CITAT (giz83 @ 23-04-2008, 14:01)

Har nog tagit mig lite vatten över huvudet....*suck*
jag ville så gärna plantera en massa fina blommor på min balkong o inne i min lägenhet...
Men jag tror inte att det går så bra. en del blommro har varit i jord i 2-4 veckor men inget har hänt. och jag har försökt att hitta planterings forum eller liknande där jag kan få tips om det är något som jag gör fel.
Omd et är någon som kan något om sånt här så maila mig gärna på giz_the_tiz@hotmail.com
jag har:
Beith Alpha
Akleja
Vallmo
Tomat
Stockros
Violruta
Blomma för dagen
Rosenskära
Erythrina Indica
Cobra lily
Smörboll "Trollius"
Anemone De Caen
Kranskrage
Pysalis
Narcisstobak
Stormhatt
Spikklubba
Black Eyed Susan
Calla Rehmanii
Avocado
Så om det är någon som har nått tips om sidor eller hu man bör göra så hör av er!!
Jag ska försöka svara på de jag vet...
- Aklejor vill ofta ha en kylperiod på minst 5 veckor, sedan god rumsvärme för att gro. Ibland gror de ändå, men det tar tid.
- En del vallmo funkar bäst på friland, andra gror blixtsnabbt i kruka, en del (meconopsis) har låg grobarhet, tar en evig tid, och ska sen daltas med och ha kallt nattetid och ljust dagtid. Ändå dör de flesta.
- Tomat vill ha varmt för att gro, gärna undervärme, tex ovanpå element. Men de brukar va snabba.
- Trollius tror jag vill ha kylperiod, men är allt annat än säker.
- Physalis vill gro varmt, även de kan vara väldigt långsamma
- Spikklubba (datura) sådde jag 13/3. Första grodde för ca en vecka sen, tre till igår. Även de vill gärna ha undervärme.
- Stormhatt (aconitum) vill ha kylperiod för att gro
Om du söker på dessa på sådd och förökning så hittar du säkert mer info..