godivaex
Hej

Jag har jättemånga fina gröna tomater på mina två plantor. (En cocktailtomat och en tomat som får ränder.) Jag har fått båda av en kompis så jag vet ej vad det är för sorter. Problemet är att de aldrig verkar mogna. Jag bor i Stockholm och har en balkong som får sol från 12 och sedan hela dagen. Kan jag göra något eller är det bara att hoppas att de hinner mogna innan frosten? Har tomater någon lägsta temperaturgräns innan man måste flytta in dem?

Tack på förhand!
Erika
Virgo
bara lugn!
Tomaterna kommer att mogna snart. Bara för att man får ta på sig en tröja nu , så är det långt kvar till frosten.
Erika zon 4
Tomaterna är ganska känsliga för kyla, ska väl helst inte gå under 7-8 grader plus var det sagt här på forumet förrut, sen om de är lika känsliga på hösten som på våren vet jag inte. Men än hinner det ju bli tomater, annars kan du alltid ta in o lägga i fönstret så mognar de där, om du misstänker att det blir frost nån natt.
Anders zon III
CITAT (godivaex @ 16-08-2003, 11:46)
Jag har jättemånga fina gröna tomater på mina två plantor. (En cocktailtomat och en tomat som får ränder.) Jag har fått båda av en kompis så jag vet ej vad det är för sorter. Problemet är att de aldrig verkar mogna. Jag bor i Stockholm och har en balkong som får sol från 12 och sedan hela dagen. Kan jag göra något eller är det bara att hoppas att de hinner mogna innan frosten?

Nyp bort blad som skuggar tomaterna om du inte redan gjort det...
Kanske kan du hitta en tidigare sort nästa år om de blir väldigt sena? Minns inte vad jag har för sort, men på friland har den levererat mogna frukter en vecka eller två nu.
nina L
Du kan oxå nypa bort toppen på plantorna så går det inte kraft till att sätta nya blommor utan istället går kraften till de omogna tomaterna
nilla
Oj, nu blir jag stressad - hur dags brukar det börja bli för kallt i stockholmstrakten?

Jag har hur mycket tomater som helst som inte blivit mogna än, bara coctailtomater sen två veckor tillbaka, busktomaterna har just börjat visa tecken på att gulna...

Gunilla
Virgo
jag brukar ha tomater på friland långt in i september. Zon III /IV.
När de säger att det blir risk för nattfrost så täcker man över plantorna över natten. Alternativt plockar av tomaterna eller skär av plantan och hänger den upp o ner i nått fönster inomhus.
nilla
Det låter bra,
Om ett par, tre veckor borde dom ha mognat, annars får jag lägga dom i köksfönstret ett tag.
Skönt!

Gunilla
Nina H
Jag har fått lära mig att tomater som man plockat av skall mogna i mörker. I ljus blir de bara mjuka. Min mamma tog hem massor av havmogna tomater från Skåne förr - noga inlindade en och en i papper.
Virgo
Undrar om inte dessa smakar som köpetomater. De plockas ju gröna och och får "mogna" i lådor på lagret.

Solmogna smakar bäst. Men smaken är ju bekant som ..............
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon