Thomas Wahlqvist
Hej
Jag har blivit delägare i en ful och trasig cement/betongblandare.
Vi är inte speciellt kunniga vad det gäller el, känner till IP och hur man kopplar in en jordad sladd men inte mycket mer.

Vi tänkte köpa en ny motor till blandaren, och den där andra delen, är det nått skydd av något slag?
Kruxet är att jag inte hittar några elmotorer 1 fas 220 .
Vart hittar man en sån som är lämplig till blandaren?
KURT
ELFA har nog, du kan nog också få fler praktiska tips på byggahus forum

Jag misstänker också att begagnade fungerande cementblandare inte kostar så mycket heller?
henriks
Gammal tråd - problemet kanske redan löst?

"den där andra delen" är en kondensator och är förutsättning för att en (asynkron)elmotor skall kunna köras på 1 fas
Vad är det för fel på motorn? brummar det svagt i den, men snurrar inte? - isåfall är det nästan garranterat kondensatorn som är trasig.

Själva motorn brukar inte haverera i första taget, de enda rörliga delarna som slits är lagren, som dessutom är ganska lätta att byta.

Om nu mot förmodan motorn är kass, är det motoreffekt (kW) och varvtal som är intressant för utbytesmotorn

Sen tror jag också att det är billigare att köpa en annan betongblandare än att köpa en ny motor, men det finns ju begagnade motorer också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon