|
Mastergreen
23-04-2008, 07:57
Hej,
Plantagen har helt rätt namn på sin kedja. Det ser man tydligt när man är i butikerna. Plantagen verkar inte investera så mycket i sina anställda på butiksgolvet. Vad kan man begära av personal som har hög arbetsbelastning, låga löner, i vissa fall tillfälliga anställningsvillkor och dåligt stöd från sina chefer? Som kund tycker jag synd om personalen på Plantagen när jag ser dem. De är ju många gånger kunderna som får stötta personalen på olika sätt. Såg i en tidning att Plantagen-butikerna i Sverige har en svensk, kvinnlig Vd som kommer från IKEA.
Fd kund till Plantagen
Plantagen är ju inte unik, det är ju tyvärr åt det hållet som hela servicesektorn är på väg. Man ser samma sak i lågprisbutiker, på lågprisflyg osv. Det är ju ingen slump att kassapersonalen på Lidl har så bråttom att registrera priset på varorna, de övervakas ju ständigt och tiden för att expediera varje kund mäts hela tiden.
hoyagalning
23-04-2008, 13:47
Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.
Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"?
Piccante
23-04-2008, 14:08
CITAT (hoyagalning @ 23-04-2008, 14:47)  Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.
Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"? Det kan ju bero på att många som jobbar där kommer direkt från bemanningsföretag och inte har utbildning om växter.
Viburnum
23-04-2008, 19:30
Håller med er!
Mastergreen
23-04-2008, 20:06
Håller med när det gäller tolkningen av det man ser på Plantagen när det gäller personalen. Många i personalen gör nog vad de kan, många gånger, men de är hårt pressade, det syns tydligt, många verkar sakna en rejäl grundutbildning för arbetet de ska utföra. De finns de som är rädda för både kunder och frågor. Det har jag upplevt när jag försökte närma mig personal på ett trevligt sätt. Självklart finns bra personal också.
ingrid fuxwall
23-04-2008, 20:52
Kanske Ni har rätt men själv har jag väldigt god erfarenhet av personalen på Plantagen
Plantanbruttan
29-04-2008, 22:42
CITAT (hoyagalning @ 23-04-2008, 14:47)  Vet ingenting om Plantagens personalpolitik men vet att personalen inte kan ett skvatt. Det skulle lika gärna kunna vara utbrända busschaufförer, pryo-elever eller avdankade sjuksköterskor som arbetar där. De ser ut som sparrisar, undviker ögonkontakt (och på så vis frågor) och kan, som sagt, ingenting om någonting.
Eller är det det du menar med "dålig personalpolitik"? Hallå där! Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på. Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal! Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!! Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar???? Jag älskar mitt jobb, men att få läsa nåt så gräsligt som du skrivit om vad du tycker om oss gör att jag sitter och gråter, jag sliter för kundernas skull för att de ska få fina friska blommor och jag delar med mig utav min kunskap. Tack mastergreen för att du förstår!!!!! Ni är inte många där ute som vet hur det verkligen är inom service branschen. Jag stöter på många trevliga härliga kunder, det måste jag säga, en sådan kan förgylla min dag om inte vecka, men det kan också vara ett helvete, för all skit man får ta som man inte kan rå för... Tycker synd om dig Hoya galning, RANNSAKA DIG SJÄLV OCH SLÅ UPP ORDET RESPEKT!!!! //Väldigt ledsen anställd på Plantagen
Plantanbruttan
29-04-2008, 23:08
CITAT (Mastergreen @ 23-04-2008, 08:57)  Hej,
Plantagen har helt rätt namn på sin kedja. Det ser man tydligt när man är i butikerna. Plantagen verkar inte investera så mycket i sina anställda på butiksgolvet. Vad kan man begära av personal som har hög arbetsbelastning, låga löner, i vissa fall tillfälliga anställningsvillkor och dåligt stöd från sina chefer? Som kund tycker jag synd om personalen på Plantagen när jag ser dem. De är ju många gånger kunderna som får stötta personalen på olika sätt. Såg i en tidning att Plantagen-butikerna i Sverige har en svensk, kvinnlig Vd som kommer från IKEA.
Fd kund till Plantagen Tack för att du förstår vilken sits vi är i. Förr förra helgen så var vi så underbemannade, vi var lika många i personalen som på lågsäsong fast det nu är högsäsong. Vi fick inte ta in fler pga vi sålt för dåligt i veckan. Anledningen till att vi inte sålt bra var vädret, det slog om och belv snö igen, då vill ju ingen handla vårblommor. Så det var tydligen vårt fel och vi i personalen skulle straffas. Det är sådan personalpolitik som bedrivs på detta företag. Spar in på så mycket timmar som möjligt bara för att spara pengar. Men det blir ju bara en omvänd effekt, en nedåtgående spiral. För lite personal som kan hjälpa kunder = besvikna och irriterade kunder som inte kommer tillbaka och handlar. Men sådant förstår inte de högre hönsen. Jag tycker att personalfrågor är den viktigaste delen i ett företag, själva hjärtat! Utan den skulle iNGET fungera. Ju mer personal som kan hjälpa till och som är trevliga och kunniga desto nöjdare kunder = större försäljning! De som tycker vi är otrevliga eller korta, de är isåfall för att vi är så upp över öronen stressade, om vi skulle kunna t adet lite lugnare och känna av att ja, man kanske hinner med att göra iaf hälften av det man skulle så skulle vi var mycket gladare = trevligare och gladare mot kunderna! Allt hänger ihop. Men idag verkar företagsledningar vara så pass giriga att de skär ned på personal delen istället.....vad kommer det att sluta?? Inte så konstigt att Plantagen fått så dåligt rykte! Vi i personalen är kundernas klagomurar, vi får ta skiten som företaget inte kan sköta rätt. Det är jävligt tufft! Ville bara tacka dig för att du iaf har empati för oss, vi är ganska ensamma i vår misär, det finns inget vi kan göra, mer än att byta jobb, men vad ändrar det? Jag älskar det jag jobbar med, jag ska inte behöva byta bort det!
Lemonne
30-04-2008, 04:26
Vill bara flika in att efter att ha jobbat inom servicebranchen i sju år, så kan jag lova er att sådär är det. Av kunderna så är 8 av 10 otrevliga och har något att gnälla över, är snäsiga, otrevliga, korthuggna och ibland också manipulativa. Det är som om folk bränner av sina livs aggressioner och frustrationer på de anställda i affärer, restauranger osv. Sorgligt att vi beter oss sådär mot våra medmänniskor..
160kvm stort hus
30-04-2008, 09:03
även jag kobbar inom servicebranchen ock kan inte annat än att hålla med....
Men vilka knasiga villkor, bara för att ni sålt dåligt under veckan får ni ingen personal till högsäsongen? Hur tänker man då? Det blir ju inte mer sålt i så fall...
Plantanbruttan
01-05-2008, 18:33
CITAT (160kvm stort hus @ 30-04-2008, 10:03)  även jag kobbar inom servicebranchen ock kan inte annat än att hålla med....
Men vilka knasiga villkor, bara för att ni sålt dåligt under veckan får ni ingen personal till högsäsongen? Hur tänker man då? Det blir ju inte mer sålt i så fall... Ja det är jätte konstigt, men de som bestämmer i ledningen har ingen aning om hur det är nere på butiksnivå. Om dom bara kunde komma ut å se vad de ställer till med, de kan ju komma å jobba en helg när vi är så få, så får vi se vem som klappar ihop först! Så trött, nu är jag ledig idag, skönt att få vila upp sig mellan passen iaf...
Många som är intresserade av blommor och trädgård har väldigt mycket kunskap-inom begränsade områden. Man kan väl aldrig kräva att personalen ska kunna allt om allt. Sen får man ju tänka på att an betalar även för service. Kan man väldigt lite själv så kanske det är bättre att gå till en mindre handelsträdgård, där jag tycker att man kan kräva att de kan mer. Dock tror jag att många klarar sig bra på den service man får på plantagen, men tyvärr vill nog många kunder trycka ner personalen genom att visa att de inte har samma kunskap som dem själva. Därav alla de onödiga frågorna. Tänk på att inom serviceyrken är man inte bara säljare utan också bla psykolog och socialtant. Så tänk er för innan ni klankar ner på andra.
Och till dig som jobbar på plantagen: Ingen kommer att tacka dig för att du jobbar ihjäl dig!!!! Du måste ändra inställning och tänka: Jag hinner det jag hinner! Offra inte din psykiska hälsa på ett dåligt jobb.
Rosmarin
02-05-2008, 08:32
CITAT (Plantanbruttan @ 29-04-2008, 23:42)  Hallå där!
Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på. Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal! Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!! Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar????
