Jag har tagit upp och samlat ihop de gamla hallonplantor som fanns lite här och var på vår äldre, misskötta tomt. Skotten är väldigt taniga men gav goda bär förra året (dock liten skörd). Nu har jag börjat gräva till hallonlandet. Tänkte jordförbättra med gödslad torvmull och kogödsel. Funderar på att täcka jorden med markduk och täckbark under plantorna men läste här på forumet att detta kanske gör det svårt för nya skott att ta sig upp. Stämmer detta? Annars vore det ju skönt att slippa rensa ogräs. Kanske räcker det att bara täcka med täckbark.
Jag hörde även att man bör ha någon form av rotspärr ca. 50 cm ner i marken för att undvika att hallonen sprider sig. Vad kan man använda för att skapa en sådan djup avgränsning? Jag tänkte använda en Everedge-kant (tror inte de är 50 cm djupa).
Tror ni att mina taniga hallonskott kommer att ta sig bara de får lite gödsel och omvårdnad eller ska jag köpa helt nya plantor. Vill ju vara lite ekonomisk (höga utgifter blir det ju när man ska rusta upp en gammal trädgård!) och jag tycker att plantorna såg friska ut förra säsongen.