malinstlm72
23-04-2008, 18:12
Vi har i höstas flyttat till en gammalt hus med charmig men vanvårdad trädgård. Som det ser ut nu vet vi inte ens vad det mesta är som växer.
Men en sak vet jag i alla fall, vi har en enorm klematis som växer halvvägs in över altanen och under den 'som stöd' finns vad som en gång var en rosenbuske, nu bara torra pinnar.
Jag var in under och försökte ta bort det mesta av den gamla rosen-buske-liket, och jag vet inte om klematisen ska vara så risig som den nu är. Enstaka gröna små blad på vissa stänglar, men det mesat ser ut som halm.
Vad jag undrar är, ska jag göra ngt nu eller låta den vara och se hur den utvecklar sig under våren, sommaren? Vad kan och bör jag göra?
Dessutom är jag hopplöst nybörjare i trädgården, det hörs säkert...
...Min man säger ta bort den helt och hållet, men det vill inte jag...
Hej
Jag vill säga om den klematisen ger stor blomning kan du beskära den och det ska komma nya skott på vår och de ska få blommor, men om den klematis ge små blommor det är bra att ta bort bara döda skada och korsar grenar, för att de ge blommor på fjolåret skott så om du beskära hårt ska inte få blommor första år efter beskärning.
Lycka till, H: Bassam
Jag tror att olika sorters klematis ska hanteras på olika sätt. Vissa blommar på årsskotten, medan andra blommar på gamla skott. Jag har en klematis som jag klipper ner varje år och den växer upp ca 1,5 meter under en sommar och ger massor av fina blommor och blad. Det bästa är kanske att vänta och se vad för sorts klematis du har och vilka skott den blommar på.
*Stintan*
24-04-2008, 07:01
Hej och välkommen hit!
Jag skulle nog låta det gå en säsong innan jag börjar ta bort något som inte är helt dött. Det är kanske lite tidigt ännu att kunna se hur växterna utvecklas och vad det är. Hur din clematis ska behandlas beror på vad det är för sort. Om du har möjlighet så ta bilder på sådant du undrar över och lägg in här så kan du säkert lättare få hjälp.
Personligen skulle jag vänta och se vad det är för en typ och sort av klematis för att på basen av detta besluta om skötselåtgärder. De flesta klematisar ser torra, risiga eller halvdöda ut tidigt på våren så det är ingenting att oroa sig för.
Vårblommande sorter som C alpina, C macropetala behöver sällan någon beskärning, vill man ändå göra det är det bäst efter blomningen. Försommarblommande sorter ofta hybrider som blommar på fjolårskotten behöver heller knappast beskäras, endel av dem blommar dessutom på nytt på hösten. Senare sorter som C Jackmannii, C Viticella kan man beskära sent på hösten eller tidig vår.
Dehär råden ges av Walter Hörsch i "Lyckas med Clematis" ISBN91 27 06987 7. Rekommenderas, den är både tydlig och överskådlig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.