160kvm stort hus
22-04-2008, 18:36
Hej!
Kom hem nyss och hittade en hackspett utanför ena fönstret. Trodde den var död, skulle ta upp den för att begrava den i skogen och den rör på sig!!!
Tittat lite på mig med ögonen, verkar för övrigt riktigt groggy. Skakade. Jag tog en gammal stickad tröja och svepte in den i. Den ligger med huvudet in mot kroppen. men nu när jag petade lite på den så tog den ut huvudet. Dock så blundar den hela tiden.
Nu ligger den i tröjan och skakar lite ( fryser?? Hittade den i skuggan )
Vad ska jag göra?
Stackars stackars liten.....
Ring närmsta djursjukhus och hör vad de tycker. De kan säkert lotsa dig vidare om inte annat.
Mvh
Fenja
160kvm stort hus
22-04-2008, 18:39
ah! Va dum jag är. såklart...
Tack!!
Inte dum alls! Inte så lätt att hålla tungan rätt i mun under höggradig panik. Har ej fått svar om jordgubbarna än, jag har inte glömt dig!

Mvh
Fenja
160kvm stort hus
22-04-2008, 18:48
Tack!
Veterinär kliniken var stängd.. *suck* men jag googlade.... och lyckades hitta viltakuten.
"tyvärr" är det inte så mycket man kan göra. Lägga liten i en låda med något varmt ( redan gjort ) och vänta.
Usch!! Tycker inte om sånt här, stackars liten...
Och så är man ensam hemma oxå. *suck*
Edit: jordgubbarna låter bra, jag väntar..
160kvm stort hus
22-04-2008, 20:13
liten ligger kvar i badrummet och vilar. Tittade till den alldeles nyss. Då kikade h*n på mig.
men är fortfarande väldigt groggy.
fortsättning följer
Stackars liten!
Hoppas på en lätt hjärnskakning och att den tillfrisknar snart.
Usch, inte kul. Hoppas det går bra!
Fågelvägen
22-04-2008, 21:16
Jag brukar ge omtöcknade fåglar lite vatten. Man kan hålla en tesked mot näbben, om fågeln är törstig dricker den några droppar i gången. Då brukar de piggna till.
Våra hackspettar brukar äta solrosfrön (som de skalar genom att kila in fröet i barken på en tall), Milda margarin, talgbollar och krossade (osaltade) jordnötter. Men din hackspett kanske inte vågar äta något ännu?
Hoppas du kan hålla hackspetten kvar i lådan, eller åtminstone inomhus, över natten, annars råkar den nog illa ut.
Gossen Ruda
23-04-2008, 07:13
Hackspettar är normalt ganska härdade mot hjärnskador, tänk vilka påfrestningar det blir när dom hackar i träden. Det måsta ha varit en ordentlig smäll. Som sagts, det är bara att vänta och se om den klarar sig.
160kvm stort hus
23-04-2008, 07:52
God morgon!
Goda nyheter. I morse vid femtiden när jag gick upp så satt det en liten pigg krabat i lådan.
H*n hade tom hoppat ur tröjan.
Har legat hela natten i vårat lilla badrum. Där är det både tyst och varmt. Har haft dörren på glänt med nattlampa utanför.
Vart lite stressad när jag tog upp den. Men vi gick raka vägen ut och efter nån sekund så flög den iväg och satte sig i ett träd i närheten.
jo det var nog en rejäl smäll. Alla fåglar jag har hittat ( 6-7 st sen förra året ) har varit döda. Där av en hackspett. Har ett stort inglasat uterum, och trots att jag hängt upp pappfåglar och allt så flyger dom in.
Funderar på om jag ska hänga upp tunna gardiner alt fiberduk över alla fönster...
Men iallafall, vilken underbar lycka man kände när man kikade ner i lådan och upptäckte att liten var frisk.
Gossen Ruda
23-04-2008, 08:47
Låter bra. Oftast brukar dom kvickna till efter ett tag under förutsättning att dom inte bryter nacken direkt. Svårt med stora fönster, min teori är att dom inte ser reflexerna i rutorna som vi gör. Själva glaset är ju osynligt.
Fågelvägen
23-04-2008, 20:56
"Goda nyheter. I morse vid femtiden när jag gick upp så satt det en liten pigg krabat i lådan.
H*n hade tom hoppat ur tröjan."
Glad blev också jag! Bra jobbat, 160 kvm!
Tack för uppdateringen, det värmer hjärtat
160kvm stort hus
24-04-2008, 07:39
CITAT (Fågelvägen @ 23-04-2008, 21:56)

"Goda nyheter. I morse vid femtiden när jag gick upp så satt det en liten pigg krabat i lådan.
H*n hade tom hoppat ur tröjan."
Glad blev också jag! Bra jobbat, 160 kvm!

Tack!
Boxer: ja jag tänkte att jag kan väl inte hålla er på halser..
Myosotis
24-04-2008, 08:53
Vilken tur att hackspetten klarade sig. Vatten ska man vara försiktig med, man får aldrig hälla eller spruta in det, för då kan de få det rakt i lungorna och drunkna. Lägg en droppe i taget i mungipan eller så, se till att fågeln sväljer innan du ger mer.
Så skönt att det gick bra!
Har samma problem här med att fåglar flyger in i rutorna till uterummet. Har hängt upp remsor som fladdrar med det hjälper inte riktigt.
Har klarat flera småfåglar på samma sätt som du gjorde, har en pytteliten transportbur som jag brukar lägga in fågeln i, ställa mörkt och varmt ett antal timmar, dom allra flesta har faktiskt piggnat till efteråt. Dom får en sån chock av att krascha in i rutor att det är lätt att missbedömma och tro att dom är döda. Men det syns ju tydligt när dom brutit nacken, tyvärr...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.