Ingrid Zon3
23-04-2008, 10:53
Ska göra om på min framsida och behöver inspiration. Har en hörntomt och det innebär att jag 10 m från korsningen får ha max 80 cm hög häck. Och då tänkte jag som så att kunde man hitta nåt snyggt och gärna vintergrönt som håller sig ungefär på den höjden så är det ju kanonbra. Blommar den dessutom så börjar vi närma oss idealet. Huset är ljusgult.
Vad jag märkt så saltas inte vår lilla gata men lite salt kommer ju med bilarna från större vägar. Läget är soligt och lite blåst blir det men inte jättemycket, lä från väster.
Jag har funderat på rosor (t.ex. 'Iceberg'). Men även idegran för att den är så snygg när den är välklippt, men tror inte jag är rätt person för att klara det. Bambu finns väl låga, men de sprider med rotskott, eller? Rhododendron t.ex. yakusmani, men det tar väl evigheter innan den är uppe på 80 cm?
Visst skulle jag kunna göra "som alla andra" och strunta i regeln om 80 cm, men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände nåt som eventuellt kunde ha undvikits om sikten varit enligt regeln. Mycket barn på cykel här...
Mycket tacksam för idéer och nya infallsvinklar.
Åsa, mälardalen zon 2
23-04-2008, 15:27
Vintergrönt är lite svårt speciellt om det är soligt läge då måste man ofta hålla på och täcka växterna mot vårvintersolen. Det blir mera latmansstuket ifall man har lövfällande växter. Många av de gamla vanliga häckväxterna ölandstok och rosenspirea är härdiga + det finns sorter som inte blir så höga.
Vill man ha något mera exklusivt så finns dvärgsyrenen Palibin härdig till zon 4 som blir runt 80-100cm, tyvärr är den ju lite dyr om man ska köpa plantor till en hel häck (konstigt tycker jag med tanke på hur lätt den är att ta sticklingar på, jag har drivit upp egna plantor till en kort häck och det tog ju några år men svåra att föröka är de ju inte)
Ingrid Zon3
23-04-2008, 15:54
Tack för det tipset, både om sorten och förökning.
Finns dvärgsyrén i vitt eller blått?
(den där pastelligt rosalila jag har sett gör sig inte så bra mot huset tror jag)
Solstorm
23-04-2008, 18:58
Buxbom såklart!
Ingrid Zon3
23-04-2008, 19:33
Varför såklart, Solstorm? Har ingen koll på buxbom... måste man inte klippa?
Solstorm
23-04-2008, 19:50
CITAT (Ingrid Zon3 @ 23-04-2008, 20:33)

Varför såklart, Solstorm? Har ingen koll på buxbom... måste man inte klippa?
Jag hade nog för bråttom att svara. Såklart för att jag tycker de är så vackra. Och jo de behöver allt klippas, men hur ofta kan man faktiskt bestämma själv. Ska de se jätteprydliga ut med rakt och välfriserat stuk så bör man ju klippa två gånger om året. Funkar med en gång om året också. Annars så tycker jag att de är vackra friväxande också. Fast du kanske får klippa varannat eller var tredje år för att hålla nere storleken.
De är täta och vintergröna, täta ända ner så man slipper rensa massa ogräs under.
Ingrid Zon3
23-04-2008, 20:23
Ok, låter bra, ogräsrensning mot klippning, bytt. Kollar katalogerna och tror att jag isf ska välja 'Polar' som klarar zon 4 (fegar med zonerna när det gäller häckar och sånt). Hur fort kan man få upp den till 80 cm?
Solstorm
23-04-2008, 20:58
Hos mig, gynnsamt läge zon 2 växer de nog drygt 10 cm på ett år utan någon gödning. Sedan beror det ju på hur stora plantor du köper. Pyttesmå är billiga, stora är dyra. Första åren kan du ju så blommor ex sommarmalva bland plantorna ifall du väljer att köpa små. Fast de är ju bara fina på sommaren förstås.
Lilla Sibirien
23-04-2008, 21:20
En helt annan idè!
Varför inte snedda av hörnet mot gatan och du har många fler alternativ till häck. 80 cm är ganska lågt och många blommande växter är många gånger ca 150 cm. Om du har möjlighet att snedda av mot gathörnet, kan du t.ex plantera krypande gul ölandstok utanför häcken (ölandstoken kräver minimalt med arbete, grönskar sent).
Solstorm
23-04-2008, 21:31
Ölandstoken växer också lågt och bösar ned under sig så att man slipper ogräsrensing. Höjden blir ju också rätt. Fast den är inte vintergrön förstås, men å andra sidan så har den lång blomningstid.
Ingrid Zon3
23-04-2008, 22:48
CITAT (Lilla Sibirien @ 23-04-2008, 22:20)

En helt annan idè!
Varför inte snedda av hörnet mot gatan och du har många fler alternativ till häck. 80 cm är ganska lågt och många blommande växter är många gånger ca 150 cm. Om du har möjlighet att snedda av mot gathörnet, kan du t.ex plantera krypande gul ölandstok utanför häcken (ölandstoken kräver minimalt med arbete, grönskar sent).
Jo, men det kan nog bli lite knepigt, det är en radhustomt vi pratar om - inga stora ytor direkt. Och så står äppelträdet liksom på den linje vi pratar om.
En del av tokarna (dom vita

) är iofs trevliga men måste man inte föryngra dem med jämna mellanrum? Dvs knipsa av långt ner, och då blir det ju lite tokigt ett tag.
Men man kanske skulle kunna göra en böj innanför "linjen" med nåt mer häckartat... får fundera...
Tack!!! det är ju precis det här jag var ute efter- Helt nya idéer! fortsätt snälla ni! mera...
En riktigt smal häck, kan hållas till 30 cm smal om man vill, är äpple- eller päronhäcken. Tål lite men inte så mycket salt också. Blommar fint, ger frukt, kan klippas med häcksax så småningom, kan göras hur hög och låg som helst från ca 80 cm och till 5 meter hög eller högre.
Latmanshäck vet jag inte riktigt däremot. Man kan spaljera och det tar lite jobb i början, dvs man måste sträcka grenarna och fästa vid tråd som man spänner upp. Eller man bygger lepagehäck som man formar de första tre åren, sedan beskär man bara. Efter ca 10 år kan man gå över till elektrisk häcksax.
Måbär är annars en häckbuske som liksom bukettspirean tål det mesta och som är lätt att hålla kring metern i höjd. Man kan låta den växa upp, sedan kan man forma den några år och sedan släppa ut den och börjar från början igen. Vintergröna ör de inte men de kan bli täta så att insynen blir ganska liten på vintern också.
Aqvakul
26-04-2008, 08:13
Bok eller avenbok kan hållas väldigt smal, toppas till "rätt" höjd. Inte vintergrön, men de torra bladen sitter kvar.
Ingrid Zon3
26-04-2008, 09:10
Det är höjden som är det kritiska inte bredden. Även om den skulle bli en meter bred så är det OK.
Frukthäck är oerhört tilltalande. Generositeten i att bjuda förbipasserande på frukt likaså. Men jag börjar lära känna mig själv och löpande underhåll är det jag är sämst på. Därför söker jag en mirakelbuske som snabbt växer upp till ca 80 cm och håller sig där utan klippning. Och som inte är en spirea, där har jag grava fördomar!
Har en idé om låg bambu 'Bimbo'

"ca 1 m", men vet inte hur mycket rotskott man får kämpa med. Eller svartaronia 'Hugin', verkar hålla sig på en ca meter. Och man snålar på gödningen kanske den håller sig lite lägre

. Bläddrar i växtlistorna och hittar även en lågvuxen vingbenved (Euonymus alatus 'Compactus'), undrar hur hög den blir. Googlar lite...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.