Full version: Täckodling
Tulipanaros
Jag vill gärna börja med täckodling i grönsakslandet i vår, för att fukten ska bevaras bättre, för att komma undan lite av ogräsrensningen och luckringen och också för att hindra att näring lakas ur.

Tyvärr har jag inte tillgång till gräsklipp, men däremot hö. Det är ju mindre näringsrikt, så det kan väl inte räcka som gödning? Dessutom finns det väl, om jag har förstått det rätt, risk för kväveunderskott om jag lägger på täcket nu under våren, när sådden har kommit upp en bit? Bör jag då kompensera det genom att samtidigt strö ut benmjöl? Och ska det i så fall vara mer än normal övergödsling, för att också kompensera underskottet? Och en fråga till. Höet innehåller förstås en del ogräsfrö. Är det bara dumt att sprida ut det i grönsakslandet? Under täcket har det väl inte en chans att ta sig upp, men kanske i den öppna jorden i fårorna.

Jag vet att det finns folk här med massor av erfarenhet av täckodling, och jag tar tacksamt emot råd!
EKLO
Jag täckodlar själv, men jag har tillgång till just gräsklipp, så det blir mest det jag använder. Men. Lite beror det ju på hur stora ytor det handlar om, för kanske kan du fixa gräs och örter (löv, tång, grönsaksskal...) från näraliggande ställe? Du behöver ju inte så väldigt mycket - om du inte ha stora ytor. Jag tror du har rätt i att du måste ha mer färskt/kväverikt än hö, nämligen. Lite av båda borde väl funka fint som blandning, tänker jag. Ogräsfröna kommer in med höet så klart, men kanske täckodlingen kan kompensera det - vet inte riktigt.

mvh Eklo
shaman958
hej!
det går bra att täcka med hö nu på våren, jag kör det själv innan gräsklippet gör sin entre:-) (hur är det möjligt att inte ha tillgång til gräsklipp när man har trädgård?).
Jag sprider då ut det på gräsmattan och kör över det med gräsklipparen för att finfördela lite...blir fint täckmatriale.
har svårt att tro på kväveunderskott...du gödslar väl på hösten? men det gör vel inget att kasta på lite benmjöl.
Tulipanaros
Tack för era svar!
Vi har en kolonilott, kanske runt 50 kvm grönsaksland, plus rabatter och gångar och nån sittplats, men inget gräs... Men jag kanske borde hälsa på hos villaägarna och be att få deras gräsklipp...
Är det inte när nedbrytningen sätter igång som man riskerar att täcket stjäl det kväve växterna behöver (jo, jag grävde ner kogödsel i höstas)? Men som du säger: det skadar väl inte med lite benmjöl i vilket fall. (Egentligen hade det kanske varit bättre att sätta igång med täckodlingen på hösten.)
Men det verkar inte som om jag ska oroa mig över ogräsfröna i alla fall?
sweet lorrane
Hej för täckodling är det bra om man har tillgång till gräsklipp för det är mest näringsrikt, ja det går till och med å ta död på växterna om man lägger på för tjockt, om du ska odla potatis med typ täckodling så är det bäst om du hittar halm eller hö som är nerbrutet, brunaktigt och lite blött för det gör att mikrolivet i markplanet börrjar omgående att bearbeta materialet så sker även med gräsklippet, om du tar torrt hö eller halm så går det åt massor metd vatten och så stjäl det torra täckmaterialet näring från det du ska odla typ potatisen,icke nerbruten halm och hö måste ha kväve som finns i jorden för att brytas ned först i nerbrutet skick blir det ett bra täckmedel...
bönderna brukar slänga sin halm som inte duger till strö, därför att den har blivit regnskadad sån halm är bra för täckodling, även tidningar duger bra...
när jag var yrkesodlande ekobonne så odlade jag näringen till mina grödor, det kallas för gröngödsling, man sår en eller flera sorter av klöver eller andra kvävefixerande växter tillsammans med något gräs eller råg, och så får det växa undet en säsong eller 2 och då tar dessa växter kväve som finns i luften och omvandlar det till kväveknölar på sina rötter som i sin tur ger näring till kommande års gröda......
mvh
sweet lorrane
skrotfibbla
Förlåt en liten avvikelse...men angående gödsling på hösten, så är det ju inom jordbruket förbjudet att sprida gödsel på hösten p.g.a urlakning av kväve och fosfor, men det verkar inte som om den diskussionen alls föekommer inom trädgårdssektorn, trots att det ju blir mycket om man sammantar all hobbyodling.
Bara en fundering.
officinalis
Snigelproblemet bör nog funderas på för er täckodlare också.
Saker som kan användas vid täckodling:
Sågspån
Flis
Löv
Gräsklipp
Gammalt hö
Halm
Gödsel
Köksavfall

Jag tror det var i "Självhushåll på kvinnligt vis" som jag jag fått de tipsen.
Tulipanaros
Skrotfibbla, vad gäller gödsling på hösten: jo, man bör ju betänka vilken jord man har. Det finns någon bra tabell någonstans, har jag för mig? Lera tål väl höstgödsling rätt bra, utan att näringen lakas ur, särskilt en bit upp i landet där jorden fryser (om jag minns rätt). Mer genomsläppliga jordar, och alla jordar längre söderut, är bättre att vårgödsla, men inte med obrunnen gödsel. Men det stora onda är väl att sprida konstgödsel på hösten?

Officinalis: sågspån och flis, kan inte det vara vanskligt med tanke på pH-värdet? Gödsel täcker förstås, men är också bra grogrund för ogräs. Köksavfall, hm. Inte för smaskigt avfall, då. :-)
skrotfibbla
Jo, det är sant att lerjordar inte släpper igenom lika mycket , men inom jordbruk får man inte lägga naturgödsel på några jordar på hösten. Konstgödning har man aldrig spridit på hösten utan bara i samband med sådd.

Har haft problem med mögel i hö i täckodling, men jag kanske lade för tjockt lager.....det låter som en bra idé att köra med gräsklipparen så att det blir finfördelat och därmed luftigare.
Mvh
Skrotfibblan
eugenia
CITAT (Tulipanaros @ 23-04-2008, 08:51) *
Jag vill gärna börja med täckodling i grönsakslandet i vår, för att fukten ska bevaras bättre, för att komma undan lite av ogräsrensningen och luckringen och också för att hindra att näring lakas ur.

Tyvärr har jag inte tillgång till gräsklipp, men däremot hö. Det är ju mindre näringsrikt, så det kan väl inte räcka som gödning? Dessutom finns det väl, om jag har förstått det rätt, risk för kväveunderskott om jag lägger på täcket nu under våren, när sådden har kommit upp en bit? Bör jag då kompensera det genom att samtidigt strö ut benmjöl? Och ska det i så fall vara mer än normal övergödsling, för att också kompensera underskottet? Och en fråga till. Höet innehåller förstås en del ogräsfrö. Är det bara dumt att sprida ut det i grönsakslandet? Under täcket har det väl inte en chans att ta sig upp, men kanske i den öppna jorden i fårorna.

Jag vet att det finns folk här med massor av erfarenhet av täckodling, och jag tar tacksamt emot råd!

Jag tycker att täckning med hö låter bra. Inte stjäl väl täcket så mycket kväve från jorden (så länge det är just ett täcke som ligger ovan jorden). Behovet av kväve beror ju också på vad man har tänkt odla där och vilken jord man har. Alltför stora mängder kväverikt gödsel lär ju kunna göra skada för en del grönsaker. Tomater ska ju kunna bli mer känsliga för bladmögel mm, sägs det. Täcket bevarar ju fukt, gynnar rotbildning och gör näringen tillgänglig för växterna. Använd gärna snigelfritt-pellets varma fuktiga dagar runt skolavslutningen, och gödsla lite extra runt midsommar. Benmjöl, hönsgödsel, gräsklipp etc.
officinalis
CITAT (Tulipanaros @ 03-03-2009, 13:52) *
Skrotfibbla, vad gäller gödsling på hösten: jo, man bör ju betänka vilken jord man har. Det finns någon bra tabell någonstans, har jag för mig? Lera tål väl höstgödsling rätt bra, utan att näringen lakas ur, särskilt en bit upp i landet där jorden fryser (om jag minns rätt). Mer genomsläppliga jordar, och alla jordar längre söderut, är bättre att vårgödsla, men inte med obrunnen gödsel. Men det stora onda är väl att sprida konstgödsel på hösten?

Officinalis: sågspån och flis, kan inte det vara vanskligt med tanke på pH-värdet? Gödsel täcker förstås, men är också bra grogrund för ogräs. Köksavfall, hm. Inte för smaskigt avfall, då. :-)

Ja, jag är lite osäker. Har inte pysslat med täckodling mer än att täcka över rabatter med lite grenar, löv och gräsklipp.
Men jag föreslår att du tittar i http://www.moderjord.org/artiklar/Ekologis...vinnligtvis.pdf
..den är tät med bra tips smile.gif
Solstorm
Just första året med täckodling så är det ett problem med kvävebristen. När täcket börjar brytas ned så stjäl det en hel del, andra året blir det lite lättare och tredje året är gudomligt. Första året är det bra att tillföra lättillgängligt kväve och då är guldvatten idealiskt. Sök på guldvatten på forumet!
Eva i Höga
http://www.moderjord.org/artiklar/Ekologis...vinnligtvis.pdf
Där var det mycket intressant att läsa, måste skriva ut vid tillfälle så jag kan ha det som kvällslektyr. Tycker ekologisk odling är mycket intressant och roligt och lättarbetat.
Håller med dig Solstorm, tredje året är det verkligen gudomligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon