bikiv
Jag har sått Taklök - Olika sorter- Sempervivum, närmare bestämt den 9:e mars. På fröpåsen står att småplantorna ska planteras om när dom kan hanteras.

Det som kommit upp är pyttesmå taklökar mellan 2 - max 8 mm men stjälkarna är sytrådstunna. Dom går absolut inte att hantera... hur länge ska jag vänta? Tror ni att det kan bli nå´t?
ingrid fuxwall
Vet inte på rak arm när jag sådde mina men idag planterade jag om några av dem. Visst var det ett finmotoriskt arbete men förhoppningsvis överlever de.

ingrid
Anki V
Jag sådde mina i 13 januari och jag skolar inte om......i bästa fall får de lite svag näringslösning (ganska slarvigt). Jag gjorde lika i fjol och satte ut plantorna i början av juni och de klarade sig och blev stora och fina över sommaren.

Taklök är nog den mest okomplicerade sådden jag vet.....De bryr sig inte om man glömmer att vattna, man behöver inte skola om och de kräver ingen näring yes.gif
[attachment=17188:taklök.jpg]
/Anki

bikiv
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-04-2008, 21:59) *
Vet inte på rak arm när jag sådde mina men idag planterade jag om några av dem. Visst var det ett finmotoriskt arbete men förhoppningsvis överlever de.

ingrid

Den finmotoriken vågar jag inte lita på att jag har... ännu med tanke på dom pyttesmå stjälkarna. Hade dina rötter "att tala om"?

Du kan väl berätta om hur det går!
ingrid fuxwall
CITAT (bikiv @ 22-04-2008, 22:16) *
Den finmotoriken vågar jag inte lita på att jag har... ännu med tanke på dom pyttesmå stjälkarna. Hade dina rötter "att tala om"?

Du kan väl berätta om hur det går!

Nog hade de rötter men tunna
bikiv
CITAT (Anki V @ 22-04-2008, 22:05) *
Jag sådde mina i 13 januari och jag skolar inte om......i bästa fall får de lite svag näringslösning (ganska slarvigt). Jag gjorde lika i fjol och satte ut plantorna i början av juni och de klarade sig och blev stora och fina över sommaren.

Taklök är nog den mest okomplicerade sådden jag vet.....De bryr sig inte om man glömmer att vattna, man behöver inte skola om och de kräver ingen näring yes.gif
[attachment=17188:taklök.jpg]
/Anki

Dina har ju inga stjälkar! Vilket mina har! Men då får jag låta dom vara i sina såbyttor. Förmodligen är såddbetingelserna lite olika för oss. Jag försår i en lägenhet... det är nog för varmt. Men jag ger inte upp!!!
Anki V
CITAT (bikiv @ 22-04-2008, 22:24) *
Dina har ju inga stjälkar! Vilket mina har! Men då får jag låta dom vara i sina såbyttor. Förmodligen är såddbetingelserna lite olika för oss. Jag försår i en lägenhet... det är nog för varmt. Men jag ger inte upp!!!

Haha....Jag tror inte vi har det så olika laugh.gif . Jag bor i en lägenhet på 52 m2. I köket har jag gillrat upp en bänk som jag monterat lysrör över och i vardagsrummet har jag plockat ut böckern och satt lysrör i IKEA-hyllan Billy.

Jag ger inte heller upp....så det så!

Så här brukar det se ut i mitt kök i slutet av maj. whistling.gif

/Anki
bikiv
CITAT (Anki V @ 22-04-2008, 22:37) *
Haha....Jag tror inte vi har det så olika laugh.gif . Jag bor i en lägenhet på 52 m2. I köket har jag gillrat upp en bänk som jag monterat lysrör över och i vardagsrummet har jag plockat ut böckern och satt lysrör i IKEA-hyllan Billy.

Jag ger inte heller upp....så det så!

Så här brukar det se ut i mitt kök i slutet av maj. whistling.gif

/Anki

OJ!!! ohmy.gif Det var imponerande! Men... var får DU plats? Frukost och middag med jord mellan tänderna? laugh.gif Fast du har ju en liiiiten bit köksbord kvar, ser jag.
Solstorm
Plats för en baguette, inte längsta sorten. giggle.gif
Alba
CITAT (bikiv @ 23-04-2008, 22:30) *
OJ!!! ohmy.gif Det var imponerande! Men... var får DU plats? Frukost och middag med jord mellan tänderna? laugh.gif Fast du har ju en liiiiten bit köksbord kvar, ser jag.

Imponerande dukning yes.gif
Jag gissar att ni äter upp er under vintern och lever på det hela sådd-säsongen. biggrin.gif

Bikiv.....jag sådde taklök i fjol och planterade aldrig om dem. De vill ju ha mager jord.
Jag har även sått i år och kommer inte att omskola dem.
I början var även mina som systrådar men det blir bättre....hav förtröstan. biggrin.gif
160kvm stort hus
wow, inget dåligt bord!!

skogstroll
CITAT (Anki V @ 22-04-2008, 22:37) *

Haha den bilden ska jag visa därhemma, om nån nu tänkt gnälla igen på alla plantor flirting.gif
Österläge
Jag sådde taklök den 18 april och de kom upp igår. Väldigt snabbt! Ska bli så kul att se när de blir lite större...
Miro
Wow vilket kök!
Får jag flytta in med dig? flirting.gif

Annars får jag göra som troller, visa sambon bilden, så får jag och mina växter vara ifred ett tag!
Solstorm
Mina taklökar förökar sig med sidoplantor, jag har aldrig sett att de har självsått sig ute. Nu när jag har sett på på bild hur himla söta de små plantorna är så blir jag ju tvungen att spara frö och så. Åh, så söta de var! Jag vet inte om jag blir glad eller ledsen. Just nu är jag trött på sådd och vattning av småplantor och planterande. Har en del kvar att så. Nästa år ska jag inte ha så mycket, fast jag vet inte vad jag ska avstå ifrån. Suck. Senaste sådderna med bönor står omlott på varandra tills de sticker upp. Har ingen plats kvar. När de sticker upp så får jag trolla fram plats. Har inte sått gurka och squash ännu. Ännu mera suck.
Kilmister
Nä för sjutton, kruka om skall man inte göra, de är alldeles för ömtåliga och behöver knappt varken näring, jord eller vatten. Surjord skall man nog också undvika.
Jag har drivit upp ett hundratal som jag sedan slängt ut lite här och var.
De som trivs bäst är de som hamnade på en mur av kalksten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon