Hjälp! Hur jordförbättrar jag i mitt trädgårdsland? Verkar finnas så mkt att välja på så jag blir helt yr i huvudet! Torvmull? Eller gödsel? Eller något annat?
Solstorm
22-04-2008, 19:53
Det beror ju på vad du har för jord nu. Är det lera? Sand? På lång sikt är nog täckodling det allra bästa. Sök på täckodling både här på forumet och nätet. Jorden blir underbar!
Lerjord har jag nu.
Det där med täckodling vet jag inte om jag vågar prova. Har stora problem med mördarsniglar, och det känns som om de skulle trivas bra där i fukten??
Alla former av organiskt material fungerar bra. Om man gräver om nu på våren kan man passa på att gräva ned kompostmaterial, det behöver inte ens vara nedbrutet, höstens alla löv - allt organiskt hjälper till att få en mera lucker jord.
karlsdal
23-04-2008, 19:43

Skulle till att gräva trädgårdsland i går när det var så fint väder. Men vilket h***ete. Fullt med stenar i jorden. Och väldigt tung, kompakt jord. Jag är nybörjare och kan inte termerna, men det kändes som rejäl lera. Tog man en handfull jord och kramade lite lätt mellan händerna så var det som kramsnö, det blev en boll som inte föll sönder. Gav upp efter ett litet tag för jag tänkte be er på Odla om råd innan jag fortsätter. Idag hade dessutom "leran" blivit stenhård och vit, efter att ha legat i solen nästan hela dagen...
Vad gör jag? Gräver upp och slänger bort skiten? Blandar i en massa löv som vi har kvar sen i höstas? Blandar i köpejord (ekologisk!!)? Att pilla bort alla stenar kommer bli jobbigt...
Odlingsbäddarna kommer vara aningens förhöjda, med
pinnar och löv i botten. Jag kommer att täckodla, och köra med växelbruk. Och ekologiskt såklart!
Det kan vara så att du bara är ute alltför tidigt. Lerjorden måste man vänta med på våren tills den inte är så klibbig i konsistensen. Du skall kunna berarbeta jorden utan att det klibbar fast vansinnig på redskapen, annars får du vänta ett tag till bara.