Full version: Mina trista rabatter
Pius
Jag har två riktigt urtrista rabatter som jag behöver tips till.

Den första, eller rättare sagt, två smala rabatter som går paralellt med en gammaldags stengång emellan, över hänger jag tvätt så det går inte att ha något högväxande.

Nu på våren är de jättefina med blåa pärlblomster i överdåd, men sen, suck. Då är det urgamla parkrosor av olika slag, de blommar med nån enstaka blomma om jag har tur. Jag har försökt plantera lavendel, men eftersom det är jättetorrt så har de inte tagit sig något vidare. De enda som växer och frodas är irisen.

Sen är det rabatten intill staketet till grannen. Där är det några höga smala rosbuskar som verkar ha gjort sitt. Jag har beskurit och gödslat men de ser ganska eländiga ut ändå. Nån enstaka parkros typ Ingrid Bergman och Astrid Lindgren för en tynande tillvaro. Det är egentligen bara grannens rosenvival som är fin. Jag skulle vilja ha något högre så det blir lite insynsskydd.

Så vad sjutton gör jag?

Jag är i zon 1 på Gotland med kalkhaltig lerjord och torrt.

Pius
Pius
Men har ni verkligen inga förslag, ni som brukar vara så på hugget. g.gif

Pius
ingrids
Kanske att det är väldigt många beställningar i en.
Jag tänker koncentrera mig på rabatten med iris - om du har iris och den trivs så brassa på mer mer iris av liknande slag. Finns i massor med färger, former och höjder. Om det är samma blomma tycker jag inte alls att det gör något att färgblandnignen blir brokig. Sibirisk vallmo har jag kombinerat med iris - den växer också där det är hårt och torrt. Finns i flera skalor vitt till rött - pastellig eller knallig. En malört - typ den japanska tror jag är låg - sprider sig men borde ge det andra en silvrig matta att titta upp ur.
Kanske förvildningstulpaner som komplement till den blå blomningen på våren?
Låter det som något som kan funkta?
Pius
CITAT (ingrids @ 24-04-2008, 15:04) *
Kanske att det är väldigt många beställningar i en.
Jag tänker koncentrera mig på rabatten med iris - om du har iris och den trivs så brassa på mer mer iris av liknande slag. Finns i massor med färger, former och höjder. Om det är samma blomma tycker jag inte alls att det gör något att färgblandnignen blir brokig. Sibirisk vallmo har jag kombinerat med iris - den växer också där det är hårt och torrt. Finns i flera skalor vitt till rött - pastellig eller knallig. En malört - typ den japanska tror jag är låg - sprider sig men borde ge det andra en silvrig matta att titta upp ur.
Kanske förvildningstulpaner som komplement till den blå blomningen på våren?
Låter det som något som kan funkta?

Men det låter ju intressant, både vallmon och malörten.

Synd bara att iris är så himla dyrt annars hade jag gärna skaffat fler och roligare färger, mina är gula och blå och blommar bara en kort tid.

Pius
Gåsis
Jag odlar ju i andra ändan av sverige så kanske kan jag inte komma med bra förslag. Men hos mig skulle jag gräva upp rosor som ändå inte vill, jordförbättra och sen tänka växter. Torrt, hm... sedum av olika sorter, finns låga, malört, gräs, irisarna som vill bo där och lökar. Kanske en kärleksört som säkert hinner blomma hos dig, några nävor som klarar torrt läge kanske. Jag är lite lat ikväll men jag är säker på att det finns blommor under högsommaren som vill bo torrt.

/Åsa
Pius
CITAT (Gåsis @ 24-04-2008, 19:26) *
Jag odlar ju i andra ändan av sverige så kanske kan jag inte komma med bra förslag. Men hos mig skulle jag gräva upp rosor som ändå inte vill, jordförbättra och sen tänka växter. Torrt, hm... sedum av olika sorter, finns låga, malört, gräs, irisarna som vill bo där och lökar. Kanske en kärleksört som säkert hinner blomma hos dig, några nävor som klarar torrt läge kanske. Jag är lite lat ikväll men jag är säker på att det finns blommor under högsommaren som vill bo torrt.

/Åsa

Jodå, kärleksörten blommar som sjutton, jag har en del olika sorter. Rosorna är väldigt gamla säkert sen minst 60-talet, så de kanske har gjort sitt, jag vet inte hur gamla rosor kan bli.

Fick förslaget att gräva upp pärlhyacinterna och sätta dem lite vid sidan av rabatten istället för överallt som de växer nu och att jordförbättra. Så jag får väl putta lite på gubben min så får han gräva. flirting.gif

Pius
ingrids
Håller med om att iris inte är helt billigt - men du kan börja med att dela de du har så får du garanterat fler bara på det. Sedan kan du köpa få plantor av nya sorter och låta de växa till sig efterhand och dela dig till fler. Det tar lite tid men kan absolut vara värt det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon