Jag sådde grönkål i söndags och de har redan kommit upp. Eftersom det är alldeles för varmt inne och för dålig belysning har jag inget annat val än att sätta ut miniväxthuset på den inglasade kalla balkongen. Grönkål är ju tålig som "vuxen". Kan det funka om jag tar in dem på nätterna ? Jag undrar om det hejdar tillväxten för mycket ?
Jag är litet rädd om plantorna för det är en udda sort som jag fått via SESAM; White russian. Någon som känner till den ?
Jag tror nog att det funkar att ha dem ute på dagen och inne på natten. Sorten vet jag ingenting om, men andra vet säkert!
Rosmarin
28-04-2008, 10:27
Hej!
Mina plantor frösår jag också tidigt i mitt växthus där det visserligen inte fryser men det är "ouppvärmt". De är väldigt härdiga de små, i alla fall hos mig.
Jag känner inte till sorten White Russian speciellt, men eftersom du är ute i god tid med dina sådder så tror jag inte det spelar så stor roll om tillväxten hämmas lite grand.
Dessutom ska de ju växa till sig tills det verkligen fryser innan man kan börja skörda så det är ju gott om tid ännu...
skogstroll
28-04-2008, 11:36
jag hade mina i en balja i kallväxthuset o ställde ut om dagen (förra sommarn) det gick jättebra. Fast i höstas var det nån som knipsade av dem...

så det blev ingen lånkål till jul av dem
Åsa, mälardalen zon 2
28-04-2008, 15:25
Sorten White russian säljer runåbergs fröer, såhär skriver de om den: Har vita stjälkar och bladnerver till skillnad mot Red Russian, som har rödvioletta. Blir dessutom både högre och bredare och ger tydligt större skörd. Och tål mycket mer kyla och frost på hösten. Bladen är släta med en krusig och flikig kant. White Russian är en gammal sibirisk bladkål som smakar bäst efter frost.
Kålväxter bör inte utsättas för temperaturer under +14-15C under någon längre tid i början av säsongen, kålväxter kan stocklöpa efter en kallperiod. Men att ha dem ute under dagar som inte är allt för kalla + ta in om nätterna lär funka.
Tack för svar Åsa.
Där ser man, jag som trodde jag kunde Runåbergs katalog utantill !
Det där med 14-15 grader var bra att få veta. Jag trodde kålplantor klarade mycket lägre temperatur även tidigt i livet.
Plantorna har stått ute sina miniväxthus några nätter; bara att hålla tummarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.