Full version: Hoya bella
furir
Hejsan,
jag har en bella som växer och växer och den får knoppar lite titt som tätt. Blomställningen blir inte längre än ca en (1) cm sen gulnar de och ramlar av. Jag vattnar den med lite näring en gång i veckan nu när det har varit kallt men när det blir varmare måste jag nog vattna fler gånger i veckan. Varför blir det som det blir och inte några blommor?

mvh Roger.
bejbi
Jag vattnar min bella högst en gång i månaden, och hon blommar som en besatt varje vår/sommar rolleyes.gif
Margith
Enligt min erfarenhet är det ett glasklart fall av för lite och/eller för ojämn vattning.
Prova vattna den lite mer, kanske inte oftare, men mer vatten varje gång, så ska du se att din Bella blommar.
*Stintan*
Jag har också märkt att den behöver rejält med vatten minst en gång i veckan för att den ska blomma.
Bassam
HEJ JAG VILL SÄGA ATT VÄXTER STÅR PÅ VARMA STÄLLET DET ÄR BÄTRE ATT TA DEN TILL LITE KALLARE STÄLLE ELLER GE DE LITE SKUGGA OCH VÄXTERNA SKA BLI BÄTTRE.
LYCKA TILL;H : BASSAM
yenny
enligt min erfarenhet vill bella ha jämn vattning och absolut inte torka helt då den har knoppar för då trillar de av.
furir
Jag får vattna lite oftare då helt enkelt.
Bassam
Hej jag vill säga att Mellan oktober och mars kan extra belysning behövas i hemmet, speciellt om växter börjar blomma. Om plantan står för mörkt finns det risk för att knopparna trillar av.
Lycka till, H: Bassam
Blomstertanten
CITAT (furir @ 25-04-2008, 17:19) *
Jag får vattna lite oftare då helt enkelt.

Du kanske ska prova att inte ge näring så ofta ! Näringen uppmuntrar bara hoyan att växa , inte att blomma.
kram1.gif
annade
Jag brukar ge mina Hoyor svag lösning av orkidénäring då och då och de brukar blomma fint. Vattnar gör jag nog alldeles för sällan, kanske en gång var tredje vecka ungefär....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon