Full version: Tack Kajsa
Lilla Sibirien
Tack Kajsa och ni alla som tipsat om rosor.

Mitt paket med bara Mary Rose fick jag idag från Rosenposten. Fördelen med att bo ute på en ö i Östersjön (Åland) är att här får vi alltid betala 22% extra på det vi beställer från utlandet (vi är inte med i EU, har en skattegräns).

Men trots det har leverensen gått snabbt, skickades från Danmark onsdagen den 16 april och paketet fanns att hämta i dag tisdagen den 22 april. Rosorna var kraftiga och alla hade knoppar och visade att de var i liv. Har lagt dem i blöt ute och täckt över dem med bubbelplast och väv, jag tror att det blir kallt inatt igen. Imorgon är jag ledig och då blir det plantera av. Då planterar jag:
9 st Mary Rose
3 st Hippolyte
5 st Lions Rose
3 st Ghislain de Feligonde
Dessutom lämnar jag plats åt Rhapsody in Blue.

Men rabatten är stor och jag misstänker att jag måste ha ett antal rosor till och nu vet jag inte vilka. På den plats jag vill ha flere rosor, där bör de klara zon 4 och helst med marginal
Kajsa
Lycka till med alla dina rosor, vad roligt plantera rosor. Så härligt väder vi fått, tror jag fått färg i ansiktet idag, har jobbat i trädgården hela dagen. Planterade många rosor från Rosenposten förra veckan och väntar en del från Flora Linnea och Cedergren.
Du får väl klura på i sommar vilka mer rosor du vill ha, det finns som sagt så mycket att välja på och köpa.
Lilla Sibirien
Ja, det finns verkligen många rosor att välja mellan. Och en ros ni har pratat väldigt positivt om här på rosforumet är Leander. Så den är en jag har tankarna på.

Men först skall jag plantera och se hur många rosor jag skall ha till (dessutom skall landet förlängas lite) så jag kommer att vilja ha ännu fler växter giggle.gif Ja, jag är växt tokig och får aldrig nog. Gräver upp lite mer varje år.

Intressant och vad man kan få reda på här på forumet är hur olika rosor/växter klarar sig i olika zoner eller jordmåner, blåshål osv, det är bra information att få. Hoppas att jag ett annat år kan bidra med information.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon