Full version: För lerig jord?
Lindbergskan
Hejsan!

Jag håller på att plantera en ca 15 meters lång rabatt utefter våran altan. Jag planterar Rose de Recht och emellan dom sätter jag Karen Blixen och Bonica 82. och i framkant vit kantnepeta, hoppas det blir bra, är helt novis på rosor smile.gif Men nu till min fråga, Har ju hört att rosor tycker om lerig jord, men kan det bli för mycket av det goda? För när jag gräver i rabatten e det rejält lerigt alltså confused.gif
KURT
Det är bara att komplettera med organiskt material i någon form, kompost brunnen gödsel eller något annat. Lera i sig är inte fel, men det får inte vara alltför kompakt.
Lindbergskan
CITAT (KURT @ 23-04-2008, 08:10) *
Det är bara att komplettera med organiskt material i någon form, kompost brunnen gödsel eller något annat. Lera i sig är inte fel, men det får inte vara alltför kompakt.

Jag har kommit halv vägs i planteringen, skall jag ta upp de som jag redan planterat och blanda upp med lite annan lucker jord då kanske?
Stiffe
Det viktiga med lerjord, (all jord egentligen), är att den är väldränerad. Är den inte det så spelar det ingen roll vad du gör med den, rosorna kommer att dö. I övrigt följ råden du fått.

Appropå uppgrävning och jordförbättring av redan planterat - det är naturligtvis bra, men om du inte vill/orkar så låt bli. Skillnaden blir förmodligen att de redan planterade kommer att växa långsammare.
Stefan
Bassam
Hej
Jag vill säga att du kan ta bort de och omplantera dem efter att förbättring jord, som du kan göra genom blanda lerjord med kompost torv mull ext.
Obs. ta de med stora jord klumpa plus, du ska bli noga med vatten.
Lycka till, H: Bassam
Lindbergskan
Så, nu har jag tagit upp dom redan planterade rosorna och grävde
upp ett större hål och fyllde med planteringsjord och lite kogödsel på påse för varje planta. Det var nog tur, lite väl lerigt kanske;)

Tack för råden! Men jag skulle hålla koll på vattnet skrev Bassam, menar du
om det blir för mycket eller för lite? Ska jag gödsla rosorna någon mer gång i
sommar nu när dom är nyplanterade?
KURT
Gödsla inte för mycket senare under säsongen, då kan de få problem att avsluta sitt växande till hösten och skadas av frosten.
Stiffe
Har du lerig jord från början + att du lagt till kogödsel i planteringsgroparna så behöver du definitivt inte gödsla nyplanterade rosor ytterligare, (1:a året). /S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon