Full version: Balkongblommor
kallistoteles
Hej odlarvänner!

Jag bor i örebro och har en balkong åt väst syd-väst på tredje våningen. Förra året så blåste mina stackars balkonglådeblommor sönder.
Har ni några förslag till vindtåligare färggladablomster-förslag till mig? coolgleam.gif

mvh /Kalle
Krolliljan
Inte så färgglatt kanske ,men ett år hade jag lavendel buxbom och murgröna, små plantor allihop.
De tålde vind och sol jättebra. God doft.
smile.gif
kallistoteles
tack för tipsen!, men hade nog tänkgt mig något mer åt blom hållet.

mer tips!!!

mvh /kalle
vårskutt!
jaha, går det inte att vindskydda lite? eller ha blommorna mer inne på balkongen. Det verkar ju väldans blåsigt, och då är det svårt. Rosmarin lavendel oliv små knubbiga pelargoner. Klängväxter med ett REJÄLT stöd, typ armeringsmatta fastskruvat på väggen och blomsterböna eller kaprifol...??
Orkidétjuven
Jag skulle försöka satsa lite mer på stabila med tjock kraftig stam ev låga växter krypande saker som ofta förekommer i blåsiga miljöer.

Ngra violer, olika fetbladsväxter, tror säkert marguriter och osteospermum går bra, tagetes, lantana, snöflinga. Och om det är ngt som tappar sina blad efter blommning så kanske de blåser iväg så blir det inte så skräpigt.

KAnske ngt tema om man inriktar sig på tex en blåsig miljö, tex Alpint?
Du kommer få iaf en cool balkong som kanske ger lite prat runt bordet coolgleam.gif
Kilmister
Pelargon som står aningen för tätt har funkat för mig i blåsigt läge.
De stödjer sig då mot varandra. De har ju dessutom ganska kraftiga stammar om man toppar dem lite då och då.
Du slipper bladlöss i blåsten. Något att gotta sig åt kanske. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon