Hjälp! Hur jordförbättrar jag i mitt trädgårdsland? Verkar finnas så mkt att välja på så jag blir helt yr i huvudet! Torvmull? Eller gödsel? Eller något annat?
Solstorm
22-04-2008, 19:53
Det beror ju på vad du har för jord nu. Är det lera? Sand? På lång sikt är nog täckodling det allra bästa. Sök på täckodling både här på forumet och nätet. Jorden blir underbar!
Lerjord har jag nu.
Det där med täckodling vet jag inte om jag vågar prova. Har stora problem med mördarsniglar, och det känns som om de skulle trivas bra där i fukten??
Alla former av organiskt material fungerar bra. Om man gräver om nu på våren kan man passa på att gräva ned kompostmaterial, det behöver inte ens vara nedbrutet, höstens alla löv - allt organiskt hjälper till att få en mera lucker jord.
karlsdal
23-04-2008, 19:43

Skulle till att gräva trädgårdsland i går när det var så fint väder. Men vilket h***ete. Fullt med stenar i jorden. Och väldigt tung, kompakt jord. Jag är nybörjare och kan inte termerna, men det kändes som rejäl lera. Tog man en handfull jord och kramade lite lätt mellan händerna så var det som kramsnö, det blev en boll som inte föll sönder. Gav upp efter ett litet tag för jag tänkte be er på Odla om råd innan jag fortsätter. Idag hade dessutom "leran" blivit stenhård och vit, efter att ha legat i solen nästan hela dagen...
Vad gör jag? Gräver upp och slänger bort skiten? Blandar i en massa löv som vi har kvar sen i höstas? Blandar i köpejord (ekologisk!!)? Att pilla bort alla stenar kommer bli jobbigt...
Odlingsbäddarna kommer vara aningens förhöjda, med
pinnar och löv i botten. Jag kommer att täckodla, och köra med växelbruk. Och ekologiskt såklart!
Det kan vara så att du bara är ute alltför tidigt. Lerjorden måste man vänta med på våren tills den inte är så klibbig i konsistensen. Du skall kunna berarbeta jorden utan att det klibbar fast vansinnig på redskapen, annars får du vänta ett tag till bara.
Försök rensa bort stenar, annars är det bara att blanda i löv, kompost och organiskt material. Lerjord är i sig inte dåligt, den är näringsrik och håller fukten bra. Jag tycker ofta att det är synd att så många ger upp och odlar i köpejord ovanpå i stället.
Karlsdal: Ta inte bort stenarna för allt i världen! Har du tung lera så behövs stenarna för dräneringen.
Säger jag med bitter erfarenhet. Jag plockade bort en hel del stenar när jag grävde ny rabatt förra året. I år får jag gräva upp den igen och dränera. Det bidde en mindre bassäng i en del av rabatten.
Förra helgen grävde jag bort gamla växter i en annan rabatt. Under översta jordlagret låg den förväntade leran. Här och där låg det stenar. Dom fick ligga kvar

Jag har dessutom lagt dit lite grus (av det tjocka slaget).
Kurt: Det du säger får mig att minnas en granne när vi flyttade in för 28 år sen. Han sa ang jorden: "ja, det är så med leran att när det har regnat och det är vått så sugs spaden fast så man inte får upp den och när det har varit torrt ett tag så är det så stenhårt så det går inte att komma igenom med någon spade" !

Han gillade inte att gräva.
karlsdal
24-04-2008, 09:43
Tack Kurt och Bee!! Jag får ge mig till tåls lite alltså, för som sagt, spaden sög sig fast. (Inte jättemycket iof...) Idag blir det till att kratta ihop löv och grejer och köra med skottkärran till landet, så får det ligga där i väntan på att det ska torka upp lite.
En stor kram till er båda!
Jordförbättring med hjälp av löv osv. men kan man lägga i EKLÖV tycker ni? De bryts väl inte ner i första taget. Vi har nämligen MASSOR av just eklöv!!!
Eklöven kommer att göra nytta även om de inte bryts ned så fort, fungerar på samma sätt som t ex barkmull.
eugenia
01-05-2008, 08:54
Något som fungerar mycket bra till den här sortens jord är komposterat kutterspån som smådjur har som bäddar i sina burar: kaniner, marsvin, höns osv. (Givetvis häst och ko också). I trädgårdsböcker brukar man avråda från att använda kutterspån och sågspån därför att det skulle stjäla kväve. Växterna gillar i alla fall att jorden blir smulig och uppluckrad, och det blir den av detta. (Och lerjorden är full av näring, dessutom tillsätter man ju gräsklipp, nässelvatten, hönsgödsel och sådant som är kväverikt när plantorna börjar sträcka på sig) Antingen kan man göra en kompost av t ex kaninströ för sig och då krävs regelbunden vattning och gärna tillskott av gräsklipp. Eller så kompletterar man hushållskomposten med använt strö. I den behövs nämligen mer kolrikt sugande material.
Använder man bara till exempel torvmull som jordförbättring vilket jag gjorde när jag planterade en häck förra året kan jorden gå från hård lerjord till kompakt deg som play-do eller trolldeg eller så. Det blev alltså lite fel för häckplantornas rötter fick antagligen syrebrist.
Jag tycker att en kombination av många sorters mullämnen är bra. Löv, kompost (både från köket och trädgården). Det är kombinationen som sätter fart på maskar och bakterier i jorden. Glöm inte att vattna, ska det brytas ner behöver mikrolivet vatten för att trivas.
Sök också fakta om gröngödning. Det är växter som odlas för att tillföra jorden mullämnen och kväve mm.
Hoppas inte detta blev alldeles rörigt att läsa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.