Full version: HJÄLP!
giz83
Har nog tagit mig lite vatten över huvudet....*suck*
jag ville så gärna plantera en massa fina blommor på min balkong o inne i min lägenhet...
Men jag tror inte att det går så bra. en del blommro har varit i jord i 2-4 veckor men inget har hänt. och jag har försökt att hitta planterings forum eller liknande där jag kan få tips om det är något som jag gör fel.

Omd et är någon som kan något om sånt här så maila mig gärna på giz_the_tiz@hotmail.com

jag har:
Beith Alpha
Akleja
Vallmo
Tomat
Stockros
Violruta
Blomma för dagen
Rosenskära
Erythrina Indica
Cobra lily
Smörboll "Trollius"
Anemone De Caen
Kranskrage
Pysalis
Narcisstobak
Stormhatt
Spikklubba
Black Eyed Susan
Calla Rehmanii
Avocado

Så om det är någon som har nått tips om sidor eller hu man bör göra så hör av er!!
Maggan H
CITAT (giz83 @ 23-04-2008, 14:01) *
jag ville så gärna plantera en massa fina blommor på min balkong o inne i min lägenhet...
Men jag tror inte att det går så bra. en del blommro har varit i jord i 2-4 veckor men inget har hänt. och jag har försökt att hitta planterings forum eller liknande där jag kan få tips om det är något som jag gör fel.

Omd et är någon som kan något om sånt här så maila mig gärna på giz_the_tiz@hotmail.com

jag har:
Beith Alpha
Akleja
Vallmo
Tomat
Stockros
Violruta
Blomma för dagen
Rosenskära
Erythrina Indica
Cobra lily
Smörboll "Trollius"
Anemone De Caen
Kranskrage
Pysalis
Narcisstobak
Stormhatt
Spikklubba
Black Eyed Susan
Calla Rehmanii
Avocado

Så om det är någon som har nått tips om sidor eller hu man bör göra så hör av er!!

Varit i jord, menar du att du sådde då eller att du skolade om? Förmodar att du menade sått. Hur har du gjort, var står sådderna, temperatur? Många sorter är värmkrävande och/eller ljusgroende, andra behöver kylbehandlas. Du har en del perenner på listan, jag är inte så säker på att de är lämpliga att ha i kruka. Återkom gärna med mer info!
Tosan
CITAT (giz83 @ 23-04-2008, 14:01) *

jag har:
Beith Alpha
Akleja
Vallmo
Tomat
Stockros
Violruta
Blomma för dagen
Rosenskära
Erythrina Indica
Cobra lily
Smörboll "Trollius"
Anemone De Caen
Kranskrage
Pysalis
Narcisstobak
Stormhatt
Spikklubba
Black Eyed Susan
Calla Rehmanii
Avocado

Jag ska försöka svara på de jag vet...
- Aklejor vill ofta ha en kylperiod på minst 5 veckor, sedan god rumsvärme för att gro. Ibland gror de ändå, men det tar tid.
- En del vallmo funkar bäst på friland, andra gror blixtsnabbt i kruka, en del (meconopsis) har låg grobarhet, tar en evig tid, och ska sen daltas med och ha kallt nattetid och ljust dagtid. Ändå dör de flesta.
- Tomat vill ha varmt för att gro, gärna undervärme, tex ovanpå element. Men de brukar va snabba.
- Trollius tror jag vill ha kylperiod, men är allt annat än säker.
- Physalis vill gro varmt, även de kan vara väldigt långsamma
- Spikklubba (datura) sådde jag 13/3. Första grodde för ca en vecka sen, tre till igår. Även de vill gärna ha undervärme.
- Stormhatt (aconitum) vill ha kylperiod för att gro

Om du söker på dessa på sådd och förökning så hittar du säkert mer info..
giz83
Tack så mycket det hjälpte lite iaf...=)

men hur ska jag göra med de som du säger vill ha en kyl period...ska jag ställa de i frysen eller ute om nätterna? eller vad gör jag?!

tack igen för hjälpen..=)

CITAT (Maggan H @ 23-04-2008, 14:45) *
Varit i jord, menar du att du sådde då eller att du skolade om? Förmodar att du menade sått. Hur har du gjort, var står sådderna, temperatur? Många sorter är värmkrävande och/eller ljusgroende, andra behöver kylbehandlas. Du har en del perenner på listan, jag är inte så säker på att de är lämpliga att ha i kruka. Återkom gärna med mer info!

Ja jag menar så klart sått...=)
de står i mitt vardagsrum så det är väl rumstemp på de. några står på fönsterbläcket. vilka var perennerna då? usch vad jag låter okunnig....*skäms* men jag är inte sååå okunnig, bara osäker... och har inte hittat så mycket info om det jag vill veta...*suck*

tack för hjälpen och har du mer som du kan tala om så är jag jätte tacksam.

MVH Giz
*Stintan*
Inte i frysen men i kylskåpet under kylperioden.
Perennerna är vad jag kan se
Akleja
Vallmo
Stockros
Violruta
Smörboll
Stormhatt
Anemone (vinterförvara knölarna inomhus)

Samtliga tror jag är knepiga på en balkong i kruka

Gurka och tomat behöver bindas upp om det inte är en busktomat eller ampeltomat du har.

Sök på namnen här på forumet eller googla så hittar du en hel del information.
Sedan har du ju en del som ska bli krukväxter vad jag förstår.

Fanns det ingen information på fröpåsarna?
Tosan
Stockrosor finns både bienna (tvååriga, blommar år 2) och perenna
Vallmo finns både anuella och perenna...
giz83
Inte i frysen men i kylskåpet under kylperioden.
Perennerna är vad jag kan se
Akleja
Vallmo
Stockros
Violruta
Smörboll
Stormhatt
Anemone (vinterförvara knölarna inomhus)

Samtliga tror jag är knepiga på en balkong i kruka

Gurka och tomat behöver bindas upp om det inte är en busktomat eller ampeltomat du har.

Sök på namnen här på forumet eller googla så hittar du en hel del information.
Sedan har du ju en del som ska bli krukväxter vad jag förstår.

Fanns det ingen information på fröpåsarna?

Hej tack så mycket igen...=)
Vad är kylperioden då? usch va dum man känner sig...*ler generat*
tyvärr har jag inga fröpåsar, för jag har vunnit/köpt de på tradera.
Trevlig helg/Giz
Tosan
Det vanligaste är att man sår eller lägger fröna i tex vermiculite/vatten, låter dem vara i rumstemp ett dygn och sedan ca 6 veckor i kylen eller ute under snön. Mellan +4 grader är lagom för de flesta.
Det finns variationer och olika tillvägagångssätt, men jag kan inte se att nån av dem kräver nåt speciellt, vad jag vet iaf.
Maggan H
Man behöver ha ett lysrör i de flesta fall för att främja groning och tillväxt så man slipper långa rangliga stjälkar. Groning i rumstemperatur kan gå bra, många gånger kan man behöva skjutsa på lite och ge undervärme, dvs akvarieramp eller värmegolv tills det grott. Efter uppkomst vill plantorna ha svalare ca 15 grader i de flesta fall. Hur man än gör måste såytan hållas fuktigt, gärna täckt med plastfolie med vädring nån gång under dagen. Hoppas det ordnar sig för dig, ge inte upp, när de första sticker upp blir man så himla glad! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon