Jag vill bara säga att vallört är svårbekämpat!
Ättika är det ingen nytta med alls. Det enda som hjälper är ett systemiskt ogräsmedel som går ner i roten, exempelvis Roundup. Alternativet är att du täcker marken i 1-2 säsonger och sedan ser till att eventuella frön som finns i jorden inte får chans att bli stora plantor. Efter 2 säsonger borde allt vara borta, efter 1 säsong bör du gräva bort resterande rötter.
Vallört sprider sig både genom rotskott och genom frön. Vill man bli av med dom är regel nummer ett att förhindra att dom sätter frön! Rötterna är mycket djupa och skickar ut avläggare åt sidorna djupt nere i marken. Att gräva bort vallört är ungefär som att gräva bort tistlar. Min trädgård var helt överväxt med vallört en gång i tiden, och jag fick bukt med dom genom Roundup. Var tvungen att upprepa behandlingen flera säsonger, för det fanns alltid någon liten bit rot där nere i marken som inte hade nåtts av giftet.
Nu har jag kvar ett litet bestånd som jag håller i sjack med gräsklipparen och klipper ner direkt direkt efter blomning. Dom är ju vackra, trots allt! Man kan använda vallört till att göra ett väldigt bra gödselvatten av. Dom gör också nytta som markvegetation under fruktträd eftersom dom luckrar jorden långt ner. Faktiskt började mina äppelträd må sämre sedan jag tog bort vallörtsjungeln under dom.
Det finns vallört som inte sprider sig lika mycket. Äkta vallört eller uppländsk. Fodervallörten är värsta ogräset!