Full version: Buskrosen Nevada?
Mariann
Det står hos Flora Linnea att den blir 2.5x3.00 m är det sant att den blir så stor? Om jag inte minns fel har Åsa Stoltz nämnt att hon har en sådan, har du? Kan du berätta lite om den?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den kan bli så stor min är runt 2-2,5m hög och ganska bred. Rosen har långa bågformade grenar vilket är karaktäristiskt för sorten så man ska inte hålla på och beskära denna typ av ros något hårdare det brukar räcka med att man tar bort grenar som är sjuka, skadade och liknande. +När rosen blir äldre kan man ev. gallra bort någon/några äldre grenar. Den huvudsakliga blomningen sker på fjolårsskott. Hos mig brukar denna blomning vara runt midsommar, med stora enkla vita blommor, ofta är busken så vit att bladen knappt syns. Efter den har haft denna massiva blomning brukar jag noppa bort frökapslarna det ser lite skräpigt ut + Nevada kan ju bilda fler blommor så det är bra om växten satsar energi på det istället. Senare på säsongen så dyker det upp blommor lite nu och då, fast nu är blommorna ofta mer eller mindre rosa.

En av mina favoriter och här hos mig brukar den inte få några vinterskador, den fick inte ens skador iår då många andra växter har fått någon form av skada utav vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon