Hej
Jag har upptäckt att ibland visar bilder på glanskörsbär en slät mörkröd stam och i bland en stam med flagnande bark som jag snarare relaterar till kopparlönn.
Har både glanskörsbär och kopparlönn flagnande bark som gärna ska ses i motljus????
/Unni
Båda har flagnande bark. Kopparlönnen har matt mer kanelfärgad bark och glanskörsen mer röd och glänsande. Den kan man gärna sätta så man kommer åt att ta bort flagorna så den glänser, medan på kopparlönnen brukar man låta dem vara kvar.
Frågar om någon vet vad det här kan vara.
Det där tror jag är en av prunusarna, dvs antingen glanskörsbäret Prunus serrula eller gulbarkiga häggen Prunus maackii. Mest troligt är nog att det är glanskörsbäret. Mycket vacker är stammen iallafall!
Kopparlönnen har inte de typiska horisontella strecken på stammen och barken flagnar vertikelt och inte horisontellt som på glanskörsbäret.
Vilken färg stammarna får varierar en hel del, och plantskolor jag talat med säegr att det är jordomständigheterna som gör det, framför allt hur väldränerat det är. Ju mer väldrönerat, desto skarpare färger på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.