//Väldigt ledsen anställd på Plantagen Hej! Jag har stor erfarenhet av vad butik och kundkontakt innebär. Jag vet hur det känns när du säger att kunderna frågar sådant som de redan vet etc etc, och alla de som anser att kunden alltid har rätt  etc... Dessutom är det ju svårt (för att inte säga hopplöst ibland ) när det inte är man själv som har ansvaret och därför inte kan ändra på situationen. Det verkar dock som om det finns vissa organisationsproblem hos er när jag lâser det du skriver. Kanske kunde ledningen underlätta /effektivisera informationer som t.ex anslag som säger t.ex: " Bäste kund, var vänlig att inte flytta på de plantor ni inte ska köpa. Tack för er förståelse!!!" eller små informationsskyltar intill plantorna med vad det är för växt, användningsområden etc. Och skyltning som tydligt visar var man hittar vad. Dessutom tror jag att det underlättat för er anställda om ni hade kunnat säga (med ett leende  ) till kunden i fråga att " detta är inte mitt ansvarsområde men prata med herr X (ansvarig persons namn)" och att det ALLTID finns en sådan resursperson att hänvisa till tillgänglig. Detta är ju saker som ska lösas av företagsledningen om de gör sitt jobb! Jag är ledsen för din skull att din arbetssituation är sådan som du beskriver den. Det är pest och pina när man i grunden älskar sitt arbete (som du skriver att du gör) men omständigheterna gör att man inte känner sig nöjd med vad man kan klara av. Känner med dig! Mvh; Rosmarin
Något som många kunder glömmer är att vill man ha servis så kostar det! Varför plantagen kan ha billigare växter än exempelvis Zetas är pga av att man inte har för avsikt att serva kunder lika bra. Meningen är att kunden ska komma och handla det som finns och gå därifrån!  Självplock helt enkelt. Samma sak på lidl. få kassor lite personal och långa köer är det vi får när vi vill handla billigt. och detta går alltid ut över den hårt arbetande personalen!
Solstorm
02-05-2008, 09:19
CITAT (nina L @ 02-05-2008, 10:04)  Något som många kunder glömmer är att vill man ha servis så kostar det! Varför plantagen kan ha billigare växter än exempelvis Zetas är pga av att man inte har för avsikt att serva kunder lika bra. Meningen är att kunden ska komma och handla det som finns och gå därifrån!  Självplock helt enkelt. Samma sak på lidl. få kassor lite personal och långa köer är det vi får när vi vill handla billigt. och detta går alltid ut över den hårt arbetande personalen!  Så sant som det är sagt! Vill man ha god service så får man gå dit den finns och vara beredd att betala några kronor för den. Värsta avarten av kunder är nog de som går till en mindre handlare med god kunskap och service och frågar och frågar utan att handla, sedan köper de det de frågat om på någon stormarknad istället. Vill vi ha kvar de handlare som ger service så måste köpa av dem också.
Sommartorparn
02-05-2008, 09:39
CITAT (Plantanbruttan @ 29-04-2008, 23:42)  Hallå där!
Vill du komma och jobba i en av våra butiker en helg??? Så får du själv veta hur det är! Vi springer runt som dårar eftersom vi är så underbemannade och ska hinna med minst tre saker samtidigt. Plocka upp växter, vattna, kassan, telefonen som ringer oavbrutet och kunder som frågar om saker de själv redan vet svaret på. Om man ska från ett hörn i butiken till ett annat så kan det på högsäsong ta 20-25 minuter för att det är så många frågor, samtidigt som pressen inom oss växer när vi tänker på allt vi ska hinna med att göra innan stängning. Vi hinner inte med nåt! Vi t.o.m glömmer bort vad vi höll på med. Så det är inte så konstigt att vi undviker ögonkontakt. Vi får frågor om vad saker och ting ligger vad saker och ting kostar fast det står en stor och tydlig skylt mitt framför ögonen på kunden. Allt detta tar enorm tid. SJÄLVKLART är vi där för att hjälpa kunderna men det är så mycket onödiga frågor så du anar inte!!! För att inte tala om alla växter/varor som kunderna bara "ångrar" sig över och bara ställer någon annanstans så att vi skulle behöva en heltidare för att gå tillbaka med alla saker som ligger fel. Växter som ställs vid möblerna - där får de INGET vatten och dör! Jag tycker folk kunde ha lite mer respekt mot oss som sliter så vi får hjärtklappning. Men det har jag lärt mig efter ett par år i service branchen, att folk inte kan stava till! Det finns SÅ MYCKET jag skulle kunna skriva om här, alla skador vi får i all stress, ryggont bl.a. Man känner sig väldigt ofta trampad på av oförstående kunder. Tex när vi stänger butiken så stänger vi butiken, det är inte för att vara elaka mot kunderna utan det är för att det måste finnas en gräns på hur länge en butik kan ha öppet och vi kan inte arbeta hur länge som helst. Men när man säger trevligt att nu har vi stängt, ja då får man nå snäsigt svar; "Jaha ja jag ska inta handla nåt, va inte orolig!!" Vi har också ett liv, vi har jobbat tungt hela dagen och vill åka hem, men det kan inte folk respektera för fem öre..."jag ska bara". Det finns inget mer respektlöst!! Folk har haft 9-10 timmar på sig att handla. Jag blir så jävla ledsen när du bara spottar ner på oss och kallar oss för "sparrisar". Det är riktigt elakt!!!! Vi sliter som idioter eftersom vi inte får ta in tillräckligt med personal! Detta att vi lika gärna skulle kunna vara pryo elever eller avdankande sjuksköterskor.......vad jobbar du själv med sa du??????? Du lär ju aldrig vart inom handelsbranschen, du lär väl sitta på nåt litet kontor och rulla tummarna hela dagarna. Riktigt personligt påhopp är det du skriver!! Vi har jätte duktiga trädgårdsmästare och blomkunniga!!!!! Men alla kan naturligtvis inte vara utbildade, vi gör så gott vi kan och lär oss. En fråga till dig; Tror du att alla som jobbar på ICA är utbildade kockar????
Jag älskar mitt jobb, men att få läsa nåt så gräsligt som du skrivit om vad du tycker om oss gör att jag sitter och gråter, jag sliter för kundernas skull för att de ska få fina friska blommor och jag delar med mig utav min kunskap.
Tack mastergreen för att du förstår!!!!! Ni är inte många där ute som vet hur det verkligen är inom service branschen.
Jag stöter på många trevliga härliga kunder, det måste jag säga, en sådan kan förgylla min dag om inte vecka, men det kan också vara ett helvete, för all skit man får ta som man inte kan rå för...
Tycker synd om dig Hoya galning, RANNSAKA DIG SJÄLV OCH SLÅ UPP ORDET RESPEKT!!!!
//Väldigt ledsen anställd på Plantagen Jag kan förstå att du är frustrerad över din arbetssituation. MEN, som rubriken på den här tråden säger: det är Plantagens personalpolitik det är fel på och det är inte något som du som anställd ska behöva ta åt dig för. I stället för att bli irriterad över kunderna så vore det mera konstruktivt om du och dina kolleger gick samman och ställde krav på er arbetsgivare.
Christer i Falköping
02-05-2008, 10:08
Har ju haft handelsträdgård ett tag och dessutom jobbat i mataffär i några år, så jag förstår dig till stor del. En del kunder kommer bara in för att förolämpa den som jobbar. De tycker om att trycka ned en i skorna trots att de inget själva kan. Talar gärna och ofta om, helst högt så att många kan höra, hur värdelös man är. Men de allra flesta är helt fantastiska! Det roliga är att de väntar gärna en längre tid i köer och på info om man tar sig tid med dem. Vet de att de får korrekt information och ett vänligt bemötande kan de vänta hur länge som helst har jag märkt. Att stressa som en galning, som ni tvingas göra på Plantagen, är rent vansinnigt fel. Men tyvärr bryr sig inte de höga gubbarna. Men för er egen hälsa och kundernas tilltro måste ni nog bromsa ned vare sig ledningen vill det eller inte. Vänligen Christer i Falköping.
Plantanbruttan
05-05-2008, 21:07
CITAT (Jojjan @ 02-05-2008, 08:39)  Många som är intresserade av blommor och trädgård har väldigt mycket kunskap-inom begränsade områden. Man kan väl aldrig kräva att personalen ska kunna allt om allt. Sen får man ju tänka på att an betalar även för service. Kan man väldigt lite själv så kanske det är bättre att gå till en mindre handelsträdgård, där jag tycker att man kan kräva att de kan mer. Dock tror jag att många klarar sig bra på den service man får på plantagen, men tyvärr vill nog många kunder trycka ner personalen genom att visa att de inte har samma kunskap som dem själva. Därav alla de onödiga frågorna. Tänk på att inom serviceyrken är man inte bara säljare utan också bla psykolog och socialtant. Så tänk er för innan ni klankar ner på andra.
Och till dig som jobbar på plantagen: Ingen kommer att tacka dig för att du jobbar ihjäl dig!!!! Du måste ändra inställning och tänka: Jag hinner det jag hinner! Offra inte din psykiska hälsa på ett dåligt jobb. Tack så mycket för alla förstående ord!! Jo efter förra säsongens magkatarr och att jag tuppade av ibland och domnade bort i hela ansiktet med många läkarbesök därefter så kan jag bara hålla med. Nu jobbar jag i min takt, gör det jag hinner. Jag är bäst på att stressa upp mig själv, men ska till en sjukgymnast nu och prova på bl.a. avslappningsövningar. För att må som jag gjorde förra året när jag ramlade ihop på golvet och en kund kom fram å sa "Näe men gråt inte, man blir ju depprimerad!" vill jag aldrig vara med om igen. Har tom fått lugnande utskrivet för mitt adrenalin har en förmåga att stiga i taket när jag blir förnärmad, inte att jag blir arg men jag blir helt nedtrampad och ledsen och hjärtat börjar slå i 180. Men som sagt nu ska jag ta det lugnt, det försöker mina kollegor också, så får vi se hur det går för företaget, som du sa vi ska inte behöva jobba ihjäl oss och slita ut våra kroppar för att några giriga gubbar vill tjäna mer och mer pengar!
Plantanbruttan
05-05-2008, 21:25
CITAT (Rosmarin @ 02-05-2008, 09:32)  Hej! Jag har stor erfarenhet av vad butik och kundkontakt innebär. Jag vet hur det känns när du säger att kunderna frågar sådant som de redan vet etc etc, och alla de som anser att kunden alltid har rätt  etc... Dessutom är det ju svårt (för att inte säga hopplöst ibland ) när det inte är man själv som har ansvaret och därför inte kan ändra på situationen. Det verkar dock som om det finns vissa organisationsproblem hos er när jag lâser det du skriver. Kanske kunde ledningen underlätta /effektivisera informationer som t.ex anslag som säger t.ex: " Bäste kund, var vänlig att inte flytta på de plantor ni inte ska köpa. Tack för er förståelse!!!" eller små informationsskyltar intill plantorna med vad det är för växt, användningsområden etc. Och skyltning som tydligt visar var man hittar vad. Dessutom tror jag att det underlättat för er anställda om ni hade kunnat säga (med ett leende  ) till kunden i fråga att " detta är inte mitt ansvarsområde men prata med herr X (ansvarig persons namn)" och att det ALLTID finns en sådan resursperson att hänvisa till tillgänglig. Detta är ju saker som ska lösas av företagsledningen om de gör sitt jobb! Jag är ledsen för din skull att din arbetssituation är sådan som du beskriver den. Det är pest och pina när man i grunden älskar sitt arbete (som du skriver att du gör) men omständigheterna gör att man inte känner sig nöjd med vad man kan klara av. Känner med dig! Mvh; Rosmarin Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå.... Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp? Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!! CITAT (Christer i Falköping @ 02-05-2008, 11:08)  Har ju haft handelsträdgård ett tag och dessutom jobbat i mataffär i några år, så jag förstår dig till stor del. En del kunder kommer bara in för att förolämpa den som jobbar. De tycker om att trycka ned en i skorna trots att de inget själva kan. Talar gärna och ofta om, helst högt så att många kan höra, hur värdelös man är. Men de allra flesta är helt fantastiska! Det roliga är att de väntar gärna en längre tid i köer och på info om man tar sig tid med dem. Vet de att de får korrekt information och ett vänligt bemötande kan de vänta hur länge som helst har jag märkt. Att stressa som en galning, som ni tvingas göra på Plantagen, är rent vansinnigt fel. Men tyvärr bryr sig inte de höga gubbarna. Men för er egen hälsa och kundernas tilltro måste ni nog bromsa ned vare sig ledningen vill det eller inte. Vänligen Christer i Falköping. Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa.
Rosmarin
06-05-2008, 08:36
CITAT (Plantanbruttan @ 05-05-2008, 22:25)  Du har jätte bra ideér, Rosmarin, ajg har väldigt många sådanna ideér själv, men våran chef skulle aldrig tillåta att sätta upp lappar om förståelse, han ser det som negativt mot kunderna. Han är för kundorienterad. Jag hade en ide om att gå ut med en enkät i butiken och fråga kunderna om de tyckte de fått tillräcklig med service när de handlat, svaren skulle ju vara givna och de skulle vi skicka upp till huvudkontoret, så får de själva läsa det tom från kunderna, då de måste reagera. Men något sådant skulle tyvärr aldrig tillåtas, å man vill ju ha sitt jobb kvar ändå.... Tyvärr tror jag heller inte kunderna skulle bry sig om att läsa skyltar och ställa tillbaka blommor, de lämnar fulla kundvagnar med saker, blommor, jord, interiör saker bara plötsligt, vet inte om de kom på att de glömde plånboken eller om de bara vill jävlas. I helgen nu så var det en kund som hade suttit i butiken och ätit pizza då vi hittade en kartong med rester i. Har ni hört på maken???? Vi hittar fullt med skräp på blomborden, allt från Mac Donalds skräp till glasspapper och tomma läskburkar, folk tror vi är en soptipp, so whats the point egentligen att föröska göra fint och inbjuda till köp? Tyvär är det även ofta så att vi är så underbemannade att vi inte har en person på varje avdelning. Som i fredags då vi hade sjukt mycket kunder å hela personalstyrkan fick stå i kassan, tom chefen!! Det fanns alltså ingen på golvet att fråga, så kunderna var ju rosenrasade, men vad skulle jag göra åt saken, var bara att bocka och ta emot all skit de slängde i ansiktet på oss. Det är heller ingen bland de anställda som vågar gå ihop och protestera ekller nåt, vi kan prata med våran chef men han bara fnissar lite, han kan inte heller göra något, alla är vi rädda om våra jobb. Så det enda vi kan göra är att som sagt här bromsa ner och jobba i vanligt takt så vi inte skadar vår egen hälsa så får ledningen själva se hur det går, en dag kommer det att krascha. Men då är jag på annan ort och utbildar mig själv till trädgårdsmästare för att sedan starta eget med förnuftig och rimlig personalpolitik!!!!! Jag är så trött på att vara nedtryckt av de högre makterna i arbetsvärlden! Det enda man kan göra är att starta eget och föregå med gott exempel!!
Håller med, det enda man kan göra nu är att bromsa och tänka på sin egen hälsa. Som sagt; stora organisations och även attitydproblem, FRåN LEDNINGENS SIDA! Det är som flera andra redan har skrivit mycket viktigt att du och dina kolleger som befinner sig i samma situation som du inte bär detta på era axlar. Om det inte finns underlag för att "gadda ihop sig" och framföra era synpunkter till en högre ledning, ja vad kan man göra då? Och er chef som "fnissar" åt problemen, herregud, han borde ju skämmas! Är det inte en del i hans arbete att just framföra detta slags saker till ledningen? Jag har varit butiksanställd tidigare. Numera har jag min egen butik, tillsammans med min make. Han drev denna ensam fram tills att vi började arbeta tillsammans för ett antal år sedan nu. Vi tar bara in personal vid behov, men dock. Eftersom jag ofta är ensam i butiken och dessutom har väldigt mycket att göra förutom att bemöta kunder så har jag försökt att underlätta så mycket som möjligt. Just genom små, men mycket "enkla" informationer här och där i butiken - för att slippa besvara samma frågor hela tiden dagarna i ända. Kunderna har tagit detta bra. Jag får ofta höra att "oj vad butiken har förändrats", och att "nu ser man den kvinnliga touchen". Men naturligtvis är inte alla kunder så trevliga. Jag försöker att möta alla med ett leende  trots att man ibland har lust att fraga kunderna om de verkligen inte har något bättre för sig än att "störa" mig i mitt arbete  . DET kanske ni också kunde göra: Säga till kunderna när de har klagomål eller annat otrevligt att säga; "Detta kan jag tyvärr inte ändra på, det är nog bättre att ni talar med chefen!" med ett stort leende  . Cheferna kommer ju inte att kunna klaga på en anställd som bemöter kunderna på ett så trevligt  sätt!!! Vissa kunder kommer kanske att göra det, och det skulle ju kanske kunna hjälpa...Få saker är så effektivt som missnöjda kunder som hotar med att börja handla hos någon annan istället. Det verkar sunt som du säger att tänka pa en annorlunda framtid och att när den dagen kommer inte glömma bort detta som händer nu och göra samma misstag själv. Glöm inte bort dig själv i allt detta och se till att förverkliga din dröm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|