|
LaPaloma
23-04-2008, 18:45
Ska jag avhärda mina plantor innan jag placerar dem i växthuset? Jag har ett kallväxthus och funderar på att flytta ut mina plantor nästkommande helg (zon 5, ca 10 meter från havet). Tänkte att jag skulle värma växthuset på nätterna (ca. 10 plusgrader). Räcker det? Eller räcker det om jag lägger fiberduk över plantorna på natten om det skulle dra ihop sig mot nollgraders strecket? Det är första säsongen med växthus därför blir det så många funderingar och fler lär det väl bli framöver  .
CITAT (LaPaloma @ 23-04-2008, 19:45)  Ska jag avhärda mina plantor innan jag placerar dem i växthuset? Jag har ett kallväxthus och funderar på att flytta ut mina plantor nästkommande helg (zon 5, ca 10 meter från havet). Tänkte att jag skulle värma växthuset på nätterna (ca. 10 plusgrader). Räcker det? Eller räcker det om jag lägger fiberduk över plantorna på natten om det skulle dra ihop sig mot nollgraders strecket? Det är första säsongen med växthus därför blir det så många funderingar och fler lär det väl bli framöver  . Hej!!! Är i samma situation som dig. Växthuset är nybyggt & jag ska ställa in lite hyllor & inreda mm. Vet inte heller om plantorna skall avhärdas innan de ställs ut, men man lär väl se till att de inte fryser på natten & sen måste man ju täcka för den starka vårsolen. Är det någon som vill dela med sig av sina erfarenheter & ge ett par nybörjare lite råd??
glassica
24-04-2008, 08:54
Jag har satt ut mina frösådder och småplantor (papaya, tomater, paprika, passioner, pelargoner, spikklubbor, Hibiscusar mm) i växthuset nu, eller rättare sagt för ca 3 veckor sen. Men jag bor i zon 1.... Mitt växthus har glas ingen plast. Temperaturskillnaderna mellan natt och dag är fortfarande ganska stor även här, senast i förra veckan hade vi frost på morgonen. Jag har satt in fläkt i växthuset, med termostat som kör i gång fläkten om tempen går under 13 grader (har tomatplantor) och sedan stängs fläkten automatiskt av när tempen är uppe i 13 grader igen, ingen bubbelplast. Men har däremot satt upp lite vit fiberduk, mest för att skydda småttingarna från den starka solen. Detta funkar kanonbra och det växer så det knakar!!!! Vet inte om detta var till nån hjälp, men så har jag gjort!!! /// Jessica
LaPaloma
24-04-2008, 16:05
Hej igen!
Jag provar nästkommande helg med mitt koncept, +10 grader på natten med värmefläkt + eventuell fiberduk över plantorna. Ska köpa skuggardin i helgen för att skydda mot solen.
Jag hoppas att det fungerar. Det börjar kännas trångt inne med alla plantor, bokhyllan i sovrummet är full, matsalsbordet samt en bokhylla i extrarummet, en del stora plantor men en hel del små.
Då det är första säsongen med växthus är det så svårt att veta vad som kommer att fungera men jag har i nuläget: 5 olika sorters tomater, physalis, granatäpple, tomatillo, chili, babymajs + ett antal sommarblommor att fylla urnor och lådor med.
Squash och gurka sätter jag nästa helg.
Är det någon som har något annat roligt och användbart man kan odla i växthuset?
Idag har jag fixat lite i nya växthuset. Satt upp fiberduk & ställt ut hyllor som jag fyllt med plantor. Ställde även ut en fläkt, men på den fanns inga grader nämnda utan bara en stpel med min & max, så det ska bli intressant att se hur plantorna mår imorron.
LaPaloma
24-04-2008, 18:55
Vad kul! Berätta gärna hur det går och hur plantorna reagerar.
På min värmefläkt står det inga gradantal heller bara 650, 1300 och 2000W. Jag har provkört den och 1300 W verkar bli bäst med tanke på gradantalet (ca +10).
Eva 33c
24-04-2008, 19:21
Jag börjar alltid sätta ut plantor 1 april i mitt växthus. Då är det enbart fröplantor av perenner (och dahlior) till att börja med som får flytta ut. Jag har bubbelplast och fläkt med en separat termostat inställd på ca 10 grader. Men den är inte så exakt. I verkligheten blir det kallare än 10 grader på nätterna om det är frost för fläkten räcker inte riktigt till. Eller så är det det att temperaturen sjunker kvickt när fläkten slår av, men stiger inte lika kvickt när den går på. Min får stå på 2000W så att det värms upp så fort som möjligt. Temperaturen är också ojämn i växthuset så att vissa ställen blir kallare än andra. Nu har jag börjat flytta ut lite ettåringar också, såna som jag vet är tåliga som tex petunior mfl. Nätterna är ju kortare och varmare nu. Tomater chili och paprika får däremot hållas inomhus ett tag till, och gurkorna är inte sådda än. Har man inte bubbelplast i växthuset ska man skugga plantorna med tex fiberduk den första tiden. Vårsolen genom glaset är mycket starkare än lysrören inomhus. Temperatur skillnaden mot inne är nog inga större problem, men solen kan verkligen bränna småplantor om man har otur.
CITAT (LaPaloma @ 24-04-2008, 19:55)  Vad kul! Berätta gärna hur det går och hur plantorna reagerar.
På min värmefläkt står det inga gradantal heller bara 650, 1300 och 2000W. Jag har provkört den och 1300 W verkar bli bäst med tanke på gradantalet (ca +10). Natten gick bra ....trots att sambon stängde av elen till fläkten vid två tillfällen. Han trodde att jag tog ström från stallet, när jag hade strömkabeln till huset & en lampa är kopplad till samma kontakt & den lös så sambon släckte den. Men som tur va så vaknade jag vid två tillfällen inatt & gick upp, och då såg jag att lampan va släckt, så jag tror det gick bra med plantorna, de ser fräscha ut idag ialalfall.
skogstroll
25-04-2008, 10:25
jag bor i zon 2 eller 3 och funderar när det är dags, känns ändå lite för tidigt... härom morgonen var det 0,5 grader kl 6 på morgonen (har ingen uppvärmning)... avvaktar lite och fortsätter jobba på mina envisa bladlöss på chili å tomater
Discogiraffen
26-04-2008, 08:55
Har inte heller något uppvärmning i växthuset så jag väntar nog också ett tag. Men kanske man kan börja avhärda lite smått soliga, fina dagar? Mina tomatplantor är så små ännu, så jag undrar om de hinner växa till sig ordentligt...
CITAT (Discogiraffen @ 26-04-2008, 09:55)  Har inte heller något uppvärmning i växthuset så jag väntar nog också ett tag. Men kanske man kan börja avhärda lite smått soliga, fina dagar? Mina tomatplantor är så små ännu, så jag undrar om de hinner växa till sig ordentligt... Klart du kan ställa ut dem på dagen, men inte i direkt solljus för då bränns plantan lätt. Det bästa är att skydda med fiberduk.
CITAT (LaPaloma @ 24-04-2008, 15:05)  Hej igen!
Jag provar nästkommande helg med mitt koncept, +10 grader på natten med värmefläkt + eventuell fiberduk över plantorna. Ska köpa skuggardin i helgen för att skydda mot solen.
Jag hoppas att det fungerar. Det börjar kännas trångt inne med alla plantor, bokhyllan i sovrummet är full, matsalsbordet samt en bokhylla i extrarummet, en del stora plantor men en hel del små.
Då det är första säsongen med växthus är det så svårt att veta vad som kommer att fungera men jag har i nuläget: 5 olika sorters tomater, physalis, granatäpple, tomatillo, chili, babymajs + ett antal sommarblommor att fylla urnor och lådor med.
Squash och gurka sätter jag nästa helg.
Är det någon som har något annat roligt och användbart man kan odla i växthuset? Popcorn var lite kul att sätta. Försökte att poppa dom men det gick inget bra. Men en prydlig växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|