slowfox64
23-04-2008, 09:51
Hej, jag är ny här på odla.nu och har inte hunnit gå igenom alla inlägg som finns och det är en del.
Jag undra om det går att ha rosor i terrarium.
Nu undrar ni kanske varför jag vill ha det. Jo, det är så att jag har köpt 2 olika sorters vandrande pinnar och dom har blivit matade med rosen blad, pinnar kan vara envisa när det gäller maten så jag har tänkt ha rosor i terr. om det nu går.
// Tony
Tror det kan va svårt, men om du har rossticklingar så borde de klara sig där ett tag iaf om du har lyse åt den...
slowfox64
23-04-2008, 11:46
Tackar för svaret, jag får prova mig fram. Finns det någon hängros typ som en ampel lilja.
Ja, det finns ju klängrosor, de kan man kanske få att hänga neråt... Tyvärr vill de ha rejäla krukor och brukar inte trivas så jättebra inomhus...
slowfox64
23-04-2008, 15:36
Ok, finns det inte något som heter bords rosor lr prydnads rosor som man köper i små krukor?
Jag tror inte rosor är svaret på ditt problem. Försök istället med hallon. Visserligen, så är de inte lika vackra, men växer betydligt fortare och är säkert dessutom mer okänslig för om de äter upp bladen.
Hallon är släkt med rosor och jag har för mig att just vandrande pinnar brukar födas upp på hallon.
Kolla vidare på rossäktet. Det är stort och du kan säkert hitta hängande, lämpliga växter till dina pinnar. Men problemet är säkert att dina sällskapsdjur kommer att äta upp bladen på dem.
CITAT (slowfox64 @ 23-04-2008, 16:36)

Ok, finns det inte något som heter bords rosor lr prydnads rosor som man köper i små krukor?
Det finns ju diverse minirosor och morsdagsrosor osv som brukar säljas som krukväxter i butikerna. Det skulle du ju kanske kunna testa, fast de brukar inte bli så långlivade, hos mig iaf...
Förresten, är det kronbladen eller de gröna bladen de vill ha?
slowfox64
23-04-2008, 18:01
Det är de gröna bladen och det är klart att dom äter upp dom, det är ju därför jag behöver dom.
Jag tackar för alla svar och förslag, nu har jag lite att jobba med iaf.
// Tony
Kanske det skulle funka om du sticker snittrosor kontinuerligt? Det tar ju tyvärr lite tid dock...Minst 6 veckor innan de får rötter...
Men om du kan odla rosor utomhus sommartid och plocka in blad åt dem då iaf...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.