Suz
Nu har jag återigen tvättat och duschat och plockat bort dessa jobbiga odjur. Såpa mm biter inte längre verkar det som. ranting.gif
In i det längsta har jag undvikit Provado eftersom vi använder bladen i matlagningen.
Men nu har jag gett upp så min fråga är:
Om jag åter kör proceduren med såpa mm och även planterar om den, dvs tar bort all gammal jord och går igenom rötterna och ger den en ny kruka med jord.
Sen vattnar jag med Provado, är den åter ätbar i höst då?
Eller är det obrukbar som kryddväxt för evigt?
Bassam
Hej
Jag vill säga vad jag vet och vad jag har läst, att Provado bryter gift inom 6 veckor, men det är bra att använder blandning ( 1dl såpa + 2matskid röd sprit +1L vatten),
CITAT (Markus_H @ 10-10-2007, 20:45)
Jag hittade ingen info på Bayers hemsida för sajten var lite rörig. Jag har för mig att jag har läst att giftet bryts ned efter ett tag. 6 veckor låter troligt. Sen är ju frågan hur och om det är giftigt för människor? Vad heter den aktiva substansen i provado? någon som vet???

Verksam beståndsdel: Imidakloprid 2,5 vikt-%. Dessutom 39% NPK 16-3-10 + 2,4 Mg.

Bekämpningsmedel: Behörighetsklass 3.
Reg.nr. 4352.

Toxikologisk information:

LD50-värde: Akut oralt råtta > 5000 mg / kg (Bayer)
Akut dermalt råtta > 5000 mg / kg.
Irriterar ej hud och slemhinnor vid
studier på kanin (Bayer).

Generellt: Kontakta läkare eller giftinformations- centralen, tel. 112, vid förgiftningssymptom.
RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING
(varningstext)
Måttligt hälsoskadlig.
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur.
Undvik kontakt med ögon och hud.

Särskilda miljörisker: Giftigt för daggmask och andra marklevande organismer.
Förpackning: Blisterförpackning med 20 pinnaroch 100pinnar a 2g.
Obs: det räcker inte att sprajer en gång du behöver tre gångar mellanrum 14 dagar.

Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon