Fie
Jag vill bli av med vallört i en slänt men vill inte använda kraftiga bekämpningsmedel. Har någon några bra idéer?
När den är borta ska det bli häck där.
Bassam
Hej
Jag vill säga ättiksyra som säljer färdiga i Bauhaus hjälpa dig.
Lycka till, H. Bassam
KURT
Det enda säkra är att gräva och ta bort så mycket rotdelar som möjligt.
Noak
Gräva, gräva, gräva och sålla bort minsta lilla rotbit.

För tjugo år sen fick jag ett par plantor av en god vän, dessa plantor har förökat sig och spritt sig, så vi för ett ständigt krig mot dem.

Inte för inte kallas vallörten"byskvallra".
CillaM
Tydligen ska gödsel vara dunder för att få bort vallörten. Själv knipsar jag bort bladen allt eftersom de tittar upp, för att kväva den i sin linda...
Sommartorparn
Jag vill bara säga att vallört är svårbekämpat! flirting.gif

Ättika är det ingen nytta med alls. Det enda som hjälper är ett systemiskt ogräsmedel som går ner i roten, exempelvis Roundup. Alternativet är att du täcker marken i 1-2 säsonger och sedan ser till att eventuella frön som finns i jorden inte får chans att bli stora plantor. Efter 2 säsonger borde allt vara borta, efter 1 säsong bör du gräva bort resterande rötter.

Vallört sprider sig både genom rotskott och genom frön. Vill man bli av med dom är regel nummer ett att förhindra att dom sätter frön! Rötterna är mycket djupa och skickar ut avläggare åt sidorna djupt nere i marken. Att gräva bort vallört är ungefär som att gräva bort tistlar. Min trädgård var helt överväxt med vallört en gång i tiden, och jag fick bukt med dom genom Roundup. Var tvungen att upprepa behandlingen flera säsonger, för det fanns alltid någon liten bit rot där nere i marken som inte hade nåtts av giftet.

Nu har jag kvar ett litet bestånd som jag håller i sjack med gräsklipparen och klipper ner direkt direkt efter blomning. Dom är ju vackra, trots allt! Man kan använda vallört till att göra ett väldigt bra gödselvatten av. Dom gör också nytta som markvegetation under fruktträd eftersom dom luckrar jorden långt ner. Faktiskt började mina äppelträd må sämre sedan jag tog bort vallörtsjungeln under dom.

Det finns vallört som inte sprider sig lika mycket. Äkta vallört eller uppländsk. Fodervallörten är värsta ogräset!

Fie
Tack för alla tips! thanks.gif
Gräva rötter har jag provat utan framgång! Men det där med täckning lät intressant. Vad ska jag använda att täcka med?
skogstroll
jag har massvis med vallört men har läst att den ska va bra att göra gödselvatten av så jag ska prova det innan jag utrotar den smile.gif
Fenja
Täck området med svartplast, gärna en kraftigare sort och låt det ligga i minst två år. Pressening och våta tidningar i ett tjockt lager fungerar också.
Det blir ett mycket bra gödselvatten om man låter dem ligga och dra i en vecka, men det luktar päckel...
Mvh
Fenja
buffy
Jag har utrotat vallört i en trädgård där den bitvis tagit över helt. Jag grävde upp och tog bort så mycket rötter och rotbitar (även mkt små rotbitar ger upphov till nya plantor) jag bara kunde, och de följande åren letade jag efter och drog upp vartenda nytt litet blad jag fick syn på tills det faktiskt slutade komma några fler blad. Jag hade förstås fördel av att jorden i trädgården var mkt genomsläpplig sandjord som var lätt att gräva i.
embees
CITAT (buffy @ 29-04-2008, 11:15) *
Jag har utrotat vallört i en trädgård där den bitvis tagit över helt. Jag grävde upp och tog bort så mycket rötter och rotbitar (även mkt små rotbitar ger upphov till nya plantor) jag bara kunde, och de följande åren letade jag efter och drog upp vartenda nytt litet blad jag fick syn på tills det faktiskt slutade komma några fler blad. Jag hade förstås fördel av att jorden i trädgården var mkt genomsläpplig sandjord som var lätt att gräva i.

Jag mitt dumma nöt plockade själv hem vallörten för jag tyckte den var fin. Det tycker jag ff, men nu begränsar jag dess framfart genom att skära av den omgående efter blomningen och sedan drar bort de blad som dycker upp efterhand.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon