Det har aldrig misslyckats hittills så de verkar inte vara kinkiga.
Hallonpaj
25-04-2008, 10:29
Får passa på att lägag in en liten fråga! Mina har kommit upp men nu verkar dom stå still i växten. Står svalt under lysrör. Hur lång tid tar det egentligen innan dom sätter fart och börjar växa?
Eva 33c
25-04-2008, 16:06
Jag sådde mina 9 februari, de grodde 18 februari.
Den 29 mars såg de ut så här:
[attachment=17303:Smultron...exandria.jpg]
Sofia H
26-04-2008, 21:39
Hej! Jag sådde månadssmultron efter anvisning på påsen, men de ville inte gro. Senare köpte jag "Rugen" tror jag det var, ur barnsortimentet från samma fröfirma, och där var det en annan odlingsanvisning! Enligt den påsen skulle man först ställa sådden i kylskåp i några dagar, fyra tror jag det var, och sedan ställa dem mörkt i rumstemperatur. Jag ställde mina i köksskåpet där jag har mina glas, för då kommer jag garanterat ihåg att vattna... Med denna behandling grodde fröna bra och jämnt. Jag satte ut några plantor i mina pallkragar och de hann ge några bär i fjol trots den bedrövliga sommaren. Fröna kan ju tydligen gro även utan kylbehandling, men du kan ju testa med kylskåpet om du har några frön kvar, och fortsätta att pyssla om den första såden under tiden. Då är du helgarderad!/Sofia
Lady Hamilton
26-04-2008, 21:50
Jag sår Smultron plantor varje år Och det gör jag i Januari Ställer sådden mörkt o svalt (men det gror ju bevisligen med andra metoder också

) När de har grott ställer jag plantorna ljust o svalt (upp värmt uterum under lysrörsbelysning) Plantorna växer väldigt långsamt.......

och fram emot mitten/slutet på Mars brukar de vara lämpligt stora att skola om i planterings jord Och när det är utplanterings dax är de 'lämpligt' stora. Sedan brukar de första bären mogna i Juli. Så min erfarenhet är att från sådd till mogna bär får man räkna ca 6-7 mån
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.