Lile
Jag tar tacksamt emot alla tips!

Har två rabatter på framsidan av huset (ca 4 meter långa vardera) som det just nu endast finns några röda "rabattrosor" i.
En och annan vårkrage finns och en blå/lila clematis växer också vid husknuten.
Rosorna blir ca 30-40 cm höga. Jag hade tänkt utöka med flera röda rosor.

Jag bor i zon 5 och det måste vara växter som tål mycket sol!!! Helst perenna växter.
Huset är i vitt tegel och grått trä så det skulle vara härligt med en färgglad rabatt..

Har bla. tittat på förgätmigej men de verkar inte tåla så mycket sol?
Har även haft funderingar på att utöka vårkrage samlingen.. men har ej hittat fröpåsar häromkring confused.gif

/ Linda
Anna i Åkarp
Låga nävor är jättesöta ihop med rosor och de tål ungefär vad som helst. Breder ut sig bra också. Mycket snälla och duktiga växter. wub.gif
svanqvistj
Hejsan!

Jag har kombinerat min soliga rosrabatt med olika sorters nävor (vit, rosa, blå) samt lammöron som marktäckare. Till det har jag "uppstickare" som vallmo (röd, rosa, vit färgblandning), röllika (rosa och ljust svavelgul) och stäpplök. På våren blommar lökar bl a pärlhyacinter, botaniska tulpaner och balkansippor.

Tycker själv det blev väldigt fint och också i stort sett underhållsfritt. När marktäckarna växt till sig så behöver man inte rensa speciellt mycket ogräs.

Jeanette
MariaS
Tagetes och rosor är den absoluta kombinationen. Särskilt som tagetesen tar död på rotnematoderna!
Aqvakul
CITAT (Anna i Åkarp @ 23-04-2008, 07:55) *
Låga nävor är jättesöta ihop med rosor och de tål ungefär vad som helst. Breder ut sig bra också. Mycket snälla och duktiga växter. wub.gif

en "näventusiast" instämmer!
Kilmister
Kantnepeta skulle funka också, blå precis som förgåtmigej.
Rosmarin
Lavendel brukar trivas ihop med rosor och den älskar stark sol!!!
Eva i Höga
Ja, lavendel och rosor är en härlig kombination! Säger jag som ska ägna detta året åt rosor för första gången, ska bli riktigt roligt.
Lile
Jag vill tacka så mycket för alla tips!

Allt ni skrivit ska jag kolla upp .. låter jättefint!
Blå lavendel satte jag i en annan rabatt tillsammans med rosa rosor + rosa flox förra sommaren och ja, det blev vackert!

Jag kom på att jag har glömt att skriva att trädgården är flitigt besökt av rådjur så det bör vara växter som är "rådjurssäkra"... g.gif Ska söka runt lite på nätet själv! /Linda

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon