Full version: Hydromat
LaPaloma
Är det någon som har erfarenhet av Hydromat i växthus? Jag har inget rinnande vatten i växthuset utan tänkte använda mig av en vattentunna som placeras utanför. Hur högt ovanför hydromaten måste vattentunnan placeras för att det ska bli ett bra vattentryck?
aqualis
Hej LaPoloma

Håller på att montera en Hydomat thermo.
Den skall fungera med högmonterad vattenmagasin. Är det en sådan du tänker skaffa?

Hitintills är mina lärdomar från montaget att avluftning av matarledningen från doseringsapparaten nyckel till väl fungerande system. Placering av vattenmagasin är mera en fråga om slang area. Bruksanvisningen säger att du behöver sätta magasinet (tunnan) så att du har en meters fallhöjd.

Ett större problem med hydromat thermo är att slangen från apparaten till matarledningarna har för liten diameter med förlorad tryckhöjd ,luftfickor och instabil funktion som följd.

Har de senaste två dagarna lagt ner ordentligt med tid för att få grepp om anläggningens instabilitet och kommit fram till att slangen från apparaten måste bytas mot ett rör mer 12mm innerdiameter.

Avluftningsfunktionen som finns kopplad direkt under apparaten får visserligen i gång flödet , men luft i sangen nedanför stängs inne och är verkligt svår att få bort med de hjälpmedels som levererats med apparaten.

Den slang som skall sitta där har 6 mm innerdiameter vilket resulterar i att större delen av tyck höjden förloras på grund av luft som blir stående i slangen från apparaten.

Med extra avluftning har jag som bäst lyckats få väck ¾ av tryckfallsförlusten, men det räcker inte då jag vill ha en matning till ett bord som ligger 111 cm ner från apparaten.

Jag har 225 cm fallhöjd och med 50 cm långa droppslangar så ger varje slang 20 gram per minut. Bruksanvisningen anger 2 liter per dygn och jag kan inte förstå hur ett sådant resultat kan vara riktigt.
20 gram per minut ger 1,2 liter per timma.

När inga luftproppar hindrar funktionen så är dropp flödet fördelat nästan perfekt.

Skall sätta dit ett kallvattenrör med innerdiametern 12 mm i morgon.

Så summan av kardemumman är att svårigheten är att få enpålitlig funktion från apparaten, inte att förse den med vatten.

Med vänlig hälsning

LaPaloma
Hej!

Min man ska börja montera hydromaten idag och jag ska visa honom ditt svar. Det kan ge honom bra information så att han slipper ha onödig huvudbry vid montering.

Det blir tyvärr ingen vattentunna detta år utan vi drar en vattenslang från det ena huset.

Tack för utförligt svar!
Digger
Jag våndas nu över hur bevattningen ska ske i mitt kommande växthus! Det verkar finnas två metoder, antingen en Hydromat eller en timer som slår igång bevattningen vid vissa klockslag. Vad är egentligen bäst? Fördelen med Hydromaten är tydligen att man kan få den att ge näring också vilket onekligen verkar praktiskt men samtidigt har jag läst så mycket här om strul med hydromaten och att det är svårt att få den att fungera. Vad rekommenderas en nybörjare i växthuset?
pikelocator
Jag blev ganska nyligen färdig med mitt växthusbygge och för mig känns det som en självklarhet att lägga lite tid och bla. vattna och fika där
Iza
Köp inte sådant skit som Hydramat, köp en riktig bevattning istället för samma pris!
LaPaloma
Hej!

Kan du utveckla vad du menar med att Hydromatbevattning är skit? Vad menar du med riktig bevattning?
Iza
Både Hozelock och Gardena har fungerane bevattningssystem.
Jag vet ingen som har fått en Hydramat att fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